Vuurwerkbrillen te koop in ziekenhuis | Sneek / Emmeloord

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
SNEEK – Om de kans op vuurwerkletsel te verkleinen, is het dringende advies om rond de jaarwisseling een vuurwerkbril te dragen. Vuurwerkbrillen zijn vanaf nu weer verkrijgbaar bij de afdeling Oogheelkunde van het Antonius Ziekenhuis in Sneek en Emmeloord. De brillen kosten €1,00 per stuk en zijn verkrijgbaar zolang de voorraad strekt.

Omdat vuurwerk ook slachtoffers maakt onder toeschouwers en toevallige voorbijgangers , is het voor iedereen aan te raden om tijdens Oud en Nieuw een vuurwerkbril te dragen. Uit cijfers van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) blijkt dat tijdens de laatste jaarwisseling nog steeds meer dan 40% van de vuurwerkslachtoffers niet zelf vuurwerk afstak.

De vuurwerkbril is een stuk veiliger dan een ‘normale’ bril. Van een normale bril kan het glas makkelijk breken en er kan vuurwerk tussendoor schieten. Een vuurwerkbril is gemaakt van polycarbonaat. Dit betekent dat de bril heel erg sterk is. Ook sluit de vuurwerkbril goed aan op het gezicht, zodat er bijna geen vonkjes of rondvliegende stukjes tussen het hoofd en de vuurwerkbril passen. Mensen die een normale bril dragen kunnen de vuurwerkbril over hun eigen bril zetten. De vuurwerkbril is ook verkrijgbaar in de meeste optiekwinkels en bij alle vuurwerkverkooppunten.

Bron

eigenlijk zou het de vuurwerkbranche sieren dat ze de vuurwerkbrillen zouden weggeven samen met de overheid bijvoorbeeld...
Dat zou gewoon nog eens een goede actie zijn.... :thumbsup:

eigenlijk zou het de vuurwerkbranche sieren dat ze de vuurwerkbrillen zouden weggeven samen met de overheid bijvoorbeeld...

Ben ik helemaal met je eens Bastiaan, helaas lezen we elke jaar zulke berichten en elk jaar weer zijn wij weer van mening dat ze gratis moeten worden weg gegeven.

Eens dat de brillen gewoon gratis gegeven dienen te worden. Maar dit idee vind ik alweer beter dan van het oogfonds zelf, die er 2 euro voor vragen.

Eens dat de brillen gewoon gratis gegeven dienen te worden. Maar dit idee vind ik alweer beter dan van het oogfonds zelf, die er 2 euro voor vragen.

Klopt Wesley, voor de veiligheid van jezelf en je kids is een euro nauwelijks iets, zeker als je dat afzet aan het bedrag waar velen van ons vuurwerk voor kopen.

Wij hebben de gemeente gevraagd hier een potje voor te maken zodat de verkooppunten ze konden weggeven, maar helaas geen budget voor .
Maar ondanks dat toch besloten bii elke bestelling in de voorverkoop een bril erbij te doen kosteloos.

Ja dat klopt. Bij vele winkels krijg je de brillen er voor niets bij, zou het oogfonds/ziekenhuizen/overheid sieren dat ze dit stimuleren en aan bijdragen.

Wij hebben de gemeente gevraagd hier een potje voor te maken zodat de verkooppunten ze konden weggeven, maar helaas geen budget voor .
Maar ondanks dat toch besloten bii elke bestelling in de voorverkoop een bril erbij te doen kosteloos.

Mooi gebaar zeker!
Ik weet dat enkele winkeliers dit ook zeker doen en betalen dat uit eigen zak, petje af daarvoor.
Waar ik op doelde was eigenlijk waarom de importeurs niet de handen ineenslaan en een hele zooi van die brillen bestellen? Heeft alleen maar voordelen als je het mij vraagt....
- door de grote hoeveelheden koop je goedkoper in
- goodwill
- wordt veiliger voor omstanders
- makkelijker voor de overheid om een vwbril verplicht te stellen

maar nu loop ik iets te hard van stapel denk ik :D

Back
Bovenaan