Vuurwerkverbod moet per 1 juli 2026 ingaan

Guusje

VWC lid
BINNENLAND

Politie: met verbod ‘kraan dichtdraaien’ voor illegaal vuurwerk​

Bij het aanstaande vuurwerkverbod ligt de focus voor de politie straks op „het dichtdraaien van de kraan” voor illegaal vuurwerk, zegt Ko Minderhoud, de nationaal coördinator vuurwerk bij de politie. De wet die het afsteken van vuurwerk door consumenten illegaal maakt, moet gaan gelden per 1 juli. Naast de opsporing zal de politie ook optreden bij het afsteken van vuurwerk. Dat wordt een stuk makkelijker, denkt hij. „Het mag gewoon niet.”
ANP
29 december 2025 14:46Leestijd 2 minuten

Bij de opsporing wil Nederland nauwer samenwerken met Europese landen, zoals België, Duitsland, Frankrijk en Zweden. Ook Slovenië heeft zich inmiddels gemeld, aldus Minderhoud. Ook vanwege de aanpak van aanslagen, waarvoor vaak illegaal vuurwerk wordt gebruikt. Deze internationale aanpak maakt de opsporing „wel lastiger, uitdagender en grootschaliger”.

Ook zal er meer opsporingscapaciteit nodig zijn. Er wordt geen speciaal nieuw vuurwerkteam opgericht, maar de aanpak zal vooral lokaal zijn, onder een landelijke coördinator. In samenwerking met gemeenten, die hun eigen aanpak ontwikkelen. Die kan naast repressieve maatregelen zoals een persoonsgerichte aanpak en gebiedsverboden ook bestaan uit het bieden van een alternatief voor vuurwerk. „Wij nodigen gemeenten die hier nog mee worstelen echt uit om aan de slag te gaan en een goede lokale aanpak te formuleren”, roept Minderhoud hen op.

Een mogelijk knelpunt bij de handhaving van het verbod is de samenwerking tussen verschillende instanties, zoals douane, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), gemeenten en politie. „Vuurwerk is nou eenmaal minder eenduidig dan wapens en drugs”, erkent Minderhoud. „We moeten het goed organiseren, elkaar weer opnieuw leren kennen en informatie uitwisselen.”

De politie ziet de afgelopen jaren dat de handel in vuurwerk steeds aantrekkelijker wordt voor zware criminelen, omdat er veel geld mee valt te verdienen. De politie treft in onderzoeken naar georganiseerde drugshandel dan ook regelmatig partijen zwaar vuurwerk aan. „Dan heb je het over duizenden kilo’s.”

Minderhoud meent dat de wet een succes is als de jaarwisselingen straks rustiger verlopen en dat met het verdwijnen van vuurwerk ook positieve effecten zichtbaar worden voor dieren en milieu. Daarnaast wil hij als werkgever ook agenten weer veilig de straat op kunnen sturen tijdens de jaarwisseling. „Er zijn op dit moment echt wel collega’s die ertegenop zien.”

Minderhoud zat laatst bij Eenvandaag te vertellen hoe de illegale vuurwerkhandel al lijkt op georganiseerde criminaliteit als drugshandel. Ik dacht ten eerste "onder welke steen hebben jullie de afgelopen 20 jaar gelegen" en ten tweede "nou, en jullie slagen ook geweldig die georganiseerde drugshandel te bestrijden! Dan zal het in dit geval ook wel goedkomen!" 🤪

Beste heer Minderhoud, categorie 1 blijft bestaan en zal ook worden afgestoken.

Maar gisteren zag ik een stuk op tv dat jullie zich schrap zetten voor illigaal vuurwerk en dat er meer in de omloop is dan voorgaande jaren. En daarbij konden jullie niet opschalen omdat jullie geen mankracht hebben. Is een verbod dan verstandig? Nee lijkt mij niet om eerlijk te zijn. Ook lokaal hebben zie niet voldoende mankracht.

En alles wat in beslag is genomen is een druppel op de gloeiende plaat. En mensen rijden echt wel naar Duitsland of België daar ben ik niet bang voor.

Maar wat ik gisteren op rtl nieuws las, en tegenstrijdig ook nog is, waarom verbieden als je het niet onder controle hebt? Politie roept ook maar iets. En daarbij in Amsterdam en Rijnsburg worden jullie al bekogeld en dat zou dan stoppen met een verbod? Droom maar verder want de gewone burger word gepakt. Overigens blijft het verschrikkelijk om politie te bekogelen, maar zal volgend jaar niet veranderen. Heel oud en nieuw zou niet veranderen mensen houden echt wel vuurwerk voor volgend jaar en er zal in het buitenland wel verkocht worden.

Dit is precies het onderscheid dat ik steeds probeer te maken.
Dat de Wet veilige jaarwisseling is aangenomen, betekent niet dat er nu al een juridisch geldend landelijk vuurwerkverbod is. Dat zijn twee verschillende dingen.
Zolang: de inwerkingtredingsdatum niet is bereikt, de uitvoeringsregelgeving (AMvB) nog niet is vastgesteld, en er geen afgeronde compensatieregeling ligt, blijft het huidige recht gewoon gelden. Punt.
Handhaving kan in een rechtsstaat alleen plaatsvinden op basis van bestaande wetgeving, niet op basis van toekomstige plannen, politieke wensdenken of vooruitlopen op wat er misschien gaat komen. Dat is geen mening, dat is bestuursrecht. Zonder rechtsgrond is er geen bevoegdheid.
Daarom wringt het ook als er wordt gesproken over “het laatste jaar consumentenvuurwerk”, alsof het verbod al van kracht is. Juridisch gezien is dat simpelweg onjuist. Het gaat om toekomstig, voorwaardelijk recht niet om geldend recht.
Dat media of handhavers alvast vooruitlopen op wat er mogelijk komt, verandert niets aan die juridische realiteit. Wat feitelijk geldt, is wat in werking is getreden. Machtstaal of framing maakt iets nog geen wet.
Juist dát onderscheid vind ik belangrijk om scherp te houden, omdat het anders niet meer over recht gaat, maar over gevoel en aannames. En daar schiet uiteindelijk niemand iets mee op....

Back
Bovenaan