Vuurwerkvandalen komen weg met excuses

Starburst

VWC lid
Vijf kinderen uit Strijen krijgen geen straf voor de schade die ze op oudjaarsdag hebben aangericht met illegaal vuurwerk. Burgemeester Huub van der Meer vindt het voldoende dat ze hun excuses hebben aangeboden en de schade hebben vergoed.

De vijf jongens zijn tussen de twaalf en veertien jaar oud. Ze kwamen dinsdag onder druk van hun ouders naar de burgemeester om hun excuses te maken. Ook gaven ze hem 333 euro voor de schade die ze eind december maakten aan een voetgangersbrug.

Samen met een zesde dader, bliezen de kinderen een deel van de brug op met illegaal vuurwerk. Het ging om een zogenaamde ‘vlinder’. Hierdoor ontstond er een gevaarlijk gat in de brug. Volgens de burgemeester raakte niemand gewond: “Gelukkig zijn er geen voetgangers in het gat gelopen, want dan was het leed niet te overzien geweest.”

De politie kwam de groep op het spoor toen een van hen op Twitter schreef dat ze de brug hadden opgeblazen. Wijkagent Raymond van der Hoek benaderde vervolgens de ouders van de twitteraar. Met behulp van de ouders werden ook de andere kinderen opgespoord. Op een na boden ze dinsdag allemaal hun excuses aan.

Burgemeester Van der Meer vond het moedig dat het vijftal spijt kwam betuigen, maar voor de jongen die geen excuses maakte, heeft hij geen goed woord over: “Wat betreft die knul geef ik de politie opdracht alsnog het geld op te halen. Ik ben voorlopig nog niet klaar met hem.”

Bron; RTV Rijmond

Als ze dat nu bij iedereen voor elkaar kregen dan zou ik het ervoor doen met excuses.
Dan kost het alleen nog de moeite. Alhoewel ik mij wel afvraag of je met 333 euro een gat uit een voetgangersbrug gerepareerd krijgt.
MAargoed, Wel super dat ze het betaald hebben.
greetzz

Bizar en oneerlijk dat een 19 jarige hagenaar er wel een dik procesverbaal aan overhoud en deze snotbrakken er zo makkelijk vanaf komen.
Ik zeg een lijn trekken en deze vandalen ook streng aanpakken.
En maar roepen bizar dat er zoveel gesloopt word! Als je jongeren er zo makkelijk vanaf laat komen doen ze het volgend jaar weer!

Nee ik kan deze burgemeester absoluut niet begrijpen

Een 19-jarige Hagenaar is opgepakt voor het afsteken van zwaar vuurwerk tijdens oud en nieuw. Hij stak het vuurwerk af bij het politiebureau op de IJsvogellaan in Leidschendam Voorburg.

Een agente werd bijna geraakt door een ijzeren paaltje dat aan het vuurwerk was vastgebonden. De Hagenaar heeft spijt betuigd van zijn actie, hij kreeg een proces-verbaal.

Bizar en oneerlijk dat een 19 jarige hagenaar er wel een dik procesverbaal aan overhoud en deze snotbrakken er zo makkelijk vanaf komen.
En maar roepen bizar dat er zoveel gesloopt word! Als je jongeren er zo makkelijk vanaf laat komen doen ze het volgend jaar weer!

Voor sommigen is het nooit goed, get a life gozerd

Voor sommigen is het nooit goed, get a life gozerd

Denk dat je me verkeerd begrijpt kerel. Het gaat er mij alleen om dat een 19 jarige hagenaar + boete + schade vergoeding moet betalen. En deze jongens er met 333 euro vanaf komen : 6= 50 p.p
Schiet toch niet op.

Verder vind ik je reactie overdreven. Met het verkeerde been uit bed gestapt

Wat doe jij als iemand je auto opblaast en je er hetzelfde voor terug geeft?
Je hebt er last van ja, maar je bent er al lang blij mee dat je geld ziet.
Die jongens bedenken zich denk ik nog wel een keer. Ik had liever gezien dat het geld bedrg iets hoger was geweest, maar voor jongens van die leeftijd is het best wel wat geld.
Dus ik vermoed dat ze dit niet nog een keer doen.
greetzz

Wat doe jij als iemand je auto opblaast en je er hetzelfde voor terug geeft?
Je hebt er last van ja, maar je bent er al lang blij mee dat je geld ziet.
Die jongens bedenken zich denk ik nog wel een keer. Ik had liever gezien dat het geld bedrg iets hoger was geweest, maar voor jongens van die leeftijd is het best wel wat geld.
Dus ik vermoed dat ze dit niet nog een keer doen.
greetzz

Tuurlijk is het goed zat dat alleen de schade vergoed word. Maar doe dat dan bij iedereen en laat niet de ene schade + boete betalen en de andere alleen de schade.

Is in mijn ogen erg krom en oneerlijk.

Denk dat je me verkeerd begrijpt kerel. Het gaat er mij alleen om dat een 19 jarige hagenaar + boete + schade vergoeding moet betalen. En deze jongens er met 333 euro vanaf komen : 6= 50 p.p
Schiet toch niet op.

Verder vind ik je reactie overdreven. Met het verkeerde been uit bed gestapt

Vergeet niet dat deze vijf jongeren nog minderjarig waren:wink: Scheelt ook al een hoop. Neemt niet weg dat ze dit gewoon niet hadden moeten doen. Maar ach, als 12 jarig jongetje even naar de burgemeester om je excuses aan te bieden is volgens mij al een goede straf.

T gaat hier om jochies van 12/13 jaar. Daar kan nog door ouders wat aan gedaan worden, wat hier dus ook is gebeurd. Prima nu, top van de burgemeester.
Die mongool in Den Haag kan je hier absoluut niet mee vergelijken.

Vergeet niet dat deze vijf jongeren nog minderjarig waren:wink: Scheelt ook al een hoop. Neemt niet weg dat ze dit gewoon niet hadden moeten doen. Maar ach, als 12 jarig jongetje even naar de burgemeester om je excuses aan te bieden is volgens mij al een goede straf.

Je hebt gelijk inderdaad niet bij stil gestaan. Ik neem mijn woorden terug

waarom zetten ze het dan ook op twitter? :bonk: om stoer te doen ofzo? als je een moord hebt gepleegd zet je dat toch ook nie op twitter? maar goed van ze dat ze betaald hebben en excuses hebben aangeboden. schiet je meer op dan een hele rechtzaak opzetten tegen een 12jarig iemand :wink:

mij zul je nu niet horen over taak straffen etc etc .
want onder druk van je ouders je zak geld af moeten staan aan de burgemeester is voor de kinderen nog veel erger dan dan de boel helpen opruimen .
die ouders verdienen een dikke pluim :yes::thumbup:
en die burgemeester verdient ook een pluim want om dan als nog met een taakstraf te komen zou buiten proporties zijn vind ik

Prima opgelost zo inderdaad.
Die jongens zullen de schrik er wel goed in hebben denk ik, die zullen de volgende keer wel eerst na denken.
Perfect ook van de ouders!!!

Ik wou net zeggen, vind het ook prima zo! Ik bedoel, op de burgemeester afstappen om je excuses aan te bieden, dat laat een veel flinkere indruk op zo'n kind achter dan even een videootje kijken bij Bureau Halt en dan ff de straat aanvegen...

Sterker nog, zo zou het moeten met jonge jeugd vind ik! Op latere leeftijd heeft dit natuurlijk minder perfect, maar als het met kinderen zo opgelost kan worden: perfect!

Omdat ik er niet bij was kan ik er niet over oordelen. Ik heb die kinderen niet zien huilen, of de ouders boos en geschokt gezien en dergelijke dingen. Noch heb ik de ouders ongeïnteresseerd gezien, of de kinderen een asociale neppe excuses zien aanbieden omdat het moet. Ik weet het dus niet.

Maar in het algemeen gezien, dus een algemene situatie van willekeurige jongens die een vernieling aanrichten, daarvan vind ik dat ze gewoon op een normale manier gestraft moeten worden, dat wil zeggen: via de rechter. Het gaat erom dat de aanpak werkt, en als deze zeg-maar-sorry-aanpak hier werkt is dat prima, maar ik schat in dat dat lang niet altijd zo is en misschien hier ook wel niet.

Er moet een sfeer gecreëerd worden waarin de mensen geen vernielingen wìllen plegen. Een grote sociale druk is daar heel belangrijk in. Veel intimidatie, een snel proces en een strenge aanpak zonder "mats-praktijken" met als resultaat een gepresenteerde rekening: de schade, het herstel en de boete. Dat is duidelijk. Mensen moeten niet het idee krijgen dat ze altijd maar gematst worden. "Misschien kan ik wat van de straf af krijgen als ik zus en zo doe." Nee, betalen en punt uit, daar leren mensen van af. Krijg je van dat gehuil: "weeeh, ze hebben me gewoon de zwaarste straf gegeven!" Ja, en dat heb je zelf veroorzaakt, pech gehad.

En dan na een tijd denken die lui er nog eens aan terug en realiseren ze zich dat het hele aanstellerij-circus totaal zinloos was. Je bent verslagen, en er is niks wat je kunt doen. Met andere woorden: richt je vernielingen aan, dan kun je gewoon rekenen op een keiharde aanpak, en dat schrikt af.

Dit is net zoiets als het probleem van "zeurende kinderen". Vaak zeggen ouders eerst nee en na veel zeuren wordt het dan alsnog ja. Dat werkt niet. Voet bij stuk houden is heel belangrijk om bij mensen te laten doordringen waar ze aan toe zijn. Nee, vernielingen worden niet geaccepteerd. Nee, ook niet als je je excuses aanbiedt. Nee, de rechter heeft je niet gematst en daar moet je het mee doen. "Suck it up and deal with it."

Het is de harde manier om het te leren maar het werkt in ieder geval wel. Weten ze meteen hoe het juridische systeem werkt. Bovendien krijg je niet zomaar een strafblad dus negatieve nasleep-gevolgen voor de toekomst van de kinderen zijn er niet. Als de boete betaald is is het klaar, de verslagenheid verdwijnt weer en alles kan dan weer gewoon doorgaan, prima oplossing, niks mis mee.

Back
Bovenaan