Vuurwerktraditie - Resumé oudjaar 2009

Cameo

VWC lid
Vandaag gepubliceerd op www.vuurwerktraditie.nl

Resumé oudjaar 2009
Column van Nick van der Veen
resume.jpg
Om te beginnen wens ik al onze bezoekers een goed 2010 toe. Oudjaar is weer uitbundig gevierd en nu is tijd om de balans op te maken. Voor ons zijn de resultaten natuurlijk bijzonder belangrijk, omdat we er de ontwikkeling en het effect van een aantal maatregelen mee kunnen evalueren. Sinds de start van Vuurwerktraditie stond voor iedereen als een paal boven water dat er zaken moesten veranderen om oudjaar weer gezond te maken. De hoeveelheid letselslachtoffers vertoonde gelukkig al een voorzichtige neergaande curve, maar met name de oogletselgevallen waren tot een jaar geleden onveranderd hoog gebleven. Daarnaast hebben we elk jaar weer te maken met `******gedrag`, vernielingen en zelfs misbruik door of met vuurwerk. Vuurwerktraditie heeft duidelijke speerpunten gedefinieerd om deze randverschijnselen terug te dringen. Er was geen grondig onderzoek voor nodig om te constateren dat het meerendeel (zo niet, vrijwel alle) van deze verschijnselen het gevolg zijn van ongewenst menselijk gedrag. Daar ligt het probleem en daar moeten we dus oplossingen voor verzinnen. Diverse onafhankelijke onderzoeksinstituten onderschrijven dit. De Nederlandse Politieacademie heeft zelfs onderzocht wat de maatschappelijke gevolgen zouden zijn bij een algeheel vuurwerkverbod. Het resultaat was een scenario waar niemand met hersens vrijwillig voor zal kiezen. Vuurwerk hoort dus bij oudjaar. Maar hoe zit het eigenlijk met de maatregelen die afgelopen seizoen zijn genomen? Boeken we vooruitgang? Daar wil ik het graag met je over hebben. En ik kan alvast stellen; ik ben niet ontevreden.

Klik hier voor het gehele artikel

Ondanks de dit jaar 21 te betreuren oogpatiënten mogen we spreken van een gunstige verbetering. Ten opzichte van 232 oogpatiënten vorig jaar is dit een daling van ruim 90%! Mede door deze sterke daling hoop ik dat oog-
artsen zich dit jaar eens flink achter de oren krabben alvorens met een vuurwerkverbod op de proppen te komen. Door middel van goede voorlichting omtrent het veilig afsteken van vuurwerk én het promoten c.q. aanmoedigen van de vuurwerkbril streven wij allen naar een jaarwisseling met nóg minder, liefst géén vuurwerkslachtoffers.

Vuurwerktraditie.nl, namens mij ook júllie een gelukkig en gezond 2010 toegewenst! :)

thanks nicke dat is alles wat ik hiet op te zeggen heb .
ik zal dit jaar ook wat meer tijd gaan besteden aan vw traditie :)

Uiteraard is elke gewonde een gewonde te veel. Maar waar kijk je dan naar? Steken ze het vuurwerk wel goed af, of geven we het vuurwerk de schuld? In de media geven ze soms te vaak en onterecht vuurwerk de schuld. En wij als fans betreuren zoiets natuurlijk.

De meeste mensen steken vuurwerk niet af zoals het moet of maken zelf dingetjes. Ik ben blij dat het aantal letsels minder is en dat we vooruitgang boeken! Zeker zo doorgaan!

Goed artikel, en erg interessante resultaten!
Zijn echt alle gegevens van oogslachtoffers dit jaar al bekend?
Ik had dit jaar zelf een vuurwerkbril op (de hele tijd), en heb er absoluut geen last van gehad. Ook mijn zusje heb ik er een gegeven, en de rest van de familie heeft zelf al voor een groot deel een bril op.

Ook koop ik geen nitraten meer. Die bevatten stoppen en je weet nooit wat er mee gebeurt. Ook in m'n omgeving merk ik dat. Die kopen alleen nog knalpatronen en vlinders.

Al met al denk ik dat er steeds meer een gewaarwording op gang komt, waarin men de gevaren van vuurwerk steeds meer beseft.
Het blijft wel zaak om elkaar er op aan te kunnen spreken.

Afeglopen jaar hebben jullie van VWT veel goed werk verricht, en ik wil jullie daar dan ook hartelijk voor bedanken.

... Zijn echt alle gegevens van oogslachtoffers dit jaar al bekend? ...

Dank voor je reactie, heartworm (en anderen).

De gebruikte cijfers zijn afkomstig van publicaties door een overkoepelend orgaan van zorginstellingen en ziekenhuizen (zie ook hier). De definitieve cijfers volgen vaak pas (veel) later, maar verschillen meestal maar weinig tot nihil met de voorlopige cijfers. Daarbij zijn de verschillen ten opzichte van vorig jaar zo groot dat wij het gepast vonden hier enige voorzichtige conclusies aan te verbinden.

De Vuurwerkbril is dit jaar voor het eerst "breed" uitgezaaid. Je kon ze nu bij vrijwel ieder zichzelf respecterende vuurwerkwinkel kopen of je kreeg het bij je bestelling. Ik denk dat dit cruciaal is voor de bewustwording en acceptatie.

Cameo

slecht nieuws voor Faber, daar gaan z'n argumenten.
goed nieuws voor ons liefhebbers. ik ben blij dat mensen verstandig worden en die vuurwerkbrillen uitdelen en dat ze ook worden opgezet.

Erg goed artikel.
Er is inderdaad gigantische vooruitgang, en veel van de ongelukken en vernielingen die nog wél gebeuren, die komen door niet volgen v/d handleiding (ook vaak ten gevolge van alcohol), illegaal vuurwerk of zelfmaakspul, of combinatie van die factoren. Terecht opgemerkt dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen ongevallen door deze oorzaken, en tussen ongelukken die gebeuren door gebruik van legaal consumentenvuurwerk zoals het bedoelt is.
En nóg willen een mensen legaal goedgekeurd consumentenvuurwerk verbieden, terwijl dat slechts verantwoordelijk is voor een zéér klein percentage van de problemen, het lijkt me wel duidelijk dat die mensen óf niet op de hoogte zijn van de feiten, óf gewoon een hekel aan vuurwerk hebben (en dus eigenlijk ook geen gegronde reden hebben om legaal vuurwerk te willen verbieden).

Back
Bovenaan