'Vuurwerkschade: vernieler betaalt'

ylke

VWC lid
LOBITH - Burgemeesters uit de Liemers en de Overbetuwe pleiten ervoor dat de veroorzaker van vuurwerkschade betaalt.

Daarmee mengen ze zich in een landelijke discussie over vuurwerkschade. De burgemeesters vinden het onredelijk dat de belastingbetaler via de gemeentekas opdraait voor de kosten.

De gemeente Rijnwaarden stelt voor om op vuurwerk extra belasting te heffen, zodat daarmee eventuele schade kan woren betaald. De burgemeesters willen dat die mogelijkheid onderzocht wordt.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/841131/Vuurwerkschade-vernieler-betaalt.htm

extra belasting op vuurwerk?willen ze het vuurwerk NOG duurder maken?
Ze moeten die agenten niet achter 12jarige jochies met hun rotjes op 30december afsturen maar gewoon met z'n alle op pad gaan op zoek naar vernielers,en de vernielers boete van minimaal 10000euro geven!

Als het duurder wordt halen nog meer mensen in belgie vuurwerk, wat ze juist willen vermijden, dus lijkt me niet de oplossing. En het klopt dat het oneerlijk is dat de belastingbetaler voor de schade moet opdraaien.
Maar lijkt me ook niet eerlijk als de gewone vuurwerk consument er voor op moet draaien.

Persoonlijk lijkt me het wat ver gezocht om de vuurwerkschade in een vorm van een tax/belasting te verwerken in de vuurwerkprijzen. Ze zullen dan +/- 15% stijgen, aangezien er ongeveer 10 miljoen euro schade is en ongeveer 65 miljoen euro aan omzet behaald is.

Ik ben voorstander van degene die opgepakt worden binnen een gemeente de totale kosten van de vuurwerkschade binnen die gemeente te laten betalen. Dan kun je zeggen, nu zijn zij het dupe van ander mans vernielingen, maar dat is de normale vuurwerkconsument door middel van deze regeling die ze willen invoeren ook!

Als ze ipv voorwaardelijke strafjes eens gaan regeren zoals het moet! En degene die gepakt zijn alles te laten betalen aan onkosten Ipv de burger die vw afsteekt zoals het hoort te straffen voor iemand anders zijn daad.

LOBITH - Burgemeesters uit de Liemers en de Overbetuwe pleiten ervoor dat de veroorzaker van vuurwerkschade betaalt.

De gemeente Rijnwaarden stelt voor om op vuurwerk extra belasting te heffen, zodat daarmee eventuele schade kan woren betaald. De burgemeesters willen dat die mogelijkheid onderzocht wordt.

Ik sta voor 100% achter de burgemeesters uit Lieners en Overbetuwe want als dit echt goed van de grond komt dan gaan de heren die slopen zich voortaan wel twee keer bedenken voor ze iets slopen en worden de liefhebbers van vuurwerk niet gestraft voor de daden van slopende rand debielen.

Wat een helder licht trouwens. Laten we degenen die vernielen eens oppakken en laten betalen.
Was dat nou zo moeilijk om te bedenken? Ipv die ***lige halt straffen.
Oppakken die lui en laat ze maar werken voor het geld dat ze vernielt hebben.
greetzz

Hmm, op zich helemaal nog niet zo'n gekke gedachte om een tax hiervoor te gebruiken. Maaruh, er wordt toch BTW geheven over verkocht vuurwerk? Laten ze dat dan aanspreken!!

En de vernieler betaald ben ik het helemaal mee eens! Nu de pakkans nog vergroten van de vernielzuchtigen en baldadigen, dus niet de liefhebbers!!

Ik sta voor 100% achter de burgemeesters uit Lieners en Overbetuwe want als dit echt goed van de grond komt dan gaan de heren die slopen zich voortaan wel twee keer bedenken voor ze iets slopen en worden de liefhebbers van vuurwerk niet gestraft voor de daden van slopende rand debielen.

Van deze reactie snap ik dus echt helemaal niks. 1) 'De heren die slopen' hoeven zich helemaal niet twee keer te bedenken aangezien er niks veranderd in de strafmaat als zij gepakt worden, en 2) liefhebbers van vuurwerk worden juist wel gestrafd met een extra tax, zij moeten juist meer betalen voor een aantal debielen die vernielingen aanrichten.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat veelal illegaal vuurwerk wordt gebruikt om vernielingen aan te richten, en dan heeft het geen enkele zin om in NL extra belasting te gaan heffen, want dan pak je daar alleen maar de normale consument mee.

Zoals hierboven al meerdere malen is gezegd: gewoon de vandalen zelf laten betalen, en als ze dat niet kunnen, een equivalent aan gevangenisstraf. Dat zal ze dan wel leren.

Ik snap het niet helemaal, omdat er mensen zijn die dingen slopen moet de rest van Nederland meer gaan betalten?
Kom op zeg, dat is tog niet de oplossing.
Ben echt zo benieuwd wat voor mensen er achter zitten die dit zoort berichten de wereld in gooien.

Het lijkt mij niet zo heel moeilijk om dit tegen te gaan, je moet de daders gewoon harder aan pakken.
Blijkbaar zijn de straffen nu nog niet hoog genoeg, als dat omhoog gaat zal het aantal vernielingen vanzelf dalen.

65 miljoen vuurwerk wordt er verkocht. Daarvan is zo'n 20% BTW. Als ze dat nou gebruiken om die 10 miljoen schade te betalen, is er toch niets aan de hand?
Geen inkomsten en geen uitgaven van vuurwerk voor de overheid, terwijl met een verbod op vuurwerk er juist enkel gesloopt wordt zonder inkomsten voor de overheid.

Verder, diegene die slopen hebben zeer waarschijnlijk hun vw uit belgie gehaald, en hebben dus geen extra kosten en slopen dus vrolijk weer door.
Laat die vernielers gewoon het totaalbedrag van wat zij slopen betalen, + eventueel 50% extra om het ze af te laten leren.
Zow.
@Jhavinga: ik wou hetzelfde zeggen tegen Torrr. :P

Back
Bovenaan