Vuurwerkverkoop gaat hard, tóch gelooft Hubert Bruls in het verbod

Guusje

VWC lid
Laatst bewerkt door een moderator:
Die landelijke lijn is er: vuurwerk is landelijk toegestaan. Het is de wereld op z’n kop als 16 gemeenten op eigen houtje een verbod instellen om vervolgens te roeptoeteren dat er een landelijk verbod moet komen om een landelijke eenheid te creëren. Het is eenvoudiger om die 16 van de 342 gemeenten het verbod in te laten trekken en dan heb je landelijk weer dezelfde regels. Ik denk dat vuurwerk een van de grootste politieke items is waar drogredenen, verdraaien, misinformatie etc hoogtij vieren.

Volgens een onderzoek van de universiteit van Maastricht:

"De totale kosten van overgewicht en obesitas bij volwassenen in Nederland zijn bijna €11.500 per volwassene met overgewicht/obesitas per jaar. Dit leidt tot een totale kostenpost voor Nederland van ruim €79 miljard per jaar. Dit is de uitkomst van de in januari 2022 gepubliceerde Nederlandse studie Burden of disease study of overweight and obesity; the societal impact in terms of cost-of-illness and health-related quality of life."

We hebben het hier over verminderde productiviteit van arbeid door bijvoorbeeld langdurige ziekte, kosten voor individuele preventie en bijvoorbeeld belastingverlaging op gezondere voeding.

Maar goed, dit zal wel weer "fatshaming" zijn. Zullen wij dan spreken over "vuurwerkshaming"? Ik als voorbeeldige burger steek mijn vuurwerk op een verantwoorde wijze af en ik neem heel wat maatregelen om mijn toeschouwers tevens te beschermen. Van ongelukken of letsel is dan ook geen sprake in al die jaren dat ik een show verzorg.

Moe word je van de hypocrisie.

I rest my case.

Laatst bewerkt:
Ik erger me vooral aan zo'n journalist die klakkeloos alles op schrijft wat Bruls uit kraamt. Een kritische vraag stellen of de man tegen spreken met argumenten is er niet meer bij.

Back
Bovenaan