• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Vuurwerkverbod betekent 'nog meer overlast, schade en gewonden’, zegt verkoper en expert Erwin

gizmo75

VWC lid
Artikel van afgelopen week in De Gelderlander na een telefonisch interview. Ik heb het artikel niet van tevoren kunnen lezen, maar ze hebben er een aardig stuk van gemaakt. Wel heb ik een paar dingen net even iets anders gezegd, maar de kern komt wel overeen.

EH_1507_vuurwerk-2.jpg
Vuurwerkverkoper Erwin de Roo op archiefbeeld. © Erik van 't Hullenaar

Vuurwerkverbod betekent 'nog meer overlast, schade en gewonden’, zegt verkoper en expert Erwin

Een gevoel van onrechtvaardigheid overheerst bij de Arnhemse vuurwerkverkoper en -kenner Erwin de Roo. Al jaren jaren brengt hij vuurwerk aan de man, maar mogelijk wordt zijn business nog dit jaar de nek omgedraaid vanwege een vuurwerkverbod. ,,Je raakt de brave papa en de rotzooitrapper kijkt lachend toe.”

Jesse Reith 03-04-25, 07:53 Laatste update: 08:44

De Roo geldt als dé vuurwerkman van de regio. Verkoopt al vele jaren vuurwerk bij Huisman Vuurwerk in Huissen, maar is ook betrokken bij de Nederlandse vuurwerkimporteurs en houdt zich bezig met de ontwikkeling en ontwerp van nieuw vuurwerk dat verkocht gaat worden.

Zijn Huissense zaak is in aanloop naar oud en nieuw een van de grote spelers in de regio, samen met Brouwer Vuurwerk (Arnhem), Mantel (Arnhem), Vuurwerkstunthal (Elst) en Peters Vuurwerk (Elst). De Huissense winkel is ook onverminderd populair onder Arnhemmers. Een paar jaar geleden nam De Roo de verkoop van vuurwerk over van OLB Vuurwerk in Arnhem.

Maar hoe lang nog? Deze week maakten VVD en NSC een draai en is er plots een meerderheid voor een algeheel vuurwerkverbod. Het lijkt erop dat al dít jaar geen vuurwerk meer afgestoken mag worden door consumenten. ,,Dit betekent nog meer overlast, meer schade en meer gewonden”, voorspelt een teleurgestelde De Roo.

‘Er moet nog een hoop water door de Rijn stromen’
,Al lopen we wel wat op de troepen vooruit. Donderdagavond is er nog een belangrijk debat in de Tweede Kamer”, nuanceert de Arnhemmer, die dat debat minutieus gaat volgen. Aan de steun van de VVD zijn voorwaarden verbonden. Zo wil de partij dat vuurwerkhandelaren gecompenseerd worden en dat er meer geld gaat naar de handhaving in de strijd tegen illegaal vuurwerk. Het is dus nog geen uitgemaakte zaak dat het verbod er ook echt komt.

Of zoals De Roo zegt: ,,Er moet nog een hoop water door de Rijn stromen wil dit op nette termijn in kan gaan.”

‘Enorme aderlating’
Blijft overeind dat hij als expert, ondernemer en liefhebber het mogelijke verbod onbegrijpelijk vindt. ,,Je raakt de brave papa en de rotzooitrapper kijkt lachend toe. Als branche roepen wij al jaren dat de ellende, die er helaas ieder jaar is, niet wordt veroorzaakt door het afsteken van siervuurwerk. Maar door al die andere illegale troep die wordt afgestoken. En zelfs daarvan kun je zeggen dat het niet de troep, maar de kleine groep mensen is die het verziekt voor de rest. Daar knelt voor mij de schoen.”

Het raakt De Roo, maar het aanstaande verbod gaat hij ook écht voelen in de portemonnee. ,,Als de kruitdampen op 2 januari zijn gedaald, beginnen we als vuurwerkondernemers al met gesprekken met importeurs en wordt er ingekocht. Al wordt het meeste na de zomer gekocht. Kosten maken we nu al, aan testen en apparatuur. Voor ons, en met ons vele anderen, zou dit financieel gezien een enorme aderlating zijn. Het is handel die zou wegvallen in een verder rustigere periode.”

Het geluk voor De Roo is dat Huisman ook handelt in sportmode en schoenen. ,,In totaal raakt een verbod 850 winkels en een tiental importeurs. Daar zitten tientallen bedrijven bij die zich wel alleen met vuurwerk bezighouden en die draai je de nek om.”

Mocht het verbod nog dit jaar ingaan, dan hangt een compensatiebedrag van 100 tot 150 miljoen boven de markt. Gaat het volgend jaar in, dan is het mogelijk 50 miljoen euro. Veel en veel te weinig, als het aan De Roo ligt.

"Schrik niet, maar de branche komt voor een complete compensatie uit op 895 miljoen euro. Daar zit een enorm gat tussen. Het gaat niet alleen om inkomstenderving, maar ook om reguliere en incidentele grote investeringen zoals opslagplekken, die afschrijvingstermijnen hebben.” Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland noemde dit eerder al ‘extreem veel geld’, maar zegt ook: ,,Zoveel is er geïnvesteerd. En zoveel kost het als bedrijven moeten stoppen met vuurwerk.”

De Roo ziet zelf meer in een harde aanpak van de illegale handel, die - zo is zijn vrees - alleen maar toeneemt bij een verbod. ,,Natuurlijk, de criminele netwerken die al die troep naar Nederland halen blijven gewoon bestaan. Een deel van de mensen gaat straks vaker de grens over, naar Duitsland, met alle risico's van dien vanwege de grenscontroles. Een ander deel wijkt zeker uit naar het illegale circuit.”

Wat het besluit ook wordt, hij weet dat de vuurwerkwereld maar beperkt ruimte heeft om er iets tegen te doen. ,,Als een Kamermeerderheid dit besluit neemt, kun je procederen tot je een ons weegt, maar een genomen besluit is een genomen besluit. Dan heb je geen poot om op te staan.”

Link zonder betaalmuur: https://archive.ph/gfPun

Goed stuk, ik had nog een (nette) reactie op die zure sloot die eronder gereageerd heeft ingestuurd. Hier had ik een klein beetje kritiek op de manier van schrijven door DPG. Uiteraard word de reactie dan direct niet meer geplaatst...

goed bezig erwin. Ik weet dat jij je met ziel en zaligheid inzet om er elk jaar een feest van te maken met de demo en de verkoop van huisman.

Dit jaar gooi ik er een episch bedrag tegenaan en vanaf volgend jaar wijk ik uit naar het buitenland voor mijn oud en nieuw. Nummer 1 op mijn lijstje is suriname....

Wat een zuur gedoe weer in Nederland. Ik steek al 40 jaar vuurwerk af elk jaar en ga die speciale dag enorm missen...alles moet kapot lijkt het wel...

Zeker een goed omschreven stuk. Maar we kopen er helaas niet veel meer voor. Ondanks dat het dan, god zegen de greep nog een keertje mag heb ik daar toch een rotgevoel bij. Het is toch een beetje langzaam afscheid nemen van iets waar je bijna je hele leven met veel plezier mee bezig bent geweest. Maar goed ik draaf een beetje door. We gaan er aan het eind van het jaar weer een knalfeest van maken. Daarna zie ik wel hoe het een en ander zich ontwikkelt. De tijd zal het leren.

Mooi artikel maar somigen hier snap ik niet ik ga naar t buitenland en laatste keer etc . Zolang er in europa vuurwerk tekoop is steek ik gewoon voor me deur af , verbod of niet
Nou ja ik vier het wel in jaren 90 vorm kleinschalig met F1 en F2 fonteinen en nog F2 van alles wat pakketjes. Ga echt niet helemaal los met dat verbod. Maar denk ook wel dat er een gedoogbeleid op komt uiteindelijk i.v.m F1.

Maar om te zeggen ik ga helemaal los en tekeer met vuurwerk. Nee zeker niet zo min mogelijk en kleinschalig.

Van mij mag bij een verbod het 1 grote bende worden.
Dat zit niet in mij ongeregeldheden. Maar stiekem hoop ik er wel op, dat het zo uit de klauwen loopt. Dat de overheid zo gestraft word en bedenkt wat voor vreselijks hebben we nu weer gedaan dat ze zich geen raad meer weten. Maar we gaan het meemaken, de waarheid komt boven tafel of het blijft rustig of het loopt uit de klauwen.

Mijn gevoel zegt dat er over komend Oud & Nieuw nog volop geschreeuwd gaat worden door de media en links. En dat er bij het eerste verbodsjaar wordt vermeld dat het stukken beter verlopen is. Al hoop ikzelf dat het dan helemaal uit de klauwen loopt.

Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat er over komend Oud & Nieuw nog volop geschreeuwd gaat worden door de media en links. En dat er bij het eerste verbodsjaar wordt vermeld dat het stukken beter verlopen is. Al hoop ook ik dat het flink uit de klauwen loopt.
Precies dat!

Back
Bovenaan