Waarom word vuurwerk door sommige mensen als kinderachtig gezien?

Pyrohond

VWC lid
Ik denk dat ik het antwoord wel weet, omdat ze er een hekel aan hebben. Maar dan nog. Niet door iedereen. En als ze het zien vinden ze stiekem toch leuk. Dat begrijp ik dus niet.

Cat1 is nog altijd VANAF 12 jaar. En cat2 vanaf 16 jaar.

Maar het omgekeerde lijkt waar. Cat1 zou maatschappelijk gezien tot 12 jaar zijn. En cat2 tot 16 jaar. Maar daarna word het toch wel tijd om er mee op te houden. Ik had een vriend die was net zo gek van vuurwerk als ik tot ie er op een gegeven moment gewoon mee ophield... Ik snap dat niet. Waarom zou je het vanaf een bepaalde leeftijd opeens niet meer leuk vinden. Enkel om de maatschappij dat voorschrijft..

Niet alleen maatschappij, ook familieleden, kennissen, nieuwe vrienden, nieuwe omgeving,
carriere, of nieuwe interesses kunnen je ertoe zetten om opeens een interesse links te laten liggen.

Vind het ook altijd vrij bijzonder dat het als kinderachtig wordt weggezet door sommige mensen.

Dat mensen als kind met Lego speelden en dat op volwassen leeftijd nog steeds doen wordt dan weer niet als kinderachtig gezien. Sterker nog daar wordt een tv-programma van gemaakt: "Lego Masters".

Brengt me trouwens op een idee. Laten we "Pyro Masters" gaan maken. Een competitieve spelshow waarin liefhebbers de mooiste projecten moeten maken :p

Inderdaad Lego was bijna failliet eind 20ste eeuw, begin 21ste eeuw met hun focus op kinderen. En nu Lego met hun uitbreiding naar volwassenen… Het kan bijna niet beter voor Lego zo goed als het daar nu gaat.

Beide hobby’s voor mij trouwens Lego en vuurwerk.

Vind het ook altijd vrij bijzonder dat het als kinderachtig wordt weggezet door sommige mensen.

Dat mensen als kind met Lego speelden en dat op volwassen leeftijd nog steeds doen wordt dan weer niet als kinderachtig gezien. Sterker nog daar wordt een tv-programma van gemaakt: "Lego Masters".

Brengt me trouwens op een idee. Laten we "Pyro Masters" gaan maken. Een competitieve spelshow waarin liefhebbers de mooiste projecten moeten maken :p

Met een mega opslag aan vuurwerk van cat. 1 tot cat. 4 waar je uit kan kiezen:p Denk dat John Talpa dat best een geinig idee vindt

Mensen vinden het kinderachtig of ze zelf geen jeugd of leven hebben. Kinderachtig vindt ik een groot woord je moet immers 16 zijn om F2 aan te steken.

Kinderachtig zeggen ze bij mij ook. Maar ze vragen wel volgend jaar weer zeker het was zo mooi dat noem ik kinderachtig, stiekem door een kier van het gordijn kijken.

Nog kinderachtiger is dat je krijg te horen, het is geldverspilling doneer het aan een goed doel. Zo gruwelijk dat mensen in de portemonnee van een ander kijken.

Nog kinderachtiger vind ik dat gejank om een verbod stampvoetend als kleine kinderen. Nee laat ze eerst maar naar zichzelf kijken voor ze roepen dat iets Kinderachtig is.

Omdat ze murwgeslagen zijn door de maatschappelijke en sociale druk van het volwassen zijn; een geaccepteerd en gewaardeerd lid zijn van de samenleving, "geslaagd" met een volle portemonnee. Veel gedaan om zover te komen, daar verbitterd en verzuurd door geraakt en dus geen zin meer om te spelen. Totaal verzand en gaan geloven in het moeten worstelen om een plek te veroveren en te behouden in de maatschappij. Kan een ander wel spelen, dan ben je niet juist gefocust op de dingen die veeeel belangrijker zijn, wat voor hun een bedreiging is van alles dat ze met pijn en moeite opgebouwd hebben. Heel sneu eigenlijk, dat ze hun kind-zijn verloren zijn door de levensdruk.

En zo is het en niet anders. Dit slag mensen is over het algemeen alleen maar bezig met hoe belangrijk ze gevonden willen worden in de maatschappij. Het brave burgertje te zijn. Alles wat daar van af wijkt is not done.
Dat vind ik niet kinderachtig maar eng. Waarom is het afsteken van vuurwerk kinderachtig?
Ik vermoed dat ze diep van binnen stinkend jaloers zijn.

Laatst bewerkt:
Zo diep van binnen dat ze er niet meer bewust van zijn, dat is nog het engste; ze geloven zelf echt in hun levenshouding alszijnde enige manier van zelfbehoud

… een geaccepteerd en gewaardeerd lid zijn van de samenleving, "geslaagd" met een volle portemonnee. Veel gedaan om zover te komen, daar verbitterd en verzuurd door geraakt en dus geen zin meer om te spelen. Totaal verzand en gaan geloven in het moeten worstelen om een plek te veroveren en te behouden in de maatschappij...

Sorry hoor Rich, hier heeft het m.i. NIKS mee te maken.
Ik bespeur hierboven ook een zekere afkeer tegen mensen die het (financieel) gemaakt hebben en ik voel me daardoor aangesproken.

Voor de meesten is het kwestie van interesse van jongs af aan.
Bij mijn vriendengroep heeft iedereen carrière gemaakt en klotst het geld aan alle kanten over de plinten; Degene die als kind niks met vuurwerk had, heeft dat nu nog niet. Die dat wel hadden houden dat wel, ook al kopen ze niet allemaal groots in (vuurwerk is doorgaans toch ook meer een mannending en vrouwen kunnen een negatieve invloed hebben op de vuurwerkbeleving bij een man die voordien liefhebber was). Degenen die er nooit interesse in hadden (vaak ook links georiënteerd) noemen het nu wel eens kinderachtig.

Daarnaast ook kwestie van levensfasen waarin de interesses (tijdelijk) elders liggen en het geld elders besteedt moet worden (auto, huis, inboedel, kids). Als jong volwassene zoeken naar identiteit, twijfel of in het kader van carrière maken vuurwerk wel verstandig is en natuurlijk meer aandacht voor vrouwen en sex. Tijdens mijn studententijd heb ik ook tijdelijk minder aandacht er aan besteedt, maar nu ik kinderen heb en financieel alles op orde heb geniet ik er weer van als van ouds. Kan nu alles kopen wat ik wil en dat is juist erg prettig. Met geslaagd zijn, status, volle portemonnee etc heeft het dus niks te maken.

Het is, ten slotte, ook gewoon een trucje van de linkschmensen, hondenbezitters en milieufreaks om vuurwerk weg te zetten als kinderachtig, zodat ze met voorsprong de discussie in gaan.

Er is al een pyro tv show geweest op discovery maar dit was over de professionele show teams en niet liefhebbers. Vind jouw idee geweldig en zou er zeker naar kijken! Toch véél leuker dan Lego of knikkers!

Ik heb al heel veel voorbij horen komen, maar nog nooit iemand gehoord die de vuurwerkhobby kinderachtig genoemd heeft.

Ja, her en der wel eens bij een stelling / reactie bij een nieuwsitem, maar die mensen dragen ook niets inhoudelijk bij aan een discussie.

Dit jaar eerder andersom, nog nooit zoveel mensen die het zelf ook leuk vinden. Dit jaar in een nieuwe buurt komen wonen en hoorde op een buurtbbq (coronaproof) dat zeker 4 anderen er ook graag iets aan uitgeven.

Zo is de zena trophy groot geworden!

Het is, ten slotte, ook gewoon een trucje van de linkschmensen, hondenbezitters en milieufreaks om vuurwerk weg te zetten als kinderachtig, zodat ze met voorsprong de discussie in gaan.
Sorry hoor Guus, hier heeft het m.i. NIKS mee te maken. :wink:

Is niet gewoon het hokjes geest.
Marokkanen zijn crimineel. (Terwijl er zat Marokkanen zijn die ook gewoon werken.)
Een vuurwerk liefhebber is een tokkie, is kinderachtig, jaagt de (huis)dieren de sluipen op het lijf. (Genoeg honden en katten bezitters liefhebber zat hier en mensen die ook met een verrekijker naar wilde dieren gluren.)
Als je op scouting zit als leiding ben je een pedofiel. (Ook een keer naar mijn hoofd geslingerd gekregen.)
Als je schietsport beoefend ben je een moordenaar.

Ga zo maar door.

Marokkanen zijn crimineel. (Terwijl er zat Marokkanen zijn die ook gewoon werken.)
Een vuurwerk liefhebber is een tokkie, is kinderachtig, jaagt de (huis)dieren de sluipen op het lijf. (Genoeg honden en katten bezitters liefhebber zat hier en mensen die ook met een verrekijker naar wilde dieren gluren.)
Als je op scouting zit als leiding ben je een pedofiel. (Ook een keer naar mijn hoofd geslingerd gekregen.)

Ga zo maar door.

En hoe zit dat ook al weer met mensen die sigaren roken? :wink:

Toen ik rond de 18 was vond ik vuurwerk ook kinderachtig en ging ik liever stappen met oud en nieuw. Die fase was na een paar jaar wel voorbij. Zullen de hormonen wel geweest zijn.. :p

Toen ik rond de 18 was vond ik vuurwerk ook kinderachtig en ging ik liever stappen met oud en nieuw. Die fase was na een paar jaar wel voorbij. Zullen de hormonen wel geweest zijn.. :p

Precies ATF, zeer herkenbaar. Toen ik 17 was en gierend van de hormonen moest kiezen tussen de straat weer op met een rugzak astronauten en fluitpijltjes of na de plaatselijke disco met een leuk vrouwtje het nieuwe jaar in te luiden gaf dat laatste meer voldoening. Maar nu moet ik juist niet meer aan dat laatste denken, doe mij maar een lekkere compound!

Laatst bewerkt:

Ga zo maar door.

Spijker op zijn kop sigaar! Puur overal een stereotypering van maken maakt veel kapot...

Ik herken deze allemaal...

Back
Bovenaan