Vuurwerkgevaar bij de buren.

ylke

VWC lid
1 à 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk ligt bij mensen thuis. VeiligheidNL wijst op de gevaren.
door Lilian Dominicus

Midden in verscheidene Drentse en Groningse woonwijken lagen ze: bijna 5000 lawinepijlen, ruim 23.500 stuks knalvuurwerk en 1254 kilogram professioneel vuurwerk die voor de illegale handel waren bedoeld. De 68-jarige eigenaar had ze in loodsen en aanhangwagens opgeslagen om er tegen deze tijd flink wat geld mee te kunnen verdienen. Hij bracht er omwonenden zodanig mee in gevaar, dat hij door de rechtbank in Almelo maandag werd veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf.

Het is zomaar een van de vele berichten over illegaal vuurwerk die de afgelopen weken in het nieuws zijn gekomen. De politie heeft er de handen vol aan: sinds oktober is al bijna 34.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Het is slechts de top van de ijsberg, bezweert VeiligheidNL, dat gisteren een landelijke campagne is begonnen om Nederland bewust te maken van de grote hoeveelheden illegaal vuurwerk die ligt opgeslagen bij mensen thuis. Op zolders, in garages, schuren, aanhangers, loodsen en zelfs kinderslaapkamers ligt, volgens een schatting van VeiligheidNL, 1 tot 2 miljoen kilo aan illegaal vuurwerk. Een verborgen gevaar, vindt VeiligheidNL. „In Nederland is het nog niet voorgekomen dat een woning werd opgeblazen door opslag van illegaal vuurwerk, maar in het buitenland wel.

Mensen die zelf illegaal vuurwerk afsteken, laten zich niet zo snel afschrikken door een campagne over de verborgen gevaren. Daarom richt VeiligheidNL, gesteund door Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland en de overheid, zich op de omwonenden.Wie vermoedt dat de buurman illegaal vuurwerk onder zijn bed bewaart, kan daarvan aangifte doen via Meld Misdaad Anoniem. Liever nog ziet de organisatie dat mensen een gesprek aangaan met de buren.

In de afgelopen weken liet VeiligheidNL in heel Nederland bewoners verrassen door een speciale bezorgdienst. Een bezorger in beschermend bompak vroeg mensen een postpakket voor de buren te bewaren. De reacties, te zien op een video van VeiligheidNL, zijn emotioneel. „Je ziet dat mensen verontwaardigd zijn wanneer buren hen aan zulk gevaar blootstellen”, zegt woordvoerster Angeniet Gillissen.

De campagne richt zich niet op het afsteken van regulier vuurwerk, benadrukt VeiligheidNL. De verkoop daarvan verloopt overigens hetzelfde als vorig jaar, meldt Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, dat de vuurwerkverkopers vertegenwoordigt.

Vorig jaar ging er voor 65 miljoen euro de lucht in.

De mortierbommen of shells gelden als het gevaarlijkste illegale vuurwerk. Ze hebben een lont waarmee ze binnen een seconde afgaan. Op de tweede plaats staat de lawinepijl, die op 30 tot 50 meter hoogte een grote knal geeft.

De derde plek is voor de zogenoemde flashbangers, waar de cobra's onder vallen. In deze bangers zit flitskruit, dat vele malen sterker is dan buskruit.

Een batterij bestaat uit met elkaar verbonden kokers die een effect kunnen veroorzaken. Batterijen die zwaarder zijn dan 500 gram, mogen alleen door professionals worden gebruikt. De batterij staat daarom op nummer vier.

Romeinse kaarsen mogen niet meer dan 50 gram lading bevatten, anders vallen ook deze sierpijlen onder illegaal vuurwerk. De politie geeft ze een laatste plek in de ‘big five'.

Tijd Gepubliceerd op: 26.12.14 06:00, laatste update: 26.12.14 08:11

Bron

Batterijen die zwaarder zijn dan 500 gram, mogen alleen door professionals worden gebruikt

oke hoe zit dat dan met de koppel cakes die komen echt wel boven de 500 gram uit hoor .

1 miljoen of 2 miljoen is toch wel een verschil van 100%. 1 miljoen verschil inschatten betekent dus dat ze totaal niks hiervan af weten. Hoe kun je weten dat er zoveel ligt opgeslagen wanneer je de mensen niet hebt betrapt? Waar halen ze deze cijfers vandaan?? Je kunt dan net zo goed zeggen ergens tussen de 0 en 1 miljoen kilo.

Ik een ander artikel las ik al dat om dik 2 miljoen kilo gaat :bonk: ja hoor er is steeds minder vraag na vuurwerk. Hoeveel legaal gaat er per jaar doorheen?

De Taskforce heeft weer goed werk verricht dit jaar.
Het is blijkbaar bekend dat er 1 á 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk in Nederland ligt en ze hebben er nog geen 5% van gevonden. Chapeau!

"Midden in verscheidene Drentse en Groningse woonwijken lagen ze: bijna 5000 lawinepijlen, ruim 23.500 stuks knalvuurwerk en 1254 kilogram professioneel vuurwerk die voor de illegale handel waren bedoeld. De 68-jarige eigenaar had ze in loodsen en aanhangwagens opgeslagen om er tegen deze tijd flink wat geld mee te kunnen verdienen. Hij bracht er omwonenden zodanig mee in gevaar, dat hij door de rechtbank in Almelo maandag werd veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf.

Het is zomaar een van de vele berichten over illegaal vuurwerk die de afgelopen weken in het nieuws zijn gekomen. De politie heeft er de handen vol aan: sinds oktober is al bijna 34.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen."

gvd! het is niet "zomaar" 1 van de vele berichten, maar gelijk een extreem bericht!!!
+ diegene is een veelpleger!
+ een loods ligt neem ik aan niet in een woonwijk?
ik praat dat vuurwerk handel van meneer van 68 absoluut niet goed!!! MAAR,
mevrouw Lilian Dominicus sodemieter op met je anti vuurwerk gezeik! leave us the fuck alone, want niet iedere vuurwerk liefhebber handelt, en heeft al helemaal niet zulke partijen vuurwerk met oud en nieuw!
kappen nu!
en 1 a 2 miljoen kilo? wie waar wat hoe?
schatting ook:D tussen 1 a 2 miljoen kilo... gewoon na schatting 1 miljoen! kilo er bovenop gooien.

Maak het dan ook legaal, dan hoeft het niet iillegaal in zolderkamertjes te liggen. Al maken ze nu 1 plek in Nederland, waar je het hele jaar zwaar vuurwerk kan kopen, mits je het daar ook afsteekt. Uiteraard zonder gevaar voor de omgeving, afgesloten bos of weiland of wat ook. Dan hoeft het niet illegaal en kan de gewone mens ook eens wat leuks afsteken.

Maak het dan ook legaal, dan hoeft het niet iillegaal in zolderkamertjes te liggen. Al maken ze nu 1 plek in Nederland, waar je het hele jaar zwaar vuurwerk kan kopen, mits je het daar ook afsteekt. Uiteraard zonder gevaar voor de omgeving, afgesloten bos of weiland of wat ook. Dan hoeft het niet illegaal en kan de gewone mens ook eens wat leuks afsteken.

Zou dat werken denk je? Ik geloof hier niet zo in...

Mijn buurman heeft 4 gasflessen achter in de schuur staan,waar hij ook doet lassen. Mag ik dat ook melden ???? want als dat fout gaat.

Zou dat werken denk je? Ik geloof hier niet zo in...
Ja ik zou er weleens heen gaan, mits je het zelf mag aansteken zonder gediplomeerde professor die je op je vingers staat te kijken.
Koop je gewoon netjes daar je lawinepijl en je 5 KG kruit pot, tekent netjes het contract dat je het zelf afsteekt en zelf verantwoordelijk bent als je ontploft. Dan heb je toegang tot het terrein waar je je zwaar legale vuurwerk afsteekt. 10 minuten later ben je klaar en kan je er weer een jaar tegenaan, zonder je hele zoldertje vol te stouwen met illegale lawinepijlen.

Maar vertel eens waarom jij er geen gebruik van zou maken.

Back
Bovenaan