Vuurwerkverbod in Tilburg: ‘Slaat helemaal nergens op’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerkverbod in Tilburg: ‘Slaat helemaal nergens op’

Er komt een vuurwerkverbod in heel Nederland. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven vrijdag 13 november officieel bekend gemaakt na de ministerraad. Deze jaarwisseling zie je dus geen mooie vuurwerkshows in de lucht. Jammer voor de liefhebbers, maar zeker ook voor vuurwerkverkopers in Tilburg: “Wij willen ook de ziekenhuiscijfers omlaag, maar dit verhaal snap ik niet.”

Het kabinet hoopt met dit verbod de hulpdiensten tijdens de jaarwisselingen te ontlasten in deze coronatijd. De verkoop van vuurwerk gaat in de ban, net als het afsteken van vuurwerk deze jaarwisseling. Dat meldt het AD.

Uitzondering op vuurwerkverbod
Niet al het vuurwerk wordt verboden. Het zogenoemde F1-kindervuurwerk mag je – als je 12 jaar of ouder bent – sowieso het hele jaar door kopen en afsteken, dus ook met oud en nieuw. Sterretjes, knalerwtjes en trektouwtjes mogen dus wel.

Handelaren in vuurwerk krijgen een vergoeding voor hun onverkochte voorraden. Hier wordt 40 miljoen euro voor uitgetrokken. Dit vuurwerk hoeft dus niet vernietigd te worden; de compensatie is bedoeld voor transport of opslag.

Meer illegaal vuurwerk?
De vuurwerkbranche vreest dat mensen zich door het verbod zullen wenden tot illegaal vuurwerk. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) spreekt dat tegen in het AD. “Voor de politie wordt het gemakkelijker. Want er is een duidelijke lijn. Zij wilden dit al langer. Maar ik zeg daarnaast tegen mensen: denk na. De zorg moet echt ontlast worden, dus draag daar aan bij door een jaar over te slaan met vuurwerk.”

Reacties vuurwerkverkopers
Maurice van Hommel begrijpt helemaal niks van het vuurwerkverbod. “Ik zit 25 jaar in deze business en zag dit niet aankomen. Ik heb twee feestwinkels, waaronder nog een in Boxtel. Dat feestjes niet doorgaan, dat je minder mensen mag ontvangen en dat de horeca dicht moet snap ik. Daar heb ik ook vrede mee. Wij willen ook de ziekenhuiscijfers omlaag. Maar dit slaat helemaal nergens op. Vorig jaar zijn er 385 vuurwerkslachtoffers in het land geweest. Die komen niet terecht op de IC-afdeling. Nu gooien ze het snel hierop. Het is een smoes om het vuurwerkverbod erdoorheen te krijgen.”

Vuurwerk is al in Nederland
Maurice denkt niet dat de branche financieel uit de kosten komt door de compensatie. “Maar het gaat niet alleen om het financiële plaatje. Ik heb straks 120.000 folders liggen en dat vind ik eigenlijk nog niet zo erg. Er is al vuurwerk in Nederland en er komt nog een container aan. Wij hebben vier vuurwerkopslagplaatsen waar ik altijd zo kort mogelijk vuurwerk in wil houden om de risico’s te beperken. De rest van het jaar gebruik ik die ruimtes voor andere spullen. Nu zit ik heel 2021 met die opslag.” Wel is Maurice blij dat hij nog sterretjes mag verkopen. “Ook persoonlijk. Dan is er nog iets van vuurwerk dit jaar. Ik dacht echt: veel kan niet, maar thuis vuurwerk afsteken kunnen ze ons niet afnemen.”

‘Zit er niet zo mee’
We nemen ook contact op met Bram van Beurden van Vuurwerkverkoper Van Beurden. Hij verkoopt in zijn restaurant Giardino d’Italia ook vuurwerk tijdens de toegestane periode. Samen met zijn vader Jan besloot hij vorig jaar het vuurwerkaanbod al te verkleinen naar alleen sier- en kindervuurwerk. Precies het aanbod dat nu nog wel is toegestaan. “Dat kostte ons 30% van de omzet, maar we wilden tegemoet komen aan de wens van de samenwerkende hulpdiensten en de veiligheidsraad om een veiligere jaarwisseling mogelijk te maken. Ik ben denk ik de enige vuurwerkverkoper in Tilburg die niet zo met het vuurwerkverbod zit.”

Een extra zorg
Bram legt uit waarom de vuurwerkverkoop hem dit jaar juist niet lekker zat. “We hebben afgelopen zomer een brand gehad en wilden na de vuurwerkverkoop beginnen aan de verbouwing. Nu kunnen we daar al aan begonnen. De vuurwerkverkoop was echt een extra zorg. Hoe doe je dat coronaproof? We hebben vorig jaar weet ik hoeveel mensen gehad in drie dagen. Het is een gekkenhuis en iedereen komt altijd op de laatste dag. We hebben in principe een driedubbele lockdown op ons dak gehad, dus konden de omzet wel gebruiken. Maar hopen gaan we na de verbouwing dubbelzoveel pizza’s verkopen.”

https://indebuurt.nl/tilburg/nieuws/vuurwerkverbod-in-tilburg~99087/

Back
Bovenaan