'Vuurwerkverbod werkt niet als je niet kunt handhaven'

moontan

VWC lid
'Vuurwerkverbod werkt niet als je niet kunt handhaven'

WINTERSWIJK/ DOESBURG - Het heeft geen zin een vuurwerkverbod of
vuurwerkvrije zones in te stellen als er niet genoeg politie is om dat te handhaven.
Dat zegt Joris Bengevoord, burgemeester van Winterswijk, in reactie op het besluit
van het kabinet om gemeenten zelf te laten beslissen of ze een vuurwerkverbod
instellen.

,,Vuurwerkvrije zones bij een verzorgingshuis of een kinderopvang vind ik zelf wel interessant’’, zegt Bengevoord. ,,Maar dat werkt alleen als je kunt handhaven. Winterswijk heeft een uitgestrekt gebied. Het is onmogelijk met de beperkte politiecapaciteit om daar te handhaven. Dan zou zo'n regel een wassen neus zijn.''

Corrigeren
Bengevoord verwacht meer van burgers die elkaar corrigeren. ,,Dat mensen elkaar er op aanspreken als ze vuurwerk afsteken bij bijvoorbeeld een verzorgingshuis'', zegt Bengevoord. ,,Net zoals mensen dat doen als iemand een papiertje op straat gooit of de
hond laat poepen zonder het op te ruimen.’’

Mark Boumans, burgemeester van Doetinchem, wil met zijn gemeenteraad bespreken hoe in het vervolg om te gaan met vuurwerk. ,,Zelf vind ik het verstandig als knalvuurwerk wordt verboden en siervuurwerk niet’’, zegt Boumans. ,,Maar dat is een
persoonlijke mening.’’

Doetinchem heeft sinds een paar jaar vuurwerkvrije zones tijdens de jaarwisseling, net als Oude IJsselstreek. ,,Ik wijs specifieke gebieden aan waar ik geen vuurwerk wil’’, zegt Van Dijk. ,,Een algemeen vuurwerkverbod vind ik niet nodig.’’

Waterbedeffect
Voor Doesburg is er dit jaar geen vuurwerkverbod te verwachten, zegt burgemeester Loes van der Meijs vanuit Rostock, waar ze de internationale Hanzedagen bezoekt. ,,Ik heb het er nog niet met het college over gehad, en het hangt er ook vanaf hoe de regio er mee
om gaat. Ik vind het heel jammer dat er geen landelijke regeling is gekomen.’’

In een gemeentelijk verbod ziet ze niet veel: ,,Het is moeilijk handhaafbaar, en je krijgt dan een waterbedeffect en grenstoerisme. We moeten kijken of er regionaal afspraken te maken zijn.’’

De Zevenaarse burgemeester vindt het jammer dat er geen landelijk verbod op knalvuurwerk gekomen is. ,,Want met name over dat illegale vuurwerk maak ik mij grote zorgen. Oud en nieuw is toch een van de gevaarlijkste nachten van het jaar.’’ Maar voor een lokaal
verbod ziet ze geen redenen. ,,Ik heb daar als waarnemend burgemeester in Rijnwaarden toen over gesproken, en heb toen geconstateerd dat het daar erg rustig is. Ook met Zevenaar is toen overlegd, en vastgesteld dat er geen overlast is. Waar je nog wel
aan zou kunnen denken is aan een verbod op sommige plekken zoals een verzorgingshuis.’’

Zolang uit de gemeenschap geen geluiden klinken om een verbod, hoeft dat van burgemeester Peter de Baat van Montferland ook niet ingevoerd te worden. ,,Want het gaat hier om een volksfeest, met tradities als carbidschieten. Daarbij moeten we overlast voor kinderen, dieren en ouderen zien te voorkomen, dus kan een verbod rond een verpleeghuis zinvol zijn. Elke gemeente moet daar een eigen afweging in maken.’’

https://www.gelderlander.nl/winters...rkt-niet-als-je-niet-kunt-handhaven~a7169b0e/

Kijk, een stel burgemeesters van een stel landelijke gemeenten die een stuk genuanceerder er tegen aan kijken in vergelijking met randstedelijke burgemeesters. Maar die burgemeester van Zevenaar is een beetje achterlijk denk ik. Ik citeer letterlijk: 'De Zevenaarse burgemeester vindt het jammer dat er geen landelijk verbod op knalvuurwerk gekomen is. ,,Want met name over dat illegale vuurwerk maak ik mij grote zorgen. Oud en nieuw is toch een van de gevaarlijkste nachten van het jaar.’’'

Ja luister is mevrouw/meneer zo werkt het natuurlijk niet, illegaal vuurwerk is al verboden dus dat kun je niet als argument aandragen om knalvuurwerk te verbieden.

Wel fijn om steeds meer van deze berichten te lezen. Ik ben er van overtuigd dat het grootste gedeelte van de burgemeesters tegen een verbod zijn en het maar enkele zijn die voor zijn. Helaas als zo vaak hier in Nederland wordt er naar het kleinste groepje geluisterd.

Back
Bovenaan