Vuurwerkverbod definitief: ‘Van F1-vuurwerk kun je bij wijze van spreken niet uiteten

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerkverbod definitief: ‘Van F1-vuurwerk kun je bij wijze van spreken niet uiteten

Er komt een vuurwerkverbod in heel Nederland. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven vrijdag 13 november officieel bekend gemaakt na de ministerraad. Deze jaarwisseling zie je dus geen mooie vuurwerkshows in de lucht. Jammer voor de liefhebbers, maar zeker ook voor vuurwerkverkopers in Ede: “Ik had al wel wat ingekocht, maar gelukkig niet alles.”

Het kabinet hoopt met dit verbod de hulpdiensten tijdens de jaarwisselingen te ontlasten in deze coronatijd. De verkoop van vuurwerk gaat in de ban, net als het afsteken van vuurwerk deze jaarwisseling. Dat meldt het AD. Jaco van Jaco Vuurwerk ziet dat niet geboren. “Ik geloof niet dat het veel uithaalt voor het ontlasten van de zorg.”

Uitzondering op vuurwerkverbod

Niet al het vuurwerk wordt verboden. Het zogenoemde F1-kindervuurwerk mag je – als je 12 jaar of ouder bent – sowieso het hele jaar door kopen en afsteken, dus ook met oud en nieuw. Sterretjes, knalerwtjes en trektouwtjes mogen dus wel.

Alleen vuurwerk verkopen in de categorie F1, dat ziet Jaco niet zitten. “We verkochten dat altijd wel, sterretjes en knalerwten. Maar daar kun je bij wijze van spreken niet eens van uiteten.” Hij zoekt het dit jaar waarschijnlijk over de grens. “We willen eens kijken of we in Duitsland een plekje kunnen vinden en daar vuurwerk verkopen.”

Vergoeding

Handelaren in vuurwerk krijgen een vergoeding voor hun onverkochte voorraden. Hier wordt 40 miljoen euro voor uitgetrokken. Dit vuurwerk hoeft dus niet vernietigd te worden; de compensatie is bedoeld voor transport of opslag.

“Ik had al wel wat ingekocht, maar gelukkig niet alles”, vertelt Jaco. “Maar ja, nu blijft de importeur er mee zitten. Die is mij al die jaren, ik koop al dertig jaar in bij hem, goed gezind geweest. Dit jaar ga ik hem helpen.” Hoe precies, dat weet Jaco nog niet maar dat komt later wel.

Meer illegaal vuurwerk?

De vuurwerkbranche vreest dat mensen zich door het verbod zullen wenden tot illegaal vuurwerk. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) spreekt dat tegen in het AD. “Voor de politie wordt het gemakkelijker. Want er is een duidelijke lijn. Zij wilden dit al langer. Maar ik zeg daarnaast tegen mensen: denk na. De zorg moet echt ontlast worden, dus draag daar aan bij door een jaar over te slaan met vuurwerk.”

Of carbidschieten in Veiligheidsregio Gelderland-Midden ook verboden wordt, is nog onduidelijk.

https://indebuurt.nl/ede/nieuws/vuu...-je-bij-wijze-van-spreken-niet-uiteten~96592/

Back
Bovenaan