Cameo
VWC lid
Vandaag gepubliceerd op www.vuurwerktraditie.nl
Resumé oudjaar 2009
Column van Nick van der Veen
Om te beginnen wens ik al onze bezoekers een goed 2010 toe. Oudjaar is weer uitbundig gevierd en nu is tijd om de balans op te maken. Voor ons zijn de resultaten natuurlijk bijzonder belangrijk, omdat we er de ontwikkeling en het effect van een aantal maatregelen mee kunnen evalueren. Sinds de start van Vuurwerktraditie stond voor iedereen als een paal boven water dat er zaken moesten veranderen om oudjaar weer gezond te maken. De hoeveelheid letselslachtoffers vertoonde gelukkig al een voorzichtige neergaande curve, maar met name de oogletselgevallen waren tot een jaar geleden onveranderd hoog gebleven. Daarnaast hebben we elk jaar weer te maken met `******gedrag`, vernielingen en zelfs misbruik door of met vuurwerk. Vuurwerktraditie heeft duidelijke speerpunten gedefinieerd om deze randverschijnselen terug te dringen. Er was geen grondig onderzoek voor nodig om te constateren dat het meerendeel (zo niet, vrijwel alle) van deze verschijnselen het gevolg zijn van ongewenst menselijk gedrag. Daar ligt het probleem en daar moeten we dus oplossingen voor verzinnen. Diverse onafhankelijke onderzoeksinstituten onderschrijven dit. De Nederlandse Politieacademie heeft zelfs onderzocht wat de maatschappelijke gevolgen zouden zijn bij een algeheel vuurwerkverbod. Het resultaat was een scenario waar niemand met hersens vrijwillig voor zal kiezen. Vuurwerk hoort dus bij oudjaar. Maar hoe zit het eigenlijk met de maatregelen die afgelopen seizoen zijn genomen? Boeken we vooruitgang? Daar wil ik het graag met je over hebben. En ik kan alvast stellen; ik ben niet ontevreden.
Klik hier voor het gehele artikel
Resumé oudjaar 2009
Column van Nick van der Veen
Klik hier voor het gehele artikel