Vuurwerkvondst bij Apeldoornse woning; politie en EOD doen onderzoek

Bij een huis aan de Minstreelshoeve in Apeldoorn heeft de politie vanavond een hoeveelheid illegaal vuurwerk in beslag genomen. Ook de Explosieven Opruimings Dienst was aanwezig bij de actie. Een deel van het vuurwerk is door de EOD afgevoerd, een ander deel door de politie.

Eén persoon is meegenomen naar het bureau voor verhoor.

Om wat voor soort vuurwerk het precies gaat en om welke hoeveelheid is nog onbekend. Het spul zou in een schuur bij de woning hebben gelegen. Ook de recherche was aanwezig voor onderzoek.

(Bij het artikel op de site is ook een video.)

Bron: https://www.destentor.nl/apeldoorn/...oning-politie-en-eod-doen-onderzoek~a2d16236/

Vervolg artikel op bovenstaand nieuwsbericht:

Donderslag bij heldere hemel: illegaal vuurwerk in ‘altijd rustige’ Apeldoornse buurt, 24-jarige opgepakt

De politie heeft een 24-jarige inwoner van Apeldoorn aangehouden nadat er bij hem thuis enkele tientallen kilo’s aan illegaal vuurwerk in beslag is genomen. Dat gebeurde dinsdagavond bij een inval aan de Minstreelshoeve in Apeldoorn. Ook de Explosieven Opruimings Dienst was aanwezig bij de actie. Een deel van het vuurwerk is door de EOD afgevoerd, een ander deel door de politie.

Een dag later kan je er een speld horen vallen. De Minstreelshoeve oogt als een uitermate rustige woonstraat in de wijk De Maten in Apeldoorn. De doorsnee woonstraat is kennelijk een afspiegeling van de bewoners die rustig, haast laconiek, op het voorval reageren. ,,Ik ben wel verbaasd. Hier gebeurt nooit iets”, zegt een omwonende, die net als enkele andere straatbewoners niet met naam wil worden genoemd.

Een van de buurmannen zegt de inval zelfs niet eens mee te hebben gekregen. ,,Wat zegt u? Politie hier, vuurwerk in beslag genomen? Nee, daar heb ik niets van gemerkt.”

Ik zou me voor kunnen stellen dat het mijn eigen zoon zou kunnen zijn, een jonge gast die niet beseft wat hij doet.

Omwonende Minstreelshoeve, Reageert op aanhouding verdachte van bezit illegaal vuurwerk

Een andere omwonende heeft het wel met eigen ogen zien gebeuren. Hij kwam terug van visite toen hij de wagens niet ver van zijn huis in de straat zag staan. ,,Natuurlijk denk je, wat is hier aan de hand? Zeker omdat het gebeurde in een huis waar aardige en rustige mensen wonen. Niks mis mee. Ja, ik begrijp dat de zoon is meegenomen voor verhoor. Hij zou de verdachte zijn. Daarover ben ik verrast. Aan de andere kant, hij is een jonge gast, ik kan me voorstellen dat het mijn eigen zoon zou kunnen zijn. Iemand die niet echt beseft wat hij doet.’’

De buurman is vrij laconiek over de inbeslagname, net als andere bewoners in de straat. Maar toch bedenkt hij zich enigszins: ,,Ik begreep dat het zware vuurwerk mee is gegaan met de Explosieven Opruimings Dienst. Je moet er niet aan denken dat het per ongeluk tot ontploffing was gekomen in het huis. Er wonen ook mensen met jonge kinderen in de buurt. Ja, dat realiseer je je achteraf wel.’’

'Ging er rustig aan toe’

Dat laatste, daar heeft een andere omwonende eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. ,,Het was dinsdagavond een hele rustige operatie, geen paniek of gedoe”, zegt ze. ,,En ja, dat het misschien onveilig was voor de omgeving, omdat daar illegaal vuurwerk was opgeslagen, dat realiseer ik me nu pas nu u erover begint. Verder wil ik er eigenlijk niet veel over zeggen.”

Bron: https://www.destentor.nl/apeldoorn/...peldoornse-buurt-24-jarige-opgepakt~aa56a97e/

Back
Bovenaan