Vuurwerkverbod of alternatief?

moontan

VWC lid
Vuurwerkverbod of alternatief?

Een vuurwerkverbod zie ik niet zo één, twee, drie gerealiseerd worden. Ik heb medeleven met de voorstanders van een vuurwerkverbod, want zo als nu kan het inderdaad niet langer. Echter heb ik óók medeleven met de tegenstanders, gezien ik zelf een grootverbruiker vuurwerk ben en ook zelf experimenteer en soms illegaal spul afsteek. Dit echter met grote zorg. We zijn met een groep en bij gevaarlijk vuurwerk, of als we niet weten hoe het reageerd gaan we naar een grote open plek, verspreiden ons, om eventuele omstanders te waarschuwen en de vuurwerkbril op om te genieten!

Een alternatief voor een vuurwerkverbod Een vuurwerkverbod ben ik zelf tegen, ondanks ik de voorstanders uiters goed begrijp. Ik ben voor een zogenaamde vuurwerkpas, waar naar mijn mening best een eenmalig tarief tegenover mag staan. Alleen met deze vuurwerkpas mag men vuurwerk kopen en hierdoor zal het gebruik van vuurwerk dergelijk worden verminderd onder de mensen die er niet verantwoordelijk mee omgaan! Mensen die er niet verantwoordelijk mee omgaan en worden betrapt, raken hun pas kwijt en krijgen een aantekening, zodat ze niet zo even een nieuwe pas kunnen aanschaffen.

Bent u het nu helemaal eens met deze manier van werken? Deel deze link met vrienden en kennissen of tweet de volgende zin:

lees de zin via de volgende link:
http://www.chatair.nl/vp.html

"Oh ik ben me pas kwijt hoe ga ik dit jaar dan aan vuurwerk komen?
Ik moet toch wat hebben anders sta ik voor l-ul bij mijn vrienden groep.

Hmmm wat zou ik toch is doen..............:rolleyes:"

----------------------------

Nee dat is namelijk wat er gaat gebeuren als mensen hun vuurwerk pas dan kwijt raken.

"Sjonnie, de wouten hebben mun pas gejat. Kan jij effe dit lijssie keupen als je je eigen spul haalt? Ritsel ik dat karton mortieren wel!"

"Sjonnie, de wouten hebben mun pas gejat. Kan jij effe dit lijssie keupen als je je eigen spul haalt? Ritsel ik dat karton mortieren wel!"

Zo lang het mortieren blijven is er niets aan de hand. Het wordt pas serieus als er ook shells bij worden gekocht.....

Een pas werkt illegale handel weer in de hand. Er wordt dan weer voor anderen zonder pas gekocht dus daar kan ook weer aan verdiend worden.

Elke belemmering om vuurwerk te mogen kopen is er 1 teveel.

Hi all,

Ik vind een vuurwerkpas eventueel wel prima. Maar zoals hier boven al gezegd zal er dan legaal(illegaal) gehandeld worden met de mensen die geen pas meer hebben.
Een vuurwerkverbod zal denk ik ook averechts werken.
Het enige dat ik kan bedenken is een verandering van het gedrag van mensen. Niet alleen mensen die schade maken, maar ook mensen die het zien, maar er niets aan doen.
Zodra er schade ergens is en het is gezien moet het gemeld worden, ook al is het je buurjongen of broertje.
Ik snap ook wel dat dit een beetje lastig is en dat men het niet zo snel zal doen.
Toch denk ik dat het enige dat werkt een verandering van denken is.

Als echter een vuurwerkpas zou werken dan kan ik me hier zeker in vinden.

Greetzz tjopper

Een pas is leuk voor de goedwillende vuurwerkafsteker, maar degene die het vuurwerk gebruiken om te slopen, gebruiken daarvoor al illegaal vuurwerk, en daartegen heeft zo'n pas dus niet zoveel zin.
Het enige wat helpt tegen een vuurwerkverbod is de overlast en het vandalisme beperken, en dat kan alleen door de pakkans te vergroten.

Wanneer men de energie gaat steken in het aanpakken van (zwaar) illegaal vuurwerk komt men verder dan manieren bedenken om legaal gekeurd vuurwerk in Nederland te verbieden. Maar dat is al 100 keer aangegeven, en mensen die denken met leuke ideeen te komen moeten eerst gaan nadenken over een haalbaar idee. Wanneer je gaat streven naar een vuurwerkverbod in Nederland ken je beter gaan verhuizen naar Center Parcs, want dat zal er toch niet komen zolang het gaat om een ingeburgerde traditie wat al lang meegaat en niet meer verdwijnt uit het blauwe bloed.

ik denk dat zo n vuurwerkpas geen waterdicht systeem is .
want wie gaat er dan op controleren of je werkelijk een pas hebt ?
en hoe gaat gaan die controlles er uit zien ??
nee jongens dat wordt niks .
het idee is wel eens door mijn gedachte geflits .
maar ik was er al heel gouw achter dat het hem niet worden ging .

Back
Bovenaan