Vuurwerkshow gratis voor de buren

Torrr

VWC lid
Ronald Engler laat buurt meegenieten van zijn hobby

BERINGEN - Voor Ronald Engler is het aftellen begonnen: traditiegetrouw schiet hij op oudejaarsavond vuurwerk af voor de buren. Kostenplaatje: 2.000 euro.

Ronald maakt er een erezaak van bij elke jaarwende uit te pakken met een spectaculaire vuurwerkshow van exact twaalf minuten. 'Als de show te kort is, hoor je de mensen denken: 'Was het dat?' Als het te lang duurt, verslapt de aandacht.'

Stipt om middernacht start hij zijn show op een braakliggend terrein aan de Heideveldstraat, vlak bij zijn ouderlijk huis. 'Hier in de Acacialaan in Tervant kan niet', zegt Ronald. 'Dat zou te gevaarlijk zijn.'

Het is de derde maal op een rij dat Ronald groots uitpakt. 'In feite ben ik al twintig jaar actief, maar vroeger was dat op kleine schaal.' Ronald heeft een deel van zijn jeugd in Nederland doorgebracht en dat verklaart zijn voorliefde voor vuurwerk. 'In Nederland is de vuurwerktraditie veel sterker dan bij ons. Nochtans is vuurwerk bij ons van betere kwaliteit en nog goedkoper ook. Kijk maar naar Baarle Hertog, een Belgische enclave binnen Nederland: daarom komen er zoveel Nederlanders zich bevoorraden.'

Hobby kost geld

De show kost hem zowat 2.000euro, maar daar ligt Ronald niet wakker van. 'Elke hobby kost geld. De buren hoeven echt niet te betalen en ik zal niet rondgaan met de pet. De show duurt maar twaalf minuten, maar dat is voor mij enkel de finale. Met de voorbereiding ben ik een jaar lang bezig. Op 1januari begin ik al met de volgende editie: ik bekijk de opnames die gemaakt zijn met een digitale filmcamera: de effecten, de combinaties, de figuren, kleuren, de timing ... Belangrijk is de snelle opeenvolging van de effecten. Ook grondeffecten als fonteinen en watervallen dragen mijn aandacht weg.'

Elk jaar gaat Ronald naar beurzen, demo's en meetings, ook in het buitenland. Dit jaar trok hij naar Bonn en Dusseldorf. 'Daar leer je de nieuwe trends kennen. Ik ben ook moderator van het forum op www.vuurwerkbelgie.com. Het blijft immers 'werken met vuur'. Zelf heb ik nog nooit wat voor gehad, maar vuurwerk is geen speelgoed.'

Ronald somt zijn eigen veiligheidsmaatregelen op: verlenging van de lont, aansteken van de lont met gestrekte arm, minstens drie seconden tussen het aansteken en het afgaan en minimum zes meter afstand houden. Zijn veiligheidsuitrusting mag er ook zijn: een waterspuit van twaalf liter, zes kilo poederschuim, gelaatsbescherming, gehoorbescherming, een vuurwerkbril en een vuurwerend pak. 'En alcohol is taboe', verzekert hij.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FS33N7GS

Kijk wel een mooi bericht ! Leuk dat dit nu ook eens in de media komt zonder kritiek of wat over vuurwerk :-)

Even om alle twijfels weg te nemen.
Dit is inderdaad Ronaaron :p

Dank je voor de overigens leuke reacties.
Ik ben hier zelf zeker niet achteraan gegaan...via een mij onbekende weg zijn ze zelf bij mij uitgekomen en hebben gevraagd of ik dit wilde meedoen.
Natuurlijk zeg ik niet nee. :)

Back
Bovenaan