Vuurwerkexpert: openingsshow 'gigantisch'

oerendhard

VWC lid
PEKING
De vuurwerkshow bij de opening van de Olympische Spelen in Peking was ,,gigantisch''. Dat zei de Nederlandse vuurwerkexpert Frits Pen van het bedrijf Dream Fireworks vrijdag over de openingsceremonie in China.
Hij zag de vuurwerkshow via internet vanuit Scheveningen. Daar is hij zelf bezig met de voorbereidingen van een show in de loop van de avond. Pen legde de werkzaamheden even stil om te kijken naar het vuurwerkgeweld in China.

Vooral de 'special effects' met de vuurbommen noemde Pen ,,heel apart''. De vuurwerkshow beeldde voetstappen uit die zich naar het stadion toe bewogen om daarna richting stad te gaan. ,,Dat was goed doordacht'', aldus Pen, die eraan toevoegde dat zoiets in Nederland nooit zou kunnen. ,,Door de aangescherpte veiligheidseisen na de vuurwerkramp in Enschede zijn de afstanden van het vuurwerk tot het publiek hier groter dan in China.'' Maar ook budgettair zou een show als in China hier onmogelijk zijn.

Pen zag eerder al proeven op internet die gedaan zijn in het stadion in Peking. ,,Alle vuurwerk in Nederland is samen nog niet genoeg voor een show die tijdens zo'n proef gebruikt wordt. Er gaan maanden aan voorbereiding aan vooraf aan een dergelijke show. Er zijn experts die daar een jaar of twee mee bezig zijn geweest.'' Voordeel voor China is wel dat ze zelf de grootste producent van vuurwerk zijn, bedenkt Pen. ,,Hoeveel voordeel wil je hebben?''

Na de inspirerende vuurwerkshow bij de Olympische Spelen concentreert Pen zich weer op zijn eigen show in Scheveningen. ,,En we kijken al uit naar het driedaagse internationale vuurwerkfestival volgende week, ook in Scheveningen.''

china5_840740b.JPG

Ik had de finale gezien erg mooi! Vanaf het stadion naar de stad gingen ze oplopend af op een gegeven moment dat was echt mooi! :bonk:

Ik heb eigenlijk alleen de finale gezien, omdat ik net bij me ouders in de Ardennen was aangekomen.
Tijdens het nieuws heb ik de voetstappen gezien, zeer mooi om te zien.
En ook het dubbele ringen effect.
Dat heb ik nog nooit eerder gezien.
Wel 2 ringen in elkaar, 1 kleine en 1 grote.
Maar twee ringen boven elkaar....

Het was prachtig! Wat ik wel mooi vond was de kleur van de rode peonies, die was echt dieprood! Ook die mines op het dak waren wel mooi en fel. Echt gekkenwerk hoeveel er daar de lucht in ging :bonk:

mijn petje af voor het Chinese vuurwerkcomité die dit gerealiseerd hebben. Ik heb een groot deel van de show gezien, heb alleen helaas de voetstappen gemist, maar die ga ik maar even op youtube zoeken. ik heb er in ieder geval met volle teugen van genoten!

Die voetstappen die je overigens gezien hebt waar de camera zo perfect over heen vloog. Op de grote schermen op, rond en in het stadion was volgens mij computer gerenderd :p Was me iets té perfect.

Het was erg intensief dit vuurwerk. maar voor mij blijft overigens Athene 2004, en Sydney 2000 met stip op nr 1 staan als het om sluitings en openings ceremonie vuurwerken gaan.

Athene al om de enorm snelle bijna perfecte stepper stukken op het dak van dat Stadion. Want dit openings vuurwerk van Bejing daar zag je nogal eens gaten in de stepper stukken. en niet alle Singleshots gingen mooi even hoog. Bovendien was Athenen bijzonder kleurrijk. En dat vond ik bij Bejing erg tegenvallen.

Het overige vuurwerk was gewoon veel.. heel veel.. enorm veel.

Overigens hier nog een filmpje van de sluitings ceremonie van Athene. Oordeel zelf maar :p Als ik het goed heb werd Athene door het franse Groupe-F geschoten.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan