Vuurwerktraditie gaat langzaam in rook op'

Rdam

VWC lid
Net zoals dat met roken in openbare ruimtes is gegaan, lijkt de Nederlandse vuurwerktraditie ook langzaam in rook op te gaan, vermoedt de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV). ,,Steeds meer mensen vinden dat je er wel heel veel voor over moet hebben om deze traditie nog in stand te houden'', zegt directeur Ingrid de Jong van SMV.

Zij wijst op onder meer letsel veroorzaakt door vuurwerk, de grote schade voor gemeenten aan straatmeubilair en de enorme inzet van hulpdiensten. Bovendien wordt het illegale vuurwerk steeds zwaarder. De Jong vermoedt dat de nieuwe regels rond vuurwerk een opmaat zijn naar nog strengere regels de komende jaren. Ze durft geen voorspelling te doen over of er een totaalverbod komt op het afsteken van vuurwerk in Nederland.

Georganiseerde vuurwerkshows
,,Je ziet wel in steeds meer plaatsen evenementen ontstaan waar vuurwerkshows worden georganiseerd, zoals in Amsterdam, Hilversum en Rotterdam'', aldus De Jong. Dit jaar wordt er na eeuwen ook weer één in Den Haag gehouden. Hiermee proberen gemeenten onder meer de bewoners te stimuleren zelf geen vuurwerk te gaan afsteken. In Rotterdam komen al een aantal jaren honderdduizenden mensen af op de vuurwerkshow bij de Erasmusburg.

De Stichting Maatschappij en Veiligheid stimuleert op allerlei manieren de eigen verantwoordelijkheid bij burgers. ,,Veiligheid is een kerntaak van de overheid, maar burgers hebben daarin ook een verantwoordelijkheid. Een goede invulling van die eigen verantwoordelijkheid zie je in de aanpak van vuurwerkoverlast door vrijwilligers. Rotterdam is daar een mooi voorbeeld van. Daar surveilleren buurtvaders in wijken om vuurwerkoverlast aan te pakken of tegen te gaan.''

Minder vuurwerk
Vandaag werd middels een onderzoek van Q&A Research & Consultancy ook bekend, dat steeds minder mensen nog vuurwerk kopen om dat met oud en nieuw af te steken. Kocht in 2011 nog 29 procent van de Nederlanders vuurwerk, inmiddels is dit aandeel gedaald tot ongeveer 21 procent. De totale bestedingen blijven dit jaar wel gelijk omdat de kopers gemiddeld iets meer uitgeven dan vorig jaar.

Volgens een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars ligt de schade aan particuliere eigendommen in Nederland jaarlijks tussen de 10 en 20 miljoen euro. Het gaat dan alleen nog maar om schade aan woningen en auto's en niet aan gemeentelijke eigendommen, zoals straatmeubilair als parkeermeters. Die lopen soms op tot in de honderdduizenden euro's per gemeente. Alleen al de stad Rotterdam heeft de laatste jaren een schadepost die ligt tussen de 400.000 en 700.000 euro per jaar.
Bron ad.nl

Lekker apart als steeds minder mensen vuurwerk kopen...hoe kan het bedrag wat mensen uitgeven elk jaar gelijk blijven of zelfs hoger uitpakken?

Zolang er liefhebbers blijven... blijft de vuurwerktraditie bestaan hoor :)
De overlast en schade komen, zoals al zo vaak eerder gezegd, bijna uitsluitend door illegaal vuurwerk. Dat is al verboden. Door een totaalverbod op vuurwerk te leggen krijgt de overheid juist minder vat op wat er wordt geïmporteerd aan vuurwerk. Ze dwingen het dan de illegaliteit in en dat zal niet zo snel gebeuren.

Dus... gewoon positief blijven. Ik denk dat we nog heel veel jaren van ons (sier)vuurwerk mogen genieten. Fijne kerst allemaal :bye:

Dit is gewoon weer één of andere organisatie die klakkeloos overneemt wat anderen in de media zeggen. Het valt mij op dat er telkens wordt gezegd dat "steeds meer mensen" van het vuurwerk af willen etc. etc. Maar hoe komen ze hier bij? Het lijkt mij waarschijnlijk dat niemand zeker weet dat dit zo is. Alleen als je het maar vaak genoeg blijft roepen dan gaan mensen het vanzelf geloven.. Al die enquetes, peilingen, onderzoekjes, het zegt me allemaal niks! In bijna alle gevallen is totaal niet duidelijk hoe het onderzoek uit is gevoerd en onder welke groep mensen.

Ach ja ze praten zichzelf tegen gister nog verkondigen dat er nog zeker 1 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk verspreid ligt in woonwijken en nu zou het in eens niet meer in trek zijn lol.:p

Dit is gewoon weer één of andere organisatie die klakkeloos overneemt wat anderen in de media zeggen. Het valt mij op dat er telkens wordt gezegd dat "steeds meer mensen" van het vuurwerk af willen etc. etc. Maar hoe komen ze hier bij? Het lijkt mij waarschijnlijk dat niemand zeker weet dat dit zo is. Alleen als je het maar vaak genoeg blijft roepen dan gaan mensen het vanzelf geloven.. Al die enquetes, peilingen, onderzoekjes, het zegt me allemaal niks! In bijna alle gevallen is totaal niet duidelijk hoe het onderzoek uit is gevoerd en onder welke groep mensen.

Dit is zeer storend en de branche moet zich ook hier tegen gaan verzetten. Propaganda van de bovenste plank dit. Dit moet je ook gewoon niet accepteren, al die "Onderzoekjes" die niet erkend zijn of bevoegd. Maar wel de voorpagina halen.

Het volk wordt niet beïnvloed maar beleidsmakers wel. Die zullen pleiten voor een verbod en jan met de pet vind het prima want als ik het hier niet koop, koop ik het dan toch in België. De branche moet toch moeite gaan doen. Kom bijvoorbeeld met een eigen "onderzoek"

Mensen ik kan alleen maar zeggen.....geniet ervan alsof het de laatste keer is....
Ik lees alleen nog maar de weersverwachting op het forum en voor de rest ga ik me voorbereiden op de mooiste dag van het jaar.....

Net zoals dat met roken in openbare ruimtes is gegaan, lijkt de Nederlandse vuurwerktraditie ook langzaam in rook op te gaan, vermoedt de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV). ,,Steeds meer mensen vinden dat je er wel heel veel voor over moet hebben om deze traditie nog in stand te houden'', zegt directeur Ingrid de Jong van SMV.

Zij wijst op onder meer letsel veroorzaakt door vuurwerk, de grote schade voor gemeenten aan straatmeubilair en de enorme inzet van hulpdiensten.

Als je de vuurwerkbashers mag geloven staat nu al ongeveer half Nederland in brand, is er geen prullenbak meer heel, beleven mensen slapeloze nachten door superknallen, stikt er regelmatig iemand in het dodelijke vuurwerkbomgas en is de kans op blindheid ongeveer 40% wanneer je met oudjaarsdag naar buiten gaat.
Doei.

Dit gaat dezelfde kant op als met die achterlijke zwarte pieten discussie. Een kleine groep tegenstanders schreeuwt heel hard en haalt heel veel publiciteit, waardoor het lijkt dat half nederland er tegen is. En al die polls zijn natuurlijk zeer ongeloofwaardig. Als je zag hoe makkelijk wij bijvoorbeeld die poll van kassa konden saboteren...

De media voert een hetze tegen het vuurwerk, er zitten op de redactie veel vuurwerkhaters volgens mij.

Het is gewoon triest.

Laat ik één ding duidelijk maken;
Ik laat nooit mijn vuurwerk liefde afpakken. Door niemand.

Laatst bewerkt:
Er bestaat een belangenvereniging voor pyrotechniek maar deze mensen geven waarschijnlijk geen fcuk om de oudejaarstraditie. Het enige wat ze naar voren hebben gebracht de afgelopen maand is hun samenwerking met een TV programma waarin vuurwerk word afgekeurd. Drama.

Leuke woordspeling in de titel trouwens, heel origineel.

Al met al is dit gewoon allemaal de schuld van de media, zoals al eerder verteld is. Het zijn maar hele kleine groepjes die tegen het vuurwerk zijn, maar als je die heel veel media aandacht geeft gaat het steeds meer lijken alsof heel Nederland er tegen is, en dan gaan mensen die er normaal gesproken niet om geven zich ook bedenken. Iemand die geen kennis over vuurwerk heeft en vervolgens volgestopt word met leugens over vuurwerk zal die graag aannemen. Immers, wat in het nieuws komt moet toch wel waar zijn zeker. Op die manier creëer je vuurwerkhaters die zonder de media helemaal geen haters zouden zijn. Erg triest allemaal, en ik vind dat die mensen bij de media zich ook diep moeten schamen. Wat ze daar nu doen is mensen tegen elkaar opzetten, hobby's vernietigen, en een hoop gezeik creëren.

Ik snap eerlijk gezegd ook al die enorme vuurwerkhaat en klopjachten van de politie niet rondom oud en nieuw, het is echt van de zotten. Elk jaar worden wij behandeld als zware criminelen, zie je kinderen vluchten voor de politie alsof ze net een bankoverval gepleegd hebben, en zie je mensen uit hun huis vervoerd worden door 5 politie auto's omdat ze wat illegale klappertjes hebben liggen. Ze zijn echt helemaal de weg kwijt en leven in een verkeerde realiteit wat dat betreft. Wij krijgen celstraffen en boetes voor het afsteken van wat onschuldige klappertjes. Het spreekwoord "van een mug een olifant maken" is bij de Nederlandse politie niet onbekend. De prioriteiten zijn wat dat betreft echt helemaal verkeerd bij de politie. Altijd maar die intense vuurwerkhaat en klopjachten op vuurwerk. Honderden media berichten van de politie dat ze weer wat nitraatjes in beslag genomen hebben, alsof ze een aanslag voorkomen hebben. Erg jammer allemaal

Wat ik niet begrijp is waarom de media zoveel anti vuurwerk berichten naar buiten brengt. Totaal onbenullige meningen zijn voorpagina nieuws?? Wat is het belang, wat zit erachter. Het lijkt wel gestuurd vanuit de overheid. Linkse en rechtse media ze doen allemaal net zo hard mee.

Stoor me er zo erg aan.

Over een paar jaar bekijken we vuurwerkcrew alleen nog maar via het anonieme tor netwerk. Niet eens zo slecht idee trouwens!

Voor al die negatieve figuren: ik wens je het tegenovergestelde van fijne feestdagen...

zolang er voor 50 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in gaat ,gaat er niets in rook op

Hoe veel procent gaat er eigenlijk naar de belastingdienst en hoe veel verliest de overheid weer aan die belasting door de schade te betalen? Ik denk dat de overheid hier weinig aan verdient. Eerder nog verlies dan winst.

Back
Bovenaan