Walgelijk bericht

Ik heb het volgende artikel even van AVP gehaald en hier geplaatst:

Een lawinepijl in een bus haarlak, lachen man!
Geplaatst door: FreakJobje - woensdag 21 november 2007 om 10:35 - Bron: Cornelleke Blok [ Provinciale Zeeuwse Courant ]

GOES - Het is verboden én gevaarlijk, maar dat geeft nou juist de kick. Illegaal vuurwerk uit België knalt deze dagen al flink. En het duurt nog anderhalve maand tot oud en nieuw. Laat het woord vuurwerk vallen en je hebt meteen de volle aandacht van een héle groep veertien- en vijftienjarige jongens.

Verveelde blikken veranderen plotseling in fonkelende ogen. De leerlingen van het Pontes Goese Lyceum aan de Bergweg in Goes praten honderduit over strijkers, lawinepijlen, harde knallen en vuurwerkbommen. Gevaar? Daar denken ze nauwelijks over na.

"Ik heb nitraten", zegt Steffan (15) trots. "Dat zijn een soort rotjes. Enorm dik én groot." Zijn vriend Menno (14): "Ik heb strijkers en bermuda's. Dat zijn van die driehoekjes. Die kunnen echt heel hard knallen. Lawinepijlen zijn het gaafst. Of zelfgemaakte bommen." Meteen gaan de 'stoerste' verhalen rond. "Vuurwerk in een kan benzine!", roept één van de jongens. "Dan krijg je een wolk in de vorm van een paddenstoel. Voem! Dan moet je écht heel hard wegrennen." Rachid (15): "Een lawinepijl in een bus haarlak. Lachen man!"

Hollandse rotjes zijn niet 'zwaar' genoeg. Het moet illegaal vuurwerk zijn. Liefst met een zo hard mogelijke knal. "In de zomer ben ik het gaan halen. Samen met m'n vader. Die vindt 't net zo leuk als ik", zegt Menno. "Het ligt allemaal in m'n kamer, naast m'n bed. Ik steek elke middag wat af. Onderweg van school naar huis bedenk ik al wat ik zal gaan afsteken."

Steffan is al bijna door z'n voorraad heen. "Ik ga nog meer halen. Ik verkoop het ook aan anderen", licht hij toe. "Als ik iemand tegenkom, zeg ik: 'hee, moet je nog vuurwerk?' Ik vraag vijf euro voor een doos strijkers. Zelf heb ik er 2,50 voor betaald."

Rachid haalt zijn vuurwerk uit Duitsland. "Mijn tante neemt 't voor me mee. Gratis. Ik verkoop wel eens wat door aan anderen. Vandaag heb ik nog voor 178 euro verkocht. Maar, het meeste steek ik zelf af hoor. Het Duitse vuurwerk is echt nog veel beter dan het Belgische. Die rotjes knallen hárd. Hoe hard? Nou, als je er daar twee van op een houten tuinhekje zet, dan leeft het niet meer, hoor. Geweldig."

Dat het vuurwerk gevaarlijk is, lijkt de jongeren weinig te interesseren. Dat het verboden is al helemaal niet. Dat geeft juist de kick, zeggen de jongens "Het is toch gaaf om één keer per jaar iets te doen dat niet mag? Je krijgt er een adrenalinestoot van", legt Menno uit. "We kijken heus wel uit, hoor", verzekert Rachid "Het is leuk als de politie aan komt rijden. Dan moet je keihard wegrennen."

Voor Steffan liep dat vorig jaar niet goed af. "Toen ben ik gepakt. Ik moest brandweerauto's poetsen en vuurwerk opruimen in de regen. Dat was niet gaaf."

De straf van bureau Halt heeft weinig indruk gemaakt. "Het is veel leuker om mee te doen met afsteken. Alles wat gevaarlijk is, wil je toch uitproberen?" Menno knikt instemmend. "Ik denk niet na over het gevaar.

Ronduit misselijkmakend bericht, precies het soort "mensen" dat het voor goedwillende verziekt.
IK schijt op de mensen die dit soort sensatieberichten uitgeven om er lekker aan te verdienen en ik schijt op de sukkels die zichzelf zo voor *** zetten in de media.

Stelletje HONDENKOPPEN!

grappig hoe deze 15 jarige leeks met vuurwerk omgaan....

"De rotjes in Duitsland knallen harder dan die van Belgie"

Laat me niet lachen, deze jongens moeten druk bezig zijn met school en met de realiteit.
Ik vind het eigenlijk idioot, door deze mensen (kinderen) word vuurwerk weer in een slecht daglicht gezet.

Mensen zonder verstand schreeuwen maar dingen om stoer te zijn, ook is het zo dat de media het nogal vaak verdraait om het spannender te maken, ten kosten van andere mensen.

Deze jongens vormen een gevaar voor zichzelf, de school, en anderen om hun heen.
Echt jammer hoor.

btw, grappig dat die jongens hardop zeggen dat ze "handelaren" zijn...misschien dat een bezoekje van de politie met paar nachtjes cel met een flinke geld boete en een strafblad wel helpt ?

Zou mij niet eens verbazen als oom agent naar aanleiding van dit verhaal inderdaad een onderzoek instelt en dan vrijwel niemand kan vinden omdat het verhaal aangedikt is. Anderzijds kunnen ze indien dit verhaal de waarheid bevat flink scoren als ze deze "bronnen" van de journalist echt nalopen.

Back
Bovenaan