Warnsvelder had 'levensgevaarlijke bom in huis'

Torrr

VWC lid
door Peter ten Cate. vrijdag 02 juli 2010 | 07:29

WARNSVELD - "U had een levensgevaarlijke bom in huis gehaald. Illegaal vuurwerk in de bijna zwaarste categorie drie." Verdachte S.B. (23) uit Warnsveld schrok zich gisteren te pletter, toen officier van justitie J. Pouw hem voorhield hoe fout hij eind 2008 bezig was geweest.

Na een tip aan de Criminele Inlichtingen Eenheid (CIE) trof de politie bij B. thuis twee dozen met in totaal 274 zogeheten 'vlinders' aan.

De Warnsvelder had het zware illegale vuurwerk gekocht in een café 'om er wat mee bij te verdienen'.

Onderzoek door politie en het NFI wees uit dat er geen waarschuwingen en gebruiksaanwijzingen op de 'vlinders' zaten en de lading bovendien niet alleen (zoals voorgeschreven) uit zwart buskruit bestond. B. heeft volgens aanklager nog geluk gehad dat de zaak pas anderhalf jaar later voor de rechter is gebracht. "Anders had ik meteen zes maanden gevangenisstraf geëist, waarvan twee maanden voorwaardelijk", aldus de officier.

"Zoveel?" reageerde de jonge verdachte geschrokken. Uiteindelijk zwakte de aanklager zijn eis af tot 180 uur werkstraf, plus twee maanden voorwaardelijk en een proeftijd van een jaar. Dit omdat B. na zijn vergrijp en het verstrijken van twee jaarwisselingen niet meer in aanraking is gekomen met justitie.

Overigens had de Warnsvelder aanvankelijk geweigerd de politie huiszoeking te laten verrichten naar het vuurwerk. "Ik dacht dat het om een geintje ging toen ik op mijn werk werd gebeld. Dat iemand me voor de gek wilde houden." Het verzoek van de politie bleek echter bloedserieus te zijn. In de woning werden twee dozen met 274 vlinders (type Cracker 400) gevonden. Eén doos was nog dicht; de ander geopend.

B. gaf tegenover economisch politierechter A. van de Wetering toe dat hij het zware vuurwerk bewust had gekocht 'vanwege de harde knal'. "Ik wilde er een paar euro mee bij verdienen, omdat ik ging samenwonen", aldus verdachte. Hij heeft zijn vriendin, die de zitting bijwoonde, moeten beloven nooit meer zoiets te doen.

"Misschien had ik beter een advocaat kunnen nemen", schrok B. van de forse eis voor deze zogeheten 'seizoenscriminaliteit'. Politierechter Van de Wetering gaf de Warnsvelder voor zijn eenmalige misstap echter het voordeel van de twijfel. Maar niet nadat ook hij had gewaarschuwd voor de grote gevaren van illegaal vuurwerk. "Ook voor de kopers en samenleving." B. werd veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur.

Back
Bovenaan