'Vuurwerkramp veroorzaakt door ijsfonteintjes'

Denken jullie dat deze ramp enkel heeft kunnen plaats vinden door 3 pallets ijsfontijnen? Ik vind die conclusie iets te voorbarig.

gr

We hebben in die filmpjes wel gezien wat die ijsfonteinen kunnen aanrichten, en ik geloof de elite van vuurwerkcrew ook wel. Maar het is niet een simpel illegaal chinees vuurwerkfabriekje geweest. Er moeten daar toch wel maatregelen zijn genomen dat als een deel ontploft, een ander deel veilig is?
Ik kan me niet voorstellen dat heel de fabriek door wat ijsfonteinen is ontploft, dat is voor mij niet te bevatten.

nlvuurwerk

Het probleem is, is dat het ook bijna niet te bevatten was. Er lag ook enorm veel vuurwerk op dat relatief kleine terrein. Het stond er vol met bunkers. En containers die als bunkers gebruikt werden. Dat het een het ander als een mega ketting reactie aanstak mag duidelijk zijn.

Heb even snel wat lucht fotos van Se opgezocht:

luchtopname.jpg

luchtfoto_sefireworks.jpg

Zoals je ziet.. een relatief klein terrein. wat gewoon propvol stond. Wat omsloten was door huizen en industrie gebouwen. Je vraagt dan gewoon om problemen. Zeker als je er dus zaken opslaat die dus voor rampzalige gevolgen gezorgd heeft.

Klopt, Red Baron. Ik heb in de afgelopen jaren een flink aantal mensen gesproken die direct of indirect betrokken waren bij de ramp. Daarbij ontstaat een beeld van een zeer complexe situatie. Natuurlijk is het altijd moeilijk (voor mij/ons) om onderscheid te maken tussen hetgeen iemand denkt (overtuigd is) dat het een feit is en de werkelijk getoetste feiten. Maar vast staat in elk geval wel dat de logistiek en de manier van werken niet altijd op de meest veilige methode plaatsvonden.

Daarnaast is er het probleem van "die ene container" waar niemand een paklijst van had. Da's natuurlijk vreemd en zou best een indicatie voor onderhandse opslag kunnen zijn. Er is nog het verhaal van de brandweer die een container geopend, en daarna weer gesloten zou hebben, waardoor het vuur naar binnen kon dringen. Het verhaal van de "werkbunker" waar werkvoorbereiding (prof) plaatsvond en welke open zou hebben gestaan op de dag van de ramp. Allemaal losse elementen, die het hele beeld bijzonder complex maakt. Dat de boel zo enorm uit elkaar is geklapt is één mysterie. De vraag wie de initiële brand heeft gestart is het tweede mysterie.

@200mm/nederlandsvuurwerk
De ramp is niet ontstaan door de opslag van ijsfonteinen, maar dit heeft de intensiteit en de omvang van de ramp wel degelijk beïnvloed. Dit is pas enkele jaren na de ramp vastgesteld. Daarvoor heersten theorieën waarbij sprake zou zijn van excessief veel en zwaar professioneel vuurwerk.

Cameo

Wat ik dus niet kan plaatsen is het feit dat er nooit door betrokken/controlerende instantie's wat gedaan is.

Nu weet ik wel dat ambtenaren niet de snelst werkende personen zijn,Maar S.E Fireworks was daar toch al geruime tijd gevestigd naar mijn weten.

Toen ik nog voor die verschrikkelijke dag bij een Firma schoot gingen wij ook met regelmaat spullen bij S.E inkopen voor shows,En idd stond het er erg vol zoals Jack al aangeeft.

Dessalnietemin vind ik dat de amtenaren in deze zaak teveel zijn beschermd.

Ook ik denk dat het hele verhaal in kwestie nooit helemaal duidelijk zal worden.

Wat ik dus niet kan plaatsen is het feit dat er nooit door betrokken/controlerende instantie's wat gedaan is.

Nu weet ik wel dat ambtenaren niet de snelst werkende personen zijn,Maar S.E Fireworks was daar toch al geruime tijd gevestigd naar mijn weten.

Toen ik nog voor die verschrikkelijke dag bij een Firma schoot gingen wij ook met regelmaat spullen bij S.E inkopen voor shows,En idd stond het er erg vol zoals Jack al aangeeft.

Dessalnietemin vind ik dat de amtenaren in deze zaak teveel zijn beschermd.

Ook ik denk dat het hele verhaal in kwestie nooit helemaal duidelijk zal worden.

Er zijn diverse keren verzoeken ingediend bij de gemeente voor herplaatsen van het bedrijf, door het bedrijf zelf.
De gemeente heeft in deze nooit thuis willen/kunnen geven.
Een ambtenaar die langzaam werkt is nog altijd beter dan een ambtenaar die tegenwerkt.:shocked:

Er zijn diverse keren verzoeken ingediend bij de gemeente voor herplaatsen van het bedrijf, door het bedrijf zelf.
De gemeente heeft in deze nooit thuis willen/kunnen geven.
Een ambtenaar die langzaam werkt is nog altijd beter dan een ambtenaar die tegenwerkt.:shocked:

Dat was mij idd ook bekend,Daarom ook de opmerking naar de instantie's en de ambtenaren.
Zij hadden waarschijnlijk belangrijkere dingen te doen,Spelletjes op de pc enzo:p

Klopt, Red Baron. Ik heb in de afgelopen jaren een flink aantal mensen gesproken die direct of indirect betrokken waren bij de ramp. Daarbij ontstaat een beeld van een zeer complexe situatie. Natuurlijk is het altijd moeilijk (voor mij/ons) om onderscheid te maken tussen hetgeen iemand denkt (overtuigd is) dat het een feit is en de werkelijk getoetste feiten. Maar vast staat in elk geval wel dat de logistiek en de manier van werken niet altijd op de meest veilige methode plaatsvonden.

Wat mij overigens nog steeds verbaast is dat men heeft toegestaan van uit de gemeente en andere instellingen. Om die containers\mavo boxen aka bunkers met de deuren gepositioneerd naar de rij midden op het terrein toe naar de andere bunkers. Zo werk je namelijk overslag van het een naar het ander in de hand.

Bij andere firmas (zoals Alpeco) staan namelijk de bunkers die zwaarder vuurwerk bevatten met de deuren weggericht van de rest.

Ja, de regels waren natuurlijk toen niet zo streng als nu (kip en ei verhaal). Maar zelfs met gezond verstand kun je verzinnen dat deze opstelling verre van veilig is.

Nog zoiets; Wist je dat men daar op het terrein met een brandstof-aangedreven vorkheftruck werkte om de bunkers te onderhouden? Tegenwoordig zijn de regels daaromtrent helder: alleen elektrisch aangedreven vorkheftrucks zijn om voor de hand liggende redenen toegestaan (brandstofmotoren kunnen vonken uitstoten). Opnieuw gezond verstand, maar 10 jaar geleden wist men (ook andere vuurwerkbedrijven) niet beter. Bewustwording speelt dus ook een rol bij de gevolgen van de ramp.

Cameo

een brandend karton explods vs een kartonijfontijntjes, wie wint er?

Maarre ik vind vooral het laatste stuk tekst erg zinnig:

De schrijver geeft in zijn boek zowel voor de eerste vlam als de fatale klap een verklaring, maar legt de finale schuld bij de overheid. TNO schreef het rapport De lessen van Culemborg en deed aanbevelingen voor regelgeving van vuurwerkopslag. Waren deze opgevolgd, dan had het bedrijf SE Fireworks niet in een woonwijk gestaan. En waren ook lichter en zwaarder vuurwerk niet samen opgeslagen in een afgesloten ruimte.

containers zwaar prof vuurwerk in een woonwijk opslaan, komop zeg ligt dat niet voor de hand dat je dat niet moet doen?????

Door die overheid zitten wij met een extreem bekrompen vuurwerkbeleid.

Snap niet dat jullie je hier nog druk over maken.
De echte toedracht is niet bekend en zal ook altijd wel een raadsel blijven.
Er zullen altijd mensen zijn die het oprakelen om bekendheid te zoeken.
Helaas is er voor de vuurwerkliefhebber niet al te veel goeds uit gekomen maar eerlijk gezegd kon de toemalige situatie ook niet zo blijven.
Maar ook van Enschede zijn nog niet alle lessons learned en hebben ze het opslagprobleem verplaatst naar onze oosterburen.
Mij is het niet geheel duidelijk waarom men niet een gezamelijke opslag in Nederland kan realiseren. Het belangrijkste is dat men bunkers bouwt waarbij de druk zich niet zijwaarts verplaatst maar omhoog. Met de huidige technieken moet dit icm sprinklers of andere blussystemen makkelijk haalbaar zijn.
Volgens mij is het gewoon een kwestie dat niemand de verantwoording durft te dragen.

Mvg. Tommy-gun

Het belangrijkste is dat men bunkers bouwt waarbij de druk zich niet zijwaarts verplaatst maar omhoog. Met de huidige technieken moet dit icm sprinklers of andere blussystemen makkelijk haalbaar zijn.
Volgens mij is het gewoon een kwestie dat niemand de verantwoording durft te dragen.

Mvg. Tommy-gun

De druk naar boven laten gaan is niet zo heel moeilijk. Als je luiken in het dak aanbrengt die er af 'vliegen' als er te veel druk ontstaat (zoals bij een explosie), dan kan de druk zich naar buiten verplaatsen zonder dat het hele gebouw de lucht in gaat. Dit zie je ook vaak bij houtfabrieken (i.v.m. de mogelijke kans op een stofexplosie).

Back
Bovenaan