Vuurwerkvoorlichting geven!

pyroboy

VWC lid
DEN BOSCH Bureau Halt stopt met voorlichting op scholen in Den Bosch over de gevaren van vuurwerk als de Bossche gemeenteraad daadwerkelijk 23.000 euro op haar subsidie gaat bezuinigen.
Dat zei Erik Gevers van Bureau Halt woensdagavond tegen Bossche gemeenteraadsleden.

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht ben ik gaan denken over de voorlichting die er op scholen wordt gegeven.
Persoonlijk vond ik deze voorlichting op de middelbare school altijd slecht en ik kwam dan ook met het idee om zelf voorlichting te gaan geven op scholen.
Zodoende heb ik 5 basisscholen en een middelbare school aangeschreven over of zij behoefte hadden aan deze voorlichting.
Van één van deze scholen heb ik al een positief bericht terug en we proberen nu tot een overeenstemming te komen.

Echter, wanneer het zover komt dat ik voorlichting ga geven, levert dat een aantal vragen op:

-Waar moet ik op letten?
-Hoe zet ik deze voorlichting op?
-Wat moet aan bod komen?
-Op welke manier breng je dit?
-Powerpoint afratelen of geheel interactief?
-Neem je dummy's mee oid?
-Wat laat je de kinderen wel en niet zien?
-Met welke boodschap stuur je ze naar huis?

Allemaal dingen waaraan gedacht moet worden..
Ik denk dat ik zelf tot een redelijke presentatie zou kunnen komen, maar er kan natuurlijk altijd meer en beter!

Ook lijkt het me natuurlijk geweldig om de kinderen achteraf een folder of flyer mee naar huis te kunnen geven zodat ze er ook thuis nog even bij stil staan!

In het kader van velen handen maken licht werk, en omdat misschien andere leden hier ook wel met het idee spelen om voorlichting te gaan geven..
Waarin kunnen we elkaar helpen, tips geven, etc.

Ik hoor het graag!

Denk dat we het beste met z'n allen eerst een brainstormsessie kunnen houden met wat er aan bod zou moeten komen in zo een presentie.

Allereerst moet het gaan over het veilig afsteken van vuurwerk! Denk dat dat het hoofdpunt is.

Vermaak daar bij de kinderen met wat leuke vragen, denk aan: Wat doen jullie met oud en nieuw? Kopen jullie veel vuurwerk? Waar denken jullie aan als je aan vuurwerk denkt?

Als we dan weer terug komen op veiligheid, denk er dan aan dat kinderen hier ook echt iets mee gaan doen! De vuurwerkbril doen ze niet op, maak hier een leuke en vooral krachtige slogan over, er is al een bestaande dacht ik: een vuurwerkbril draag je maar één dag per jaar, een wit met rode stok je hele leven. Misschien dat we zelfs met een importeur zo ver kunnen komen dat wij gratis vuurwerkbrillen kunnen regelen voor de vuurwerkstokende kinderen.

Dit is even een brainstorm waar ik zo allemaal even aan denk. Ben benieuwd wat de rest wilt en waar jullie allemaal aan denken bij zo een voorlichting!

Verder denk ik dat een quiz of een spelletje het altijd heel erg goed doet bij de jeugd.
Alleen maar stilzitten en luisteren dat werkt niet.. het moet interactief en daarbij met een soort quiz!

Bijv. een quiz met rode en groene bordjes.. laat foto's zien, is dit illegaal of niet? rood is nee, groen is ja.. zo kan je de kennis in de klas testen en is het ijs direct gebroken!

Probeer tastbaar materiaal/voorbeelden te gebruiken en het niet te abstract te houden. Doe bijvoorbeeld voor hoeveel afstand je moet nemen van een stuk vuurwerk. Alleen vertellen dat je bijvoorbeeld 6 meter afstand moet nemen komt niet goed aan, mensen kunnen vaak niet goed schatten. Zet een kleine fontein dummie neer en maak in het lokaal de nodige hoeveelheid meters. Als je de ruimte hebt, doe dat dan ook met potten.

Plaatjes werken zeker bij mannen beter dan praten. Bedenk wel dat het realistische plaatjes moeten zijn dan.

Verder werken met tastbaar materiaal, een vuurwerkgrip bijvoorbeeld. En als dat niet werkt, 2 grote bakstenen.

Draag alternatieven aan voor niet werkende adviezen, zoals de vuurpijl uit een lege fles.

Daarnaast, houdt geen lange verhalen. Kinderen hebben een kortere spanningsboog dan volwassenen. Vertel 5 a 10 minuten wat en geef ze dan een concrete opdracht om uit te voeren in de klas. En wissel verhalen af met andere vormen van educatie.

Ook bedenk ik me nog.. veel importeurs hebben een eigen flyer die ze in de winkel hebben liggen over veiligheid etc.
Zo weet ik dat Lesli een foldertje heeft over alles betreffende veiligheid en gebruik van vuurwerk.. het is natuurlijk altijd een mogelijkheid een importeur aan te schrijven of ze dit soort flyers hiervoor niet willen lenen:)

Ook bedenk ik me nog.. veel importeurs hebben een eigen flyer die ze in de winkel hebben liggen over veiligheid etc.
Zo weet ik dat Lesli een foldertje heeft over alles betreffende veiligheid en gebruik van vuurwerk.. het is natuurlijk altijd een mogelijkheid een importeur aan te schrijven of ze dit soort flyers hiervoor niet willen lenen:)

Maak er dan kopieën of iets van. Als je het ze meegeeft, probeer ze het dan aan de ouders te laten overhandigen.

Wat ik vroeger leuk vond was een drukknoppen spel. Klas in een paar teams delen, per team een drukknop waardoor een lamp gaat branden. Wie het eerst drukt mag de vraag beantwoorden enz.

Vind het een goed initiatief (Zie ook mijn opmerking op bericht bij post over Halt) en ik denk graag mee.

Probeer de kinderen en scholieren te boeien door dummy's mee te nemen en op tafels te leggen, laat ze dan verboden en legaal vuurwerk sorteren.
Leer ze vervolgens niet te stunten met vuurwerk en vuurwerk correct afsteken.

vertel welke soorten vuurwerk er zijn, en waarom vuurwerk uit het buitenland verboden is.
Laat ze naar huis gaan met in gedachte dat vuurwerk leuk veilig en gezellig is

de stichting vuurwerk traditie heeft posters over het veilig omgaan met vuurwerk

http://www.vuurwerktraditie.nl/index.php/publicties/downloads

misschien is het een idee om deze bij de scholen af te geven zodat ze deze ook kunnen ophangen?

Wijs niet alleen op de gevaren maar ook op het veilig gebruiken van (illegaal) vuurwerk. Maak een leuke quiz over vuurwerk en veiligheid en regel iets leuks voor de winnaar(s) (een setje vuurwerkbrillen, een vuurwerkgip e.d.)

Leuk idee pyroboy. Ik ben zelf docent op een middelbare school en weet uit ervaring dat niet elke voorlichting even effectief is. Alleen een verhaal afratelen haalt echt niks uit bij leerlingen. Ze haken al snel af, zitten met hun hoofd al bij de vakantie en zitten echt niet te wachten op iemand die wel even komt vertellen over hoe zij vuurwerk moeten afsteken.

-Waar moet ik op letten?
Hou het interessant en herkenbaar voor de leerlingen. Ook lang niet alle leerlingen zijn geïnteresseerd in vuurwerk.

-Hoe zet ik deze voorlichting op?
Probeer wat ideeën op papier te zetten en werk wat uit. Er worden hierboven al veel leuke ideeën genoemd.

-Wat moet aan bod komen?
Denk dat veiligheid en vandalisme wel twee speerpunten zijn. Dit zijn punten die vaak negatief in het nieuws komen en waar veel overlast van is.

Alleen een verhaal over hoe gevaarlijk dit en dit is zegt niks voor leerlingen. Laat ze er actief mee aan het werk.

Zo interactief mogelijk. Een soort van spel doet het ook altijd goed en neem vooral dummy's mee. Tegenwoordig hebben veel scholen active boards, maak hier gebruik van door gebruik te maken van filmmateriaal (vooral korte filmpjes doen het goed)

JA, zolang het je verhaal maar ondersteund.

Dit hangt af van de leeftijd, een leerlinge van de basisschool zou ik geen beelden van een vuurwerkslachtoffer laten zien, dit kan hard aankomen. Laat het vooral leerzame beelden zijn.

Dat vuurwerk een mooi product is, maar dat je er veilig mee om moet gaan.

Maak van te voren ook duidelijke afspraken met een school over de tijd die je mag besteden (niet te lang) en hoe groot de groepen zijn.

Mocht je nog vragen hebben over, dan help ik je graag.

Ik ben zelf 14 dus weet wel hoe ze er ongeveer op zouden reageren.

-Waar moet ik op letten?
Je moet niet teveel zelf praten en doen. Als je zelf teveel zou praten raken ze afgeleid en gaan ze naar buiten kijken of met elkaar praten. Laat de leerlingen ook eens aan het woord. Of hun mening ergens over. Maak het niet te moeilijk leerzaam maar niet teveel met cijfers werken. Bijvoorbeeld wat er in knallers in Belgie mag zitten en vuurpijlen dat maakt neit heel veel uit.

-Wat moet aan bod komen?
Soorten legaal illegaal waarom het illegaal is etc. Veiligheid. En hoe je met vuurwerk om moet gaan dat het ook leuk kan zijn zonder prullenbakken opblazen.

Neem dummy's mee. Vinden leerlingen altijd leuk. Een productie filmpje is ook altijd leuk. (Heb je productiefilmpjes van vuurwerk nodig. Ik heb die filmpjes van Lesli gekregen wat ze met de opendag hebben laten zien).
Neem aansteeklont strijkmatjes pijlenstandaard en een vuurwerkbril mee een met blauw of een met roze ziet er iets leuker uit.

Niet te snel laat iets zien van plaatjes op het scherm of filmpjes. Paar steekworden erop. Niet te lange zinnen anders weten de leerlingen al waar je het over 2 minuuten over gaat hebben.

Zeker dummy's meenemen! Vinden ze leuk als je alleen maar tekst hoort dan gaa het saai worden. Als ze iets zien raken ze minder snel gevocust op andere dingen.

Laat geen schokkende dingen zien. (Handen eraf meisjes vinden dit niet leuk en dan kan je je presentatie niet fatsoenlijk meer houden).

Haal bij Bureau Halt brochurs met bijvoorbeeld veiligheids regels. Of geef iedereen een aansteeklont. Als je die zou kunnen krijgen.

Veel succes ermee! Hoop dat je er wat aan hebt:)
Tristen.

Laatst bewerkt:
Misschien beginnen met een heel mooi filmpje waarin alleen maar legaal vuurwerk wordt geschoten. En ze dan vragen of het legaal of illegaal was.

Ik weet nog dat ik op die leeftijd dacht dat al het Nederlandse vuurwerk saai was en al het mooie vuurwerk illegaal.

wat mischien ook wel leuk is is een stukje anatomie van vuurwerk .
kijk ze horen al jaren lang dat strijkers gevaarlijke dingen zijn .
maar wat een gevaar zou kunnen vormen nog niet denk ik .

Powerpoint afratelen of geheel interactief?
tja ik denk dat je het eerste helft powerpoint moet doen
om dan daar nou interactief eindigen door middels van een quize .
en als je die powerpoint doet doe het dan niet al te strak .
maak zo hier in daar een grapje en sta open voor vragen en een kleine discussie .

voor de rest moet ik nog ff na denken .
dit is alles wat me nu te binnen schoot

Heb toen voor school een hele leuke powerpoint + tekst etc gemaakt voor een spreekbeurt, ik heb daarvoor echt vuurwerk mee naar school genomen, natuurlijk ook dummy's die ik heb verkregen bij vuurwerkgigant, ( hele aardige mensen )heb ze meteen foto's laten zien, waar je toch een sterke maag voor moest hebben, het is de waarheid wat illegaal vuurwerk kan doen, maar ook legaal vuurwerk, en wat de gevolgen zijn etc. ik heb ze een stukje geschiedenis vertelt, hoe alles is ontstaan, vuurwerk ramp enschede, en nog heel veel meer, het was denk ik wel een boeiende presentatie, kreeg er een 9.2 voor! eventueel voor mensen die de powerpoint + tekst willen hebben, PM me even, dan zal ik het voor je opzoeken!

Laatst bewerkt door een moderator:
Over de shockerende foto zou ik het ook met de school zelf hebben! Denken zij dat het kan, of toch niet? Als ouders er over gaan klagen komen ze sowieso naar de school toe!

Even een update:

De powerpoint en de bijbehorende presentatie zijn vandaag afgerond.
Morgen en volgende week zal ik bij 2 scholen in gesprek gaan om mijn voorlichting aan te prijzen.
Wanneer het goedgekeurd wordt zullen er morgen data geprikt worden voor de voorlichtingen.

Hey Morris!
Als je dummy's wilt lenen, dan moet je het maar vragen!
Ik heb cakes van Proline, cakes van Breeschoten, cakes van Schuurmans en nog 4 kleine fontijntjes.
Misschien is het handig als je een aansteeklont en een vuurwerkbril meeneemt.
Greetz Rob!

Even een update:

De powerpoint en de bijbehorende presentatie zijn vandaag afgerond.
Morgen en volgende week zal ik bij 2 scholen in gesprek gaan om mijn voorlichting aan te prijzen.
Wanneer het goedgekeurd wordt zullen er morgen data geprikt worden voor de voorlichtingen.

wat goed man .
ik hoop dat je er door komt :thumbup:

Hey Morris!
Als je dummy's wilt lenen, dan moet je het maar vragen!
Ik heb cakes van Proline, cakes van Breeschoten, cakes van Schuurmans en nog 4 kleine fontijntjes.
Misschien is het handig als je een aansteeklont en een vuurwerkbril meeneemt.
Greetz Rob!

bedankt voor het aanbod.. ik kom zelf om in de dummys hier thuis.
Ook aan het aansteeklont en vuurwerkbril is gedacht. dank voor het meedenken

Back
Bovenaan