Waarom zal dit niet kunnen?

herdervriend

VWC lid
Waarom zal dit niet kunnen?

Beste,

Heb een rare/domme vraag! Hier gaan we!

Waarom kan het volgende niet?

Je krijgt een korte cursus van enkele weken/maanden over illegaal vuurwerk, betaald er 500 euro voor en vervolgens krijg je een certificaat om de simpele illegale soorten vuurwerk als strijkers etc. af te steken?

Ik weet dat er een opleiding is om pyrotechnisie te worden, maar als normaal mens, zeker als tiener, heb je hier geen geld nog tijd voor, aangezien je al op school zit en meestal mag je het nog steeds niet doen thuis, dus feitelijk niet echt nuttig voor ons, tenzij we echt in t beroep willen gaan.

Waarom, kan er niet een soort enquete of zo worden opgericht die ervoor zorgt dat deze regel ingaat.

Voordelen:
- Minder kans op ongelukken (mensen weten nu hoe ze met vuurwerk, voorral illegaal moeten omgaan.)
- Minder illegale transacties (men hoeft niet elke keer naar België te gaan met een zeer grote kans dat men gearresteerd word)
- Economisch gezien neemt t enigzins toe. (Die politiebazen worden niet gevoed, opleidingen krijgen meer geld, bedrijven kunnen meer vuurwerk verkopen welk mensen echt leuk vinden, grotere aankopen = meer winst = meer te besteden = stijging economie.
- Tieners besluiten inplaats van illegaal vuurwerk af te steken, eerst bij te leren, voelen zich voldaan en tevreden en kunnen zonder zorgen lekker stoken wat ze willen stoken.

Nadelen:
- Kunnen van die mensen tussen zitten die t nog steeds dramatisch weten te verzieken.
- In het begin kan t nog traag op gang komen, maar dat gaat met alles wat nieuw is.

Dus, waarom?

Enigszins domme vraag! Ik weet. Maar, wij zijn het volk, de overheid dient naar ons te luisteren, als we iets willen met grote getallen, hebben ze weinig keus, tenzij ze nog minder stemmers willen hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is hetzelfde als dat ik mij nog steeds afvraag waarom er in ons landje niet ook gewoon een vergunning stelsel bestaat, net als in België, zodat men gewoon iets legaal kan afsteken bij bijvoorbeeld een bruiloft of jubileum op een dag naar keuze het hele jaar door.

Ook het toestaan van een iets hardere knaller zou ook een hoop illegale praktijken verminderen denk ik. Ook klagen er elk jaar weer tig (oog)artsen over zoveel vuurwerk leed, maar waarom dan niet toestaan dat men vuurwerk elektronisch ontsteekt? Dan staat men er in ieder geval niet dicht bovenop met het lichaam, neus en ogen als dat men handmatig een lontje aansteekt...Nee een brilletje dat is de oplossing...

Tja, kromme wetten en regels hier. Helaas ontkomen we er niet aan en is het hopen dat er misschien ooit iets in veranderd voor ons liefhebbers.

Dit heeft volgens mij te maken met het niet kunnen handhaven/controleren van de desbetreffende person/en.
Het zou te makkelijk worden voor deze personen zwaarder vuurwerk te laten kopen en deze door te verkopen aan jongeren etc.
De controlle in deze zou te veel tijd en inzet van mankracht kosten.
Daarbij zou de betreffende persoon dus letsel kunnen toebrengen aan omstanders en dit wil men voorkomen.
Daarbij las ik vandaag dat er nogal wat korpsen in financieele problemen verkeren wat resulteerd in bezuinegingen en minder blauw op straat om taken te verrichten.

@PYROMANIAC 1975: Ik heb het ook niet over zwaar vuurwerk, maar gewone consumenten producten. Hoe doet men het in België dan? Staat men daar bij elke "burgershow" dan ook met blauwe petten te controleren? Daar kan het blijkbaar toch ook gewoon zonder heftige problemen. Die Belgen zijn toch ook niet achterlijk? Ik zie dan ook niet zo gauw het verband met het aanschaffen van zwaarder vuurwerk, dat dat dan ineens makkelijker zou gaan...?

Maar misschien was je reactie dan ook niet op mijn post, maar een reactie op die van herdervriend...?

"Je krijgt een korte cursus van enkele weken/maanden over illegaal vuurwerk"

Daarom kan het niet. Hoe je het wend of keert, het blijft illegaal

@PYROMANIAC 1975: Ik heb het ook niet over zwaar vuurwerk, maar gewone consumenten producten. Hoe doet men het in België dan? Staat men daar bij elke "burgershow" dan ook met blauwe petten te controleren? Daar kan het blijkbaar toch ook gewoon zonder heftige problemen. Die Belgen zijn toch ook niet achterlijk? Ik zie dan ook niet zo gauw het verband met het aanschaffen van zwaarder vuurwerk, dat dat dan ineens makkelijker zou gaan...?

Maar misschien was je reactie dan ook niet op mijn post, maar een reactie op die van herdervriend...?

In andere landen zijn ze niet zo verzot op vuurwerk als in Nederland. Ik denk als vuurwerk legaliseert na oudjaar dat na een paar maanden de grootste lol voor iederen er wel af is en langzamerhand verdwijnt. Maar juist doordat het toegestaan is op 1 dag concentreert iedereen zich op die ene dag en dan breekt er de pleuris uit

Ook het toestaan van een iets hardere knaller zou ook een hoop illegale praktijken verminderen denk ik.

Hier geloof ik niet echt in, want toen ik jong was en dan bedoel ik dus : zo'n 30 jaar geleden waren er zeer harde knallers in de winkel te koop, zoals de Thunder Crackers, Herdertjes etc etc en de oude garde weet hoe hard deze waren. Maar ook toen al was het niet hard genoeg en kwam de handel in de strijkers boven drijven.
Tuurlijk ben ik een voorstander van jou idee, maar het gaat niet werken, lees bovenstaande en ook qua de Nederlandse wet, helaas ....

Het is never nooit te handhaven. Wanneer ik een certificaat heb gehaald voor het afsteken van illegaal vuurwerk, zal ik dit vuurwerk dus ook in huis halen. Met als gevolg dat ik het ook gewoon aan familie en derden kan verstrekken die geen certificaat hebben.
Met een regel als deze werk je de illegale handel dus ontzettend in de hand. Iets wat de Nederlandse wetgeving nou juist niet wil!

Ook zal je altijd mensen hebben die dit spul voor verkeerde doeleinden gebruiken waaronder slopen.
Op dit moment kan niet iedereen aan illegaal vuurwerk komen en kan de schade dus worden beperkt.. maar op het moment dat iedereen te pas en te onpas aan illegaal vuurwerk kan komen, ben ik bang dat er geen prullenbakken meer overeind blijven staan.

Dan nog het feit dat het in Belgie mogelijk is het gehele jaar vuurwerk in te kopen. Op dit moment zijn er mensen die wel door het jaar heen vuurwerk gaan halen, maar door de druk van de wetgeving wordt dit vaak niet vroegtijdig ontstoken.
Wanneer er een certificaat is, zal dus een regel in gang moeten worden gezet die handhaaft dat men alleen de laatste 3 dagen van het jaar vuurwerk in Belgie mag halen oid.
Dit is niet te handhaven, dus zullen mensen steeds meer door het jaar heen al vuurwerk gaan halen.. en dit dus ook vroegtijdig afsteken.

allemaal redenen waarom het niet verstandig is om met dit soort certificaten etc in zee te gaan;)

Omdat het simpelweg niet te handhaven is.
Hoe je het ook went of keert in ons land zit een groot gedeelte wat niet met vuurwerk om kan gaan.
Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen het certificaat is te behalen vanaf 18 jaar.
Helaas zal het "illegale spul" dan alleen maar toenemen. Mensen met een certificaat zullen het spul in Belgie gaan halen. En ook gelijk voor jongere vriendjes meenemen. Het is met een certificaat dan immers toch vrij de grens over te smokkelen.

Verder is het illegale spul voorzien van flash. Dus dronkenlappen zullen bij een fout toch een zwaarder letsel hebben.
Ik heb me ook wel is afgevraagd waarom ons land zo'n groot vuurwerk probleem heeft. In landen als Spanje,tjechie en Polen is zwaarder spul toegestaan. En daar lees je nooit over problemen in de Media.
Ik denk dat als ons land zwaarder knalvuurwerk had willen toestaan. Dit al tientallen jaren geleden had moeten gebeuren. Dan was het imago van vuurwerk ook beter geweest. En denk ik dat de kosten aan vandalisme ook stukken minder waren geweest.

Ik vind het eigenlijk nog geen eens zo'n slechte ingeving hoor...
Met alcohol is het toch ook zo dat je het gewoon door kunt verkopen aan jongeren... Daar gaat het ook helemaal niet om, eigen verantwoordelijk zou dat moeten zijn. Het gaat allemaal om geld wat de overheid misloopt aan illegaal vuurwerk. Door het op deze, of een nog iets fijner uitgewerkte manier te doen, krijgt de overheid ook zijn centjes door de belasting. Hiermee kunnen ze dan vervolgens de schade weer betalen (is natuurlijk niet de bedoeling dat er schade gemaakt wordt...).

Kijk naar auto's, hoeveel schade kun je daar wel niet mee aanrichten... En vliegtuigen... (dan ook maar geen piloten meer?) Die bestaan toch ook nog steeds LEGAAL. En als iemand iets wil slopen, kunnen ze daar ook wel iets anders dan vuurwerk voor gebruiken... en doen ze het helaas toch wel :sad:

En het hele jaar door vuurwerk verkopen ben ik ook enigszins voor (is het niet zo'n groot bedrag ineens...), al zal dat wel weer nog strengere regels voor opslag met zich meebrengen = nog hogere kosten. Dit kan dan misschien weer gedekt worden met het geld dat je ophaalt voor de vergunningen om vuurwerk buiten de laatste dag van het jaar af te steken. Al steekt de overheid dat ook liever in eigen zak natuurlijk :bye:

Maar voorlopig zal er wel niets veranderen en zullen we het moeten doen met de laatste drie dagen van het jaar... Als ik heel eerlijk ben, heeft dat eigenlijk ook wel weer wat. Een voorspel van 364 (soms 365) dagen :p

Laatst bewerkt:
Ik weet dat er een opleiding is om pyrotechnisie te worden, maar als normaal mens, zeker als tiener, heb je hier geen geld nog tijd voor, aangezien je al op school zit en meestal mag je het nog steeds niet doen thuis, dus feitelijk niet echt nuttig voor ons, tenzij we echt in t beroep willen gaan.

maar als tiener ben je ook nog niet oud genoeg om vuurwerk af te steken, ik ben zelf nog een tiener maar ik weet dat als jou idee gelegaliseerd word ( wat onmogelijk is ) dan word er nog meer overlast veroorzaakt. Als je zo'n cursus toch legaliseert dan zou dat alleen voor volwassenen zijn en er zijn maar een handjevol volwassenen die hierop zitten te wachten.

Mijn antwoord, de handel komt weer volop, het is hetzelfde als dat iemand die 16 is alcohol gaat kopen voor zijn vriend van 14, ik zou het wel een goed plan vinden,
maar nederland kennende :not:

Back
Bovenaan