Warenautoriteit onderzoekt veiligheid populaire Thaise ballon

moontan

VWC lid
Warenautoriteit onderzoekt veiligheid populaire Thaise ballon

Gepubliceerd op 18 mei 2009, 12:46

hilversum -
De link tussen Thaise ballonnen en de verwoestende brand in een rietgedekte villa in Loosdrecht dreunt nationaal door. InDreams, marktleider met vliegende reuzenlampionnen, dringt aan op een keurmerk voor veilige wensballonnen. De Voedsel- en Waren Autoriteit zet alles op alles om nog voor de zomer een onderzoek naar de veiligheid van het trendy stille vuurwerk af te ronden.

De brand die de Loosdrechtse miljoenenvilla trof, kan heel goed zijn veroorzaakt door wensballonnen van inferieure kwaliteit. Dat stelt oprichter Michiel van Dasler van InDreams. Hij begon drie jaar geleden met de verkoop van Thaise ballonnen, maar verving de handel binnen een jaar voor een Chinese variant. ,,Die is van geïmpregneerd papier, gegarandeerd veilig.'' Dasler pleit voor een keurmerk, in de hoop dat Nederland de ballonnen niet helemaal verbiedt. Een Duitse deelstaat deed de vliegende lampion al in de ban op straffe van vijfduizend euro boete. De goedkopere Thaise variant is van licht ontvlambaar rijstpapier en heeft een low budget brandertje. Dasler: ,,Ze dopen een closetrol in hete wax, laten het drogen en snijden er dan plakjes van. Gevolg is dat de ene brander veel meer brandstof heeft dan de andere. Gaat het mis, dan komt zo'n ding als een druipende fakkel naar beneden en kan dan nog een hele tijd branden.'' De brandertjes uit China zijn net als het omhulsel safe, stelt Dasler. InDreams wist vorig jaar zo'n 80.000 ballonnen te slijten in Nederland en ziet een stijgende lijn. ,,De ballon is in opmars als alternatief voor het gewone vuurwerk. Zelfs dierenwinkels verkopen ze.''
De Voedsel en Waren Autoriteit richt zich bij het ballonnenonderzoek in eerste instantie op de risico's voor de consument bij het aansteken. ,,Ook andere aspecten bekijken we, zoals de eventuele gevaren voor de luchtvaart. En uiteraard weten we van Loosdrecht'', zegt een woordvoerster.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuw...onderzoekt_veiligheid_populaire_Thaise_ballon

Op zich goed dat dit onderzocht wordt. Ik vraag me trouwens af wat het verschil is tussen een inferieure ballon of een "goedgekeurde". Het blijft immers toch een vuurhaard die je de lucht in jaagt. De zwakke schakel vormt, ook hier weer, de mens. Als de gebruiksaanwijzing nauwlettend word gevolgd kan alleen een heel spontane rukwind mijns inziens nog roet in het eten gooien, of misschien een vogel die abusievelijk door de rijstevloei heen vliegt (volgens mij valt het vuur onder de ballon, door de snelheid waarmee het valt, uit?). Ik heb afgelopen oudjaar wel 30 van deze ballonnen succesvol opgelaten zien worden door wijkgenoten.

Ik denk dat het echte vraagstuk is: hoe "foolproof" is de UFO-ballon? En hoe kunnen producenten de producten nog verder beveiligen tegen stupide en hersenloos gebruik. Misschien zijn daar inderdaad wel wat innovaties mogelijk.

Bij ons in de omgeving (Schiphol) zijn ze overigens sowieso verboden. Die regel was er al voor de ballonnen kwamen. Ook amateur hobbyraketjes mag je niet zomaar afsteken. E.e.a. staat vastgelegd in een plaatselijke verordening van de Haarlemmermeer. Niet dat ook maar iemand zich hier aan houd.

Cameo

ik heb geen ervaring met deze dingen .
maar ik denk dat je weinig aan de veiligheid kunt veranderen .
want zodra je hem los laat kan hij alle kanten op en op plekken neer komen waar hij of zij niet wilt .
ik denk wel dat speciale regels noodzakelijk zijn

Eindelijk wordt het tijd dat ze hier wat beter over na gaan denken dan alleen maar gedoogbeleid aan te houden voor bepaalde delen in het land.

Wel kan dt nadelige gevolgen hebben tot een verbod van verkoop aan toe. Dat hoop ik dus niet niet want het is gewoon een mooi stuk "vuurwerk" wat ons land binnen is komen waaien.

Wat mij wel verbaasd is dat er velen, zelfs op vwc, negatief over de ballonnen spreken terwijl zij wellicht zelf ook die dingen aflaten?

Mits men goed de gebruikers handleidingen volgen is er niks aan de hand!

We wachten in spanning af.

Ik blijf erbij, veilig zijn ze niet. Net als met vuurwerk zoveel mensen kunnen er niet mee omgaan en die zorgen straks voor een totaalverbod, daar kan je op wachten.

Back
Bovenaan