Vuurwerkhandelaren vrezen voor meer illegale handel

davidh

VWC Meteoroloog
AD vandaag

Vuurwerkhandelaren vrezen voor meer illegale handel: ‘Cobra’s verpesten markt en zijn levensgevaarlijk’

Zo’n grote klapper maakte de politie nog nooit. Afgelopen week werd bekend dat er 350.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag was genomen. 100.000 kilo meer dan de totale vangst van vorig jaar. Vuurwerkhandelaren Ruud van den Broeke en Ivo Reinders zijn blij maar ook bezorgd. „Dat die illegale handel elk jaar doorgaat frustreert ons mateloos.”

Maarten Schoon 14 nov. 2022
Meters hoog en rijen diep lag het illegale vuurwerk opgestapeld in een Duitse voormalige Navo-bunker vlak bij de Nederlandse grens. Trots bracht de politie afgelopen week het nieuws naar buiten. De speurders spraken van een unieke vondst met een waarde van enkele miljoenen euro’s. Een Utrechtse bende van tien verdachten werd in de kraag gevat.

Kritische kanttekening
„Ik kan niets anders doen dan de politie een compliment geven. Als handelaar ben ik verheugd dat ze dit levensgevaarlijke vuurwerk hebben onderschept voordat het op straat komt. Het is een eerste stap naar een veiligere jaarwisseling”, zegt Ruud van den Broeke.

Van den Broeke zit bij de top 3 van grootste vuurwerkleveranciers in Nederland. Zijn lof voor de politie laat hij gelijk volgen door een kritische kanttekening. „Dit is wat we in de afgelopen jaren al zagen en hadden voorspeld. Juist door vuurwerkverboden wordt de illegale handel alleen maar levendiger. Die ontwikkeling is ons als legale handelaren een doorn in het oog.”

Explosieven
Cobra’s ziet hij niet eens als vuurwerk. Dat zijn explosieven, zegt hij. „Dat deze illegale handel op straat blijft komen frustreert de gemiddelde winkel of importeur mateloos. Wij verkopen alleen nog maar veilig siervuurwerk. Dat mogen we acht uur per jaar afsteken en dat zorgt voor een half uurtje mooi vuurwerk om 12 uur. Aan al dat andere hebben wij net zo’n hekel als de gemiddelde Nederlander.”

Ook bij vuurwerkhandelaar Ivo Reinders gingen de mondhoeken omhoog toen hij hoorde van de grootste vangst ooit. „Ik ben daar heel blij mee. Dat de politie dit soort klappers maakt is alleen maar goed. Van het illegale vuurwerk hebben we veel last. Hoe komen die jongens aan die spullen, vraag ik mij soms af. Ik denk dat de politie nu een grote bron voor de kleine handelaartjes te pakken heeft.”

‘Dit wordt niet meer aangevuld’
De gedachte Reinders wordt bevestigd door Hessel Koster, woordvoerder van de landelijke politie. Volgens hem hebben zijn collega’s voor de komende jaarwisseling een flinke klap aan de illegale handel uitgedeeld. „Dit vuurwerk wordt niet meer aangevuld. Dat komt uit China, dat hele proces van bestellen, maken en vervoeren is er een van maanden.”

De Utrechtse bende zit aan de top van de illegale vuurwerkpiramide. Zij vormen de groothandel, zegt Koster. De Almeloër die onlangs werd betrapt met 850 kilo illegaal vuurwerk in zijn bus zit daar een niveau onder. „Dat is een soort van regionale handelaar. Het gaat dan om schuurtjes waar een paar honderd kilo ligt opgeslagen. Hoewel dat minder vuurwerk is dan we in Duitsland vonden, zijn de risico’s voor de omgeving des te groter.”

Kwartje gevallen in Duitsland
De politie ziet illegaal vuurwerk niet meer als kattenkwaad. „Het is echte criminaliteit en dat moet je ook zo onderzoeken. Dat betekent dat we niet alleen de straatdealers willen opsporen, maar ook het netwerk wat erachter zit. Dat besef begint te komen bij de rest van Nederland. De onschuld is er af.”

Het is een eerste stap naar een veiliger jaarwisse*ling

Ruud van den Broeke, vuurwerkhandelaar in Wierden
Bij zijn Duitse collega’s is het kwartje gevallen, vertelt Koster. „Vuurwerk gold een beetje als een Nederlands probleem. Maar nu zien ze de ernst er wel van in. Door de levensgevaarlijke situaties voor omwonenden en ook omdat criminelen steeds vaker vuurwerk gebruiken als explosief bij plofkraken.”

De harde knallen, die je ’s avonds hoort, hebben niets met vuurwerk te maken

Vanuit zijn vuurwerkbunker vreest Reinders dat de strijd tegen het illegale vuurwerk een gevecht tegen de bierkaai blijft. „Er is zoveel illegale handel. Je merkt het al in november en naar oud en nieuw toe. ‘s Avonds hoor je meer van die harde knallen. Dat heeft niets met vuurwerk te maken. Mensen zitten daar niet op te wachten en scheren dat over een kam met gewoon vuurwerk. Die cobra’s verpesten de vuurwerkmarkt en zijn ook nog eens levensgevaarlijk.”

Back
Bovenaan