Wat gebeurt er als je wordt gepakt met illegaal vuurwerk?.

ylke

VWC lid

Stel je voor, je bent met een groepje vrienden en een van je vrienden heeft illegaal vuurwerk gekocht. Jullie besluiten een prullenbak op te blazen en jij vindt dat ook wel gaaf. Je vrienden stoken je op en jij wilt het vuurwerk wel afsteken, want hoe cool is dat! Niet bewust van de consequenties natuurlijk, want wat zijn nou eigenlijk de consequenties als je gepakt wordt?

Wat is Halt?

Waarschijnlijk heb je al eens van Halt gehoord. Halt is een instantie van het ministerie van Veiligheid en Justitie om jeugdcriminaliteit te voorkomen, bestrijden en te bestraffen. Je komt er terecht als je tussen de twaalf en achttien jaar bent en een strafbaar feit hebt gepleegd. De politie verwijst je dan door naar Halt en daar bedenken ze een passende straf. In elk geval is de straf anders, maar voor vuurwerk zou dit een mogelijk scenario zijn:

Help, ik heb een prullenbak opgeblazen en ben gepakt, wat nu?

Eveline Huisman werkt nu bijna twee jaar bij Halt, in het hoofdkantoor in Utrecht. Ze weet daarom precies wat de gevolgen zijn en kon dat in een mooi stappenplan uitleggen.

Ik heb met mijn vrienden een paar nitraten gekocht en besluit een prullenbak op te blazen. Een van de omwonende ziet dat en belt de politie. Die is al snel ter plaatse en houdt me aan:

“Je bent opgepakt door de politie en moet mee naar het bureau. Daar beslist de politie dat jij doorverwezen moet worden naar Halt, want bij problemen met illegaal vuurwerk geldt een zogenaamde Haltstraf.”

Ik moet dus naar Halt. Ik licht mijn ouders in en krijg een brief van Halt om langs te komen met mijn ouders. In die brief staat:

“Je krijgt een brief om langs te komen voor een gesprek bij Halt. Daar moeten ook de ouders bij aanwezig zijn. Hier wordt besloten wat de straf zou kunnen worden. Daarbij wordt er gekeken of er sprake was van groepsdruk, aangezien jongeren elkaar vaak opstoken en je vaak niet besluit iets kapot te maken uit jezelf.”

"Iedereen krijgt een passende straf"

En dan zal ik wel bestraft worden. Hoe gaat dat dan? Ik was natuurlijk ook met vrienden, krijg ik nu minder straf?

“Iedereen krijgt bij elk incident een passende straf. Ook al was er sprake van groepsdruk, je hebt een keuze gehad en had weg kunnen lopen van de situatie. Vaak is een passende straf dat je leeropdrachten moet maken om beter met groepsdruk om te gaan en als er geen sprake was van groepsdruk, moet je een ander soort leeropdracht maken.”

Is er een straf die ik sowieso zal krijgen?

“Je moet in elk geval de schade vergoeden en je excuses aanbieden aan degene van wie je iets hebt vernield. In dit geval dus de gemeente.”

Krijg ik nu een strafblad?

“Bij Halt krijg je geen strafblad, tenzij je ook nog in aanraking komt met de officier van justitie. Maar dat zal niet gebeuren na het afsteken van illegaal vuurwerk.”

Wat als je ouder bent dan 18 jaar?

“Om met Halt in aanmerking te komen gelden er een aantal criteria. Ten eerste moet je dus jonger zijn dan achttien, maar ouder dan twaalf jaar oud. Je zaak wordt ook naar de officier van justitie gestuurd en als je misdrijf te groot is, kan je naast Halt nog een straf krijgen die wèl op je strafblad komt. Dat gebeurt dus niet als je alleen een Haltstraf hebt. Maar dat hangt dus af van het type delict.

Als je ouder bent dan achttien gaat je zaak dus direct naar de officier van justitie. Die beslist dan of je vervolgd wordt, of hij beslist dat een andere straf beter bij je past. Het is dus per geval anders. Je mag trouwens maar twee keer in je leven naar Halt. Als je vaker een straf begaat, kom je ook gelijk bij de officier van justitie terecht.”

Tweede kans

"Halt is er dus niet om jongeren alleen af te straffen op hun fouten. We willen jongeren een tweede kans aanbieden als ze iets verkeerds hebben gedaan en vooral dat ze leren van hun fouten."

Ken jij iemand die wel eens moest prikken van Halt? Laat het hier onder weten of mail naar [email protected]

Bronnen:

Halt Gelderland
Eveline Huisman ([email protected])
Rene Pillen

Zie hier het grootste probleem van Nederland. De strafmaatregel. Dit geldt niet alleen voor vuurwerk. We zijn een walhalla geworden voor alles en iedereen die zich op wat voor manier dan ook misdraagt.

Zie hier het grootste probleem van Nederland. De strafmaatregel. Dit geldt niet alleen voor vuurwerk. We zijn een walhalla geworden voor alles en iedereen die zich op wat voor manier dan ook misdraagt.

Wil je nu zeggen dat de taakstraf die jij hebt gehad disproportioneel laag vond en je zelf gewoon liever een paar maanden in de bak ging zitten?

Iedereen, dus ook een kind, verdient een tweede kans. Wees blij dat er zoiets als Halt bestaat, of moet een kind van vijftien jaar direct voor heel zijn leven een strafblad meedragen?

Wat wil je dan, dat die jongeren direct naar een internaat/jeugdopvang gaan. Iedereen is jong geweest en mag fouten maken mijn inziens, dat is een leerproces als je ouder wordt. Iedereen vreet wel eens wat uit of het nu met pro vuurwerk is of andere dingen. Vanaf 18 jaar wordt het een ander verhaal.

"Halt is er dus niet om jongeren alleen af te straffen op hun fouten. We willen jongeren een tweede kans aanbieden als ze iets verkeerds hebben gedaan en vooral dat ze leren van hun fouten."

“Je moet in elk geval de schade vergoeden en je excuses aanbieden aan degene van wie je iets hebt vernield. In dit geval dus de gemeente.”

Je mag trouwens maar twee keerin je leven naar Halt. Als je vaker een straf begaat, kom je ook gelijk bij de officier van justitie terecht.

Maar dat is mijn mening.

Anders heeft de jeugd straks allemaal een strafblad en komen ze niet aan werk en hebben we weer een ander maatschappelijk probleem.

Precies, dat softe gedoe allemaal, pappen en nathouden. Als er 6 maanden cel op het afsteken van een Cobra had gestaan, had ik het 5 jaar geleden wel gelaten. Iedereen weet dat "je de eerste keer er toch wel met een uitbrander afkomt". Dan is de drempel ook niet erg hoog om het niet te doen toch?

En dat geldt echt voor werkelijk alles in Nederland. Eerste keer drank rijden, eerste keer economisch delict, eerste keer handel in drugs noem het maar op. Ik zou die drempel graag vele malen hoger zien.

Ik moet wel toegeven dat die opdrachten echt een wassen neus zijn. Daar schrik je een jongere niet mee af. Heb het zelf ook moeten doen en we zaten daar met een groepje te ouwehoeren. We moesten een film kijken en nog wat meer. Het heeft absoluut geen indruk gemaakt op mij.
Mijn vader maakte meer indruk toen hij mij een keer kwam ophalen bij een bureau. MAar als dat ook niet gebeurd dan lacht de jeugd echt om wat er bij halt gebeurd. Dus er zou ergens een tussenmaat moeten zijn, een strafmaat die rekening houdt met onverantwoord gedrag dat past bij de leeftijd van een puber, maar wel ergens dusdanig wat angst in boezemt dat men het wel laat om te doen.
Ik denk dat oud commando docenten hier wel wat in kunnen betekenen. ;-)
Maar naar halt gaan weerhoud volgens mij bijna niemand meer om iets niet meer te doen.
greetzzz

Wat wil je dan, dat die jongeren direct naar een internaat/jeugdopvang gaan. Iedereen is jong geweest en mag fouten maken mijn inziens, dat is een leerproces als je ouder wordt. Iedereen vreet wel eens wat uit of het nu met pro vuurwerk is of andere dingen. Vanaf 18 jaar wordt het een ander verhaal.

Maar dat is mijn mening.

Anders heeft de jeugd straks allemaal een strafblad en komen ze niet aan werk en hebben we weer een ander maatschappelijk probleem.

Wat een bullshit...

Nou zal het in sommige wijken wellicht zo lijken, maar laten we wel reeel blijven....het overgrote deel van de bevolking en ook de jeugd heeft nog nooit met politie / justitie te maken gehad in de rol van verdachte.....

als je kijkt naar het aantal jongeren 13-17 in Nederland 1.000.000 dan hebben we het dus over 1.65% van de jongeren tussen 13 en 18 die jaarlijks in aanraking komen met HALT(16,500x in 2014), en 0.188% heeft contact met HALT vanwege vuurwerk (1880x in 2014).

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=71930ned&D1=a&D2=0&D3=0&D4=0-2&D5=a&HDR=G2,G1,G3,G4&STB=T&VW=T

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=7461BEV&D1=0&D2=a&D3=1-27,101-105,121-123,131&D4=l&HD=110621-1139&HDR=T,G3,G1&STB=G2

Precies, dat softe gedoe allemaal, pappen en nathouden. Als er 6 maanden cel op het afsteken van een Cobra had gestaan, had ik het 5 jaar geleden wel gelaten. Iedereen weet dat "je de eerste keer er toch wel met een uitbrander afkomt". Dan is de drempel ook niet erg hoog om het niet te doen toch?

En dat geldt echt voor werkelijk alles in Nederland. Eerste keer drank rijden, eerste keer economisch delict, eerste keer handel in drugs noem het maar op. Ik zou die drempel graag vele malen hoger zien.

Ja, iedereen verdient een tweede kans, toch zeker als er geen sprake is van fysiek of psychisch letsel. Dat is in alle rechtsculturen zo, van de strengste Angelsaksische tot de Continentale rechtssystemen. Ga je twee keer in de fout dan is het ander verhaal. Heb je daar een probleem mee, dan is er op heel deze wereld geen plaats voor jou.

Aanvankelijk kon ik mezelf nog vaak vinden in jouw stellingen maar begin zo stilaan wel het gevoel te krijgen dat jij een ontzettend gefrustreerd bestaan leidt. Dat is geen persoonlijk verwijt.

Het feit dat je de eerste keer wegkomt met een lichte(re) straf is ingegeven uit de bekommernis dat iedereen in de fout kan gaan en een tweede kans verdient, niet iedereen moet direct uit de samenleving worden gehaald. Ik raad je aan om eens met een rechter te praten, of ineens een paar rechters. Dat zal je in staat stellen bepaalde zaken beter te begrijpen. (geldt trouwens voor iedereen die justitie niet begrijpt, je kan die mensen pas begrijpen door er zelf mee te praten)

Vergeet niet dat als een prullenbak wordt gesloopt met een Cobra de dader hoe dan ook zal moeten opdraaien voor de herstellingswerken. Als je één keer ondervonden hebt wat zo'n vuilbak kost dan doe je dat echt geen tweede keer hoor.

Het zijn verdorie kinderen die ze naar Halt sturen, kereltjes van 14-15jaar die met nitraten en strijkers lopen. En die mensen wil jij direct een strafblad bezorgen? Voor wat strijkers en nitraten? Wees blij dat ze die jongens een Haltstraf geven, met een strafblad kom je zo gemakkelijk nog niet aan de bak en wie draait er op voor de uitkeringen van toekomstige werklozen? Juist ja, jij en al de rest hier op het forum.

Het zijn verdorie kinderen die ze naar Halt sturen, kereltjes van 14-15jaar die met nitraten en strijkers lopen. En die mensen wil jij direct een strafblad bezorgen? Voor wat strijkers en nitraten? Wees blij dat ze die jongens een Haltstraf geven, met een strafblad kom je zo gemakkelijk nog niet aan de bak en wie draait er op voor de uitkeringen van toekomstige werklozen? Juist ja, jij en al de rest hier op het forum.

Nee, nu begrijp je me verkeerd. Ikzelf was boven de 18 en ja, ik vind die straf die ik kreeg geen reet voorstellen. 4 dagen werken in de keuken van een bejaardenhuis op 150 meter van mijn eigen huis. Ik mocht zelf aangeven wanneer ik KON werken, hele dagen, halve dagen, ochtend, middag noem het maar op. Goh wat een verschrikking...NOT! De stok achter de deur nu is dat bij een tweede vergrijp je wel aan celstraffen moet denken. Nu was dat voor 3 jaar voorwaardelijk en die zijn inmiddels al lang om, dus die stok is ook alweer weg.

Die kids hoeven niet direct een strafblad, maar een opstel schrijven en een wijzend vingertje en foei niet meer doen vind ik gewoon veel te weinig.
Verhoog de werkuren gewoon. Nu is 240 uur werkstraf het hoogst mogelijke, maak dit veel hoger naar gelang het gepleegde feit.

Schade vergoeden, perfect! Maar plak er ook nog een hele dikke boete aan vast. Het gaat ook om een stukje precedent werking: Een kereltje wordt gepakt en wordt hiervoor serieus hard aangepakt d.m.v. een lange werkstraf, naming and shaming, schadevergoeding betalen EN nog eens een hele dikke boete.
Dit kereltje wordt hierdoor een bekendheid en VOORBEELD voor zijn complete omgeving. Als men dit een jaar of twee doet, denk ik dat de jeugd wel twee keer nadenkt voor ze overgaan tot dit soort gedrag.

Wat ik aan wil geven is dat hier alles halfslachtig gedaan wordt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Nee, nu begrijp je me verkeerd. Ikzelf was boven de 18 en ja, ik vind die straf die ik kreeg geen reet voorstellen. 4 dagen werken in de keuken van een bejaardenhuis op 150 meter van mijn eigen huis. Ik mocht zelf aangeven wanneer ik KON werken, hele dagen, halve dagen, ochtend, middag noem het maar op. Goh wat een verschrikking...NOT! De stok achter de deur nu is dat bij een tweede vergrijp je wel aan celstraffen moet denken. Nu was dat voor 3 jaar voorwaardelijk en die zijn inmiddels al lang om, dus die stok is ook alweer weg.

Die kids hoeven niet direct een strafblad, maar een opstel schrijven en een wijzend vingertje en foei niet meer doen vind ik gewoon veel te weinig.
Verhoog de werkuren gewoon. Nu is 240 uur werkstraf het hoogst mogelijke, maak dit veel hoger naar gelang het gepleegde feit.

Schade vergoeden, perfect! Maar plak er ook nog een hele dikke boete aan vast. Het gaat ook om een stukje precedent werking: Een kereltje wordt gepakt en wordt hiervoor serieus hard aangepakt d.m.v. een lange werkstraf, naming and shaming, schadevergoeding betalen EN nog eens een hele dikke boete.
Dit kereltje wordt hierdoor een bekendheid en VOORBEELD voor zijn complete omgeving. Als men dit een jaar of twee doet, denk ik dat de jeugd wel twee keer nadenkt voor ze overgaan tot dit soort gedrag.

Wat ik aan wil geven is dat hier alles halfslachtig gedaan wordt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

240uur is inderdaad aan de lage kant. Zeker als je vergelijkt met België, waar de bestraffing doorgaans lager ligt als in Nederland, is de maximum bestraffing al 300uur.

Die regeling van waar, wanneer en hoe die taakstraf te voldoen is vooral bedoeld om mensen met onregelmatige werkuren ook de kans te geven hun taakstraf te volbrengen. 240uur, das 30 dagen, die neem je niet zomaar even achter mekaar vrij.

"Schade vergoeden, perfect! Maar plak er ook nog een hele dikke boete aan vast. Het gaat ook om een stukje precedent werking: Een kereltje wordt gepakt en wordt hiervoor serieus hard aangepakt d.m.v. een lange werkstraf, naming and shaming, schadevergoeding betalen EN nog eens een hele dikke boete.
Dit kereltje wordt hierdoor een bekendheid en VOORBEELD voor zijn complete omgeving. Als men dit een jaar of twee doet, denk ik dat de jeugd wel twee keer nadenkt voor ze overgaan tot dit soort gedrag."

Jesus, ben je overspannen of zo. We hebben het hier over kinderen en niet over volwassenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
240uur is inderdaad aan de lage kant. Zeker als je vergelijkt met België, waar de bestraffing doorgaans lager ligt als in Nederland, is de maximum bestraffing al 300uur.

Die regeling van waar, wanneer en hoe die taakstraf te voldoen is vooral bedoeld om mensen met onregelmatige werkuren ook de kans te geven hun taakstraf te volbrengen. 240uur, das 30 dagen, die neem je niet zomaar even achter mekaar vrij.

Ik snap de regeling maar we hebben het hier over kinderen...Die hebben een stuk meer vrije tijd dan volwassenen. ik denk aan Zaterdagen of Zondagen...het moet naar mijn mening een echte straf worden in plaats van iets "semi-vrijblijvend, als het jou uitkomt, op jouw tijdstip" snap je? Ik vind dat we doorgeslagen zijn in het overal rekening mee houden. Je hebt iets geflikt, daar moet je voor boeten. Maar misschien ben ik te spartaans, ik weet het niet.

naja voor bezit illigaal vuurwerk vindt ik celstraf strafblad overdreven,
Maar voor vernieling van andermans spullen of spullen van de staat zal ik wel graag flinke straffen willen zien.
Schade vergoeden.
Straten schoonmaken.
Bij herhaling of wangedrag gewoon opsluiten,
Maar voor een paar nitratjes is een boete en of een taakstraf toch voldoende als je het gewoon afsteekt hoe het hoort.
voor c6 c8 salutes endergelijke vindt ik een hogere straf ook wel gepast en dan met name voor de dealers die het verhandelen aan 12 13 jarige

Misschien een slecht voorbeeld.
Slopen is altijd strafbaar.
Dat heeft niks met vuurwerk te maken.

Wat ik al zei, ligt voor een groot deel in de opvoeding van die kidz. Pak hun spelcomputer af waar ze die gewelddadige spellen op spelen en dit soort ideeën opdoen. Leer ze gewoon buiten spelen. In die spellen blazen ze ook van alles op. Zo ontstaan die ideeën namelijk. En hogere straffen voor die lui die die cobra's en grotere knallers leveren, want zo komt die rommel op straat. Die nitraten vind ik nog niet eens het ergste, die kun je in België ook gewoon halen en die knallen niet veel zachter dan die illegale heb ik gemerkt. Straffen hoger maken voor die kidz zal niet veel helpen. Je moet bij de bron beginnen, wat de oorzaak is waarom ze dat doen.

Wat ik al zei, ligt voor een groot deel in de opvoeding van die kidz. Pak hun spelcomputer af waar ze die gewelddadige spellen op spelen en dit soort ideeën opdoen. Leer ze gewoon buiten spelen. In die spellen blazen ze ook van alles op. Zo ontstaan die ideeën namelijk. En hogere straffen voor die lui die die cobra's en grotere knallers leveren, want zo komt die rommel op straat. Die nitraten vind ik nog niet eens het ergste, die kun je in België ook gewoon halen en die knallen niet veel zachter dan die illegale heb ik gemerkt. Straffen hoger maken voor die kidz zal niet veel helpen. Je moet bij de bron beginnen, wat de oorzaak is waarom ze dat doen.

Ben het gedeeltelijk met je eens,maar je zegt dat kinderen buiten moeten spelen. In mijn tijd kon ik de bossen in,(staat nu een groot hek om heen) in mijn tijd gingen we voetballen op de wei (staan nu huizen op) hutten bouwen langs de waterkant,bomen klimmen,enz enz dat kan allemaal niet meer want dat is er gewoon niet meer. Met de opvoeding ben ik het eens ouders willen vriendjes zijn met hun kroost,als dit lukt prima.Maar bij sommige gaat dat niet en moet je uit een ander vaatje tappen,en niet vol blijven houden dat die omslag gaat komen.

Over de straffe,ik zelf zou vroeger het ergste gevonden hebben als ik op 31 Dec zou moeten werken, dat is mijn dag en ga liever 240 uur werken op een andere dag dan op 31 Dec. Die geld boeten kunnen ze zo groot maken als ze willen dat gaat geen een jong er van weerhouden het niet te doen. Het besef hoeveel je moet doen voor het geld is er niet,en kan ook niet want ze werken nog niet. Dus dat komt bij pappa en mamma terecht,ouders hebben het misschien al niet breed komt dat er ook nog bij.
Kortom geen goede straf. Mijn inziens laat ze op 31 dec werken,ze vinden vuurwerk mooi anders worden ze niet gepakt daar mee,dus komt het goed hard aan.

ok, maar dat is moeilijker gezegd dan gedaan... Je kan ouders niet dwingen hun opvoeding aan te passen namelijk. Je kunt er misschien voorlichting op geven, maar dan nog zou ik daar niet teveel van verwachten. Daarbij is het wel goed dat je leert dat er consequenties zijn voor je daden. Zoals ik eerder al heb gezegd mag daar best iets meer tegenover staan dan een taakstraf zoals die nu is. Een jaar lang krantenlopen en je geld rechtstreeks in moeten leveren leert je snel genoeg dat je daden gevolgen hebben.
In het geval van de handelaren zeg ik: Keihard aanpakken. Daar mogen best celstraffen op gezet worden omdat men wel kan weten dat de cobra's ook in jonge handen terecht komen.
Overigens moet je bij een zwaardere straf niet alleen denken dat het te zwaar is voor degene die hem krijgt, maar vooral in de preventieve werking ervan. Daarom zijn er straffen, ze zouden preventief moeten werken. En uiteindelijk kan het ook een vorm van bescherming zijn dat je ervoor zorgt dat jongeren van 13 niet meer cobra's kunnen kopen omdat ze hun zakgeld in moeten leveren voor een boete.
greetzz

Edit: misschien de straf ook bepalen aan de hand van hun situatie zoals die is.

Mijn inziens laat ze op 31 dec werken,ze vinden vuurwerk mooi anders worden ze niet gepakt daar mee,dus komt het goed hard aan.

Dat was leuk toen de afsteken nog om 10.00 uur mocht.
Hoe wil je ze om 18.00 laten werken, dat wordt lastig denk ik ;)

Back
Bovenaan