'Vuurwerkfanaat koopt knallers ’gewoon’ over de grens: ’Geef me die boete dan maar’'

'Vuurwerkfanaat koopt knallers ’gewoon’ over de grens: ’Geef me die boete dan maar’'

Artikel is reeds van een paar dagen geleden, maar aangezien ik er zelf in vernoemd word wilde ik het toch even posten :D

bron: telegraaf premium

Artikel:

Vuurwerk in Nederland verboden? Voor sommigen is dat het sein om naar België te rijden om toch wat te kopen. „Linksom of rechtsom ga ik wel wat afsteken.”

Robin (35) laadt een grote doos in zijn auto met geel kenteken. Net op de kop getikt in de Belgische enclave Baarle-Hertog. „Ieder jaar besteden we met de hele familie duizenden euro’s aan vuurwerk. Mijn opa was er helemaal gek van, hij kocht altijd een hele reeks duizendklappers, voor elk uur van de dag één.”

Tijdens het wachten maakt hij een praatje met Jeffrey. Ze bespreken de mazen in de wet: je mag als Nederlander 25 kilo in bezit hebben, vervoeren en dus ook de grens mee over nemen. Mits het vuurwerk is toegestaan in Nederland en een bepaalde opdruk heeft. „Ik doe meerdere ritjes om het allemaal mee te nemen”, zegt Robin. Jeffrey heeft die optie niet. „Ik kom uit Overijssel. Dus ik hou het beschaafd.”

En dat is slim, want net over de grens staat controle. Nederlandse agenten keren auto’s binnenstebuiten. Wie te veel heeft, gaat nat. Want hoewel de politie – totdat het hagelnieuwe vuurwerkverbod ingaat– niets kan doen tegen het ’bezit’ van maximaal 25 kilo, wordt iemand die te veel importeert of iets illegaals bij zich heeft, zonder pardon beboet. Bovendien, zo liet de politie eerder al weten, wordt dan ook alles in beslag genomen.

Vanaf 15 december wordt ook het vervoer verboden, kondigde minister Grapperhaus (Justitie) al aan. Doel van het verbod: de handhaving met oudjaar vergemakkelijken en de overbelaste zorg ontzien. Kopers appen elkaar echter waar de politie staat, vertellen ze. „We hoorden het al”, lachen twee jongens die flink inladen bij een andere winkel. Ze kijken even naar hun waar en halen opgelucht adem als de verslaggever geen bonnenboekje, maar een blocnote pakt. „Ja, je wil toch iets, hè. Dus dan ga je hierheen.” In Baarle-Hertog mag je het hele jaar door vuurwerk kopen. Vandaar dat er ook meerdere winkels zijn. De afgelopen weken schreven Belgische coronaregels echter voor dat niet-essentiële winkels dicht moesten.

Deze week mochten ze weer los, maar Pedro Kipping van vuurwerkhandel Zena legt uit dat de winkels hebben afgesproken het bij afhaal te houden. Ook in België geldt een afsteekverbod, dus de drukte valt mee. „En we geven jaarlijks 20.000 euro uit aan verkeersregelaars en -maatregelen. Iedereen verwacht hier schijnbaar drukte, wij niet.”

Terwijl Pedro zijn verhaal doet, komt een man aan die niet heeft besteld. Een half uurtje later – hij is even terug naar zijn auto gegaan – is hij met een bestelformulier terug. Zo kan het ook. Tegelijk komen twee vaders met zoontjes aan. Chaos is het niet, toch lijkt er een gestage toestroom te zijn. „We zitten hier al twintig jaar, en de meeste klanten zijn Nederlands. Maar we runnen een EU-goedgekeurde business, houden ons keurig aan de regels”, legt Kipping uit. Hij heeft het gevoel dat de handelaren in de grensstreek in de hele vuurwerkdiscussie worden gecriminaliseerd. In sommige verhalen staan ze gelijk aan de kofferbakhandelaren met zwaar illegaal spul. „Die cobrajongens verpesten het voor ons, net als de mensen die ermee gooien naar de politie. Daar kan ik ook niet bij. Voelt verkeerd.

Daar is Martijn Pieksma het roerend mee eens. „Het voelt verkeerd. Ik heb het gevoel dat ze langs onze deur rijden om in Duitsland te gaan kopen. Los het dan Europees op”, zegt hij. Pieksma opende dinsdag Vuurwerk Loodsverkoop in Leeuwarden, puur om het legale ’F1’-vuurwerk te verkopen. Ze zouden de grootste hal van Europa zijn dit jaar, maar dat ging even niet door. Toch liep de verkoop goed. „Mensen zeggen toch: we willen wat, het hoort erbij, dan maar zo.” Want ook F1-vuurwerk kan best een leuk effect geven, betoogt Pieksma. Hij levert enorm in op de verkoop, zo’n 80 procent. Het zij zo, vertelt hij. Helemaal dichtblijven, dat wil de Fries niet. Dat in België echter de kofferbakken vol worden geladen, dat voelt cru. „Je ziet dat de liefhebber toch de mazen in de wet, of zelfs de illegaliteit, opzoekt.”

Kipping deelt die onvrede: Nederland is een land van verboden geworden, merkt hij. Maar hij is ook pragmatisch: „Iedereen is klant. Ik ga er niet over wat ze ermee doen en waar ze het afsteken.”

Maar Robin weet wel degelijk dat zijn oudejaarsplannen illegaal zijn. Hij gaat toch rond twaalf uur afsteken. „Ze moeten je op heterdaad betrappen, hè? Maar goed, ik ben 35, ik ga niet wegrennen voor de politie. Geef me die boete dan maar.”

Thanks, was wel een beetje terughoudend omdat ik bang was dat ze weer het eea gingen verdraaien, maar uiteindelijk viel het gelukkig mee.

Back
Bovenaan