Vuurwerkdealer komt goed weg

ylke

VWC lid
HAARLEM - Honderden kilo’s (il)legaal vuurwerk, nepwapens, zo’n zeventig gram wiet en ook nog wat coke. Dat had Willem K. (60) in 2009 voorhanden, het vuurwerk verhandelde hij. K. kwam vanmiddag volgens de rechter goed weg: 80 uur taakstraf.

K.’s handel kwam aan het licht toen iemand in 2008 in een supermarkt in Parkwijk een bestellijst van vuurwerk op het kopieerapparaat had laten slingeren. De politie stelde hierop een onderzoek in, waarna de eigenaar van de lijst werd opgespeurd. Na het aftappen van diens telefoon, kwam onder anderen K. bovendrijven.

Agenten luisterden vervolgens ook K. een poosje af en grepen in toen hij aan twee Turkse mannen voor 900 euro aan vuurwerk verkocht. In november 2009 doorzocht de politie K.’s huis en trof 110 kilo aan onder anderen nitraatklappers, Chinese ratelbanden en een signaalraket aan. In een garage verderop en in zijn auto lag voor nog eens 128 kilo aan dezelfde spullen.

Naast het feit dat K. zonder vergunning ruimschoots de toegestane hoeveelheid van toentertijd tien kilogram opsloeg, was een deel illegaal, te zwaar en zat nergens een Nederlandse gebruiksaanwijzing bij.

Bron

Dit strookt toch niet echt bij de nieuwe strafeisen die zijn gesteld?? komt dit omdat het eerder is gebeurd dan toen de straffen werden verzwaard?

Inderdaad.. een feit dat toen is vastgesteld en bewezen mag niet worden bestraft via het huidige strafrecht maar moet via het strafrecht uit die tijd.

De onkunde die Genius aangeeft begrijp ik niet helemaal? Bedoel je onkunde van de handelaar.. dat kan ik plaatsen?
Of bedoel je onkunde van het rechtsysteem of de journalistiek? Want dat kan ik dan niet plaatsen ;)

vuurwerklijst op het kopieerapparaat laten slingeren. whahahaha.
rare boodschappenlijst.. moet dat zijn geweest voor de vinder.

Dit strookt toch niet echt bij de nieuwe strafeisen die zijn gesteld?? komt dit omdat het eerder is gebeurd dan toen de straffen werden verzwaard?

Ze kunnen eisen wat ze willen natuurlijk maar de rechter bepaald dat schijnen sommige mensen niet te begrijpen. Meestal is het redelijk in de buurt maar soms wijkt het af.

Maar het is natuurlijk zuur voor diegene die nu met een pakje nitraat 240 uur werkstraf krijgen en deze man alles doet wat god verboden heeft en 80 uur werkstraf krijgt.

"Kwam volgens de rechter goed weg". Dat is volgens mij nog zacht uitgedrukt.. Ik snap er af en toe helemaal niks meer van, nieuwe strafeisen of niet.

238 kilo vuurwerk + handel. Ik ben in 2009 ook een keer gepakt, dat ging toen ook om nitraten, wat feestvuurwerk potten uit België en één 901. Qua hoeveelheid zo'n 10-15 kilo ofzo ( om even in justitiehoeveelheden te praten, die hebben het graag over bruto gewichten :bonk: ), ongeveer 1/20e deel dus van waar die man mee gepakt is. Ik heb daarvoor 60 uur werkstraf moeten doen. Vond het al aardig veel voor de hoeveelheid vuurwerk, maar als ik dan dit soort berichten lees krijg ik helemaal het idee dat er af en toe met verschillende maten gemeten wordt. En dan was dat van mij nog eens eigen gebruik en dit handel en tel ik de nepwapens + drugs nog nieteens mee.

Wel zuur voor die man dat hij blijkbaar na ruim drie en een half jaar nog veroordeeld is, maar denk dat hij in z'n handjes mag klappen met die 80 uur werkstraf..

pff wat en mazzel heeft die vent zeg .
los van dat je financiën mis loopt, wat stelt een taakstraf van 80 uur nog voor .
nou maar hopen dat hij wijzer is geworden .
ik had het logischer gevonden als hij een beste geld boete er achter aan het gehad .

Back
Bovenaan