Vuurwerkprotesten in volle gang: ‘We laten ze in Den Haag voelen wat ze hebben beslot

Babiloot

VWC lid
Vuurwerkprotesten in volle gang: ‘We laten ze in Den Haag voelen wat ze hebben beslot

Vuurwerkprotesten in volle gang: ‘We laten ze in Den Haag voelen wat ze hebben besloten’
Op diverse plaatsen is zaterdagavond omstreeks 20.00 uur vuurwerk afgestoken, als protest tegen het aangekondigde landelijke vuurwerkverbod tijdens Oud en Nieuw. Het ging om zowel knal- als siervuurwerk.

Al sinds de aankondiging van het kabinet dat er een vuurwerkverbod zal gelden op 31 december is het onrustig. Er zijn verschillende initiatieven opgedoken om een tegengeluid te laten horen. Zo werd ook de oproep om vanavond vuurwerk af te steken de afgelopen dagen velen duizenden keren gedeeld via sociale media.

Daarnaast is er een website opgericht waar men een petitie kan tekenen om het verbod te herzien. Op de site staat dat ze ‘op een krachtige wijze’ hun statement duidelijk zullen maken. Ze zullen ‘op zeer korte termijn acties organiseren om de ogen van de politiek te openen'. De auteur geeft aan dat hij niet de bedenker is van de actie om op zaterdagavond vuurwerk af te steken, maar dit wel deelt op zijn website.

Netjes aan protesten meedoen
Ook op Facebook zijn er groepen opgedoken die tegen het vuurwerkverbod zijn. 'Stop vuurwerkverbod’, ‘Vuurwerk moet blijven’ en 'Vuurwerk protest 2020' zijn voorbeelden van groepen die zijn opgedoken sinds het besluit van het kabinet. In de groepen wordt gesproken over het feit dat ze voelen dat ze zich moeten laten horen. Ze roepen wel op om netjes aan de protesten mee te doen en hierbij niets te vernielen.

Niet iedereen is over de acties te spreken. Er klinken ook veel boze geluiden op de sociale media. Mensen maken zich zorgen over hun huisdier, wat hierdoor onnodig bang raakt. Of vinden het gewoonweg asociaal, want ‘wat wil men hier toch mee bereiken’. Hoofdbestuurder van de Politiebond, Koen Simmers, noemt het onverantwoord en onbeschoft. Dit blijkt uit zijn reactie op Twitter.

Naast de kritiek kan het protest ook op veel steun rekenen: van ‘het klonk geweldig buiten’ tot ‘laat ze maar in Den Haag voelen wat ze hebben besloten'. Op sociale media wordt ook alweer gesproken over het volgende protest.

Zo is bijvoorbeeld te lezen op de Instagram van @dasmikkivuurwerk, iemand die zichzelf tot het ‘pyroteam’ van Waalwijk toebedeelt: ‘4 DECEMBER NEXT ONE’. En hij is niet de enige. Het is een quote die wederom veelvuldig gedeeld wordt. We kunnen ons dus blijven opmaken voor protestknallen, lijkt het.

Bron ed.nl

Maar d'r wordt niks tegen gedaan. Sta je op Urk de boel te vernielen en shells op straat te stoken voor de neus van een politiemacht, kom je er nog mee weg. Nou, dat schrikt ze af! Doet me aan Krikke denken.

Nou sorry er wordt opgeroepen om niks te slopen. Hendrik ido Ambacht kan nu al heel veel schade. Gisterenavond liep ik ergens en boem brokstukken vlogen me om de oren kliko opgeblazen en kunstgrasveld naar de knoppen.

De vuurwerkbranche erkent de samenwerkingen niet las ik in de krant wat sommige wel op fb beweren die vraagt netjes stop ermee. Deze acties hebben geen nut je maakt het erger op deze manier, volgend jaar mag het weer.

En om eerlijk te zijn die protesten worden ook kwaadschiks gebruikt om zo veel mogelijk illegaal af te steken, dat extreem harde en dat vernielen. Denken ze daar een verbod mee terug te draaien, ze bereiken eerder een totaal verbod er mee want bij die protesten op fb wordt ook opgeroepen sloop zo veel mogelijk, laat zien dat een verbod niet werkt. En de liefhebberij dooft door de protesten uit 20:00 protest sommige maken er 02:00 van en zo alles bij elkaar komt het totaalverbod dichter bij. Als afsteken in de nacht ook protest is en slopen erbij ben je gewoon een asociaal die de boel loop te verzieken dat heet geen protesteren meer.

Maar die mnglen heb je er altijd bij..

Maar ik vraag me nu af als dat het verbod wordt ingetrokken of er dan minder vuurwerk wordt afgestoken tot oud en nieuw.
Want nu wordt het “probleem” uitgestrekt van een week geleden tot oud en nieuw lijkt me.9

Hier is er nu namelijk nog nooit zoveel siervuurwerk afgestoken voor oud en nieuw als voorgaande jaren!

@Mark77 om zo eerlijk mogelijk te antwoorden op je vraag. Nee zeker niet als het verbod terug gedraaid gaat worden wordt er niet minder geknald, alleen valt het minder op. Maar ik denk dat mensen met corona iets meer hebben ingeslagen omdat er niks is om te doen en er was over van vorig jaar. Maar er zal niet minder geknald worden als het verbod er niet was.

Dan was dat genieten van het siervuurwerk

Ik hoor al sinds de zomer zware dreunen in de nacht. Die vielen toen ook al op, denk ook niet dat het veel uit maakt. Want men is al tien jaar bezig om vuurwerk uit het straatbeeld weg te krijgen.

In een jaar waar veel gebeurd is en genoeg in twijfel getrokken kan worden én verkiezingen die eraan zitten te komen. is het niet meer dan logisch dat men een lichtpuntje wil bieden.
Of het vuurwerk volgend jaar ook daadwerkelijk weer mag worden afgestoken, tijd zal het leren.

Maar denk niet dat wel of niet afsteken van vuurwerk nu enig verschil zal maken.

Back
Bovenaan