Vuurwerkbom wakkert onrust aan

moontan

VWC lid
Vuurwerkbom wakkert onrust aan

callantsoog -
Callantsoog wordt zo langzamerhand erg onrustig. Het afsteken van een vuurwerkbom op vrijdag 8 oktober bij Sylt, met een enorme ravage in de zaak als gevolg, heeft de angstgevoelens in het dorp flink aangewakkerd. De ondernemers denken er sterk aan camera's te plaatsen rond het Dorpsplein.

Volgens een aantal inwoners was het niet het eerste bommetje. ,,Ook de parkeergarage weten ze te vinden en laatst werd er op het plein ook al een vuurwerkbom afgeschoten’’. vertelt een inwoner. ,,En op Kieftenglob is de vuilnisbak weer opgeblazen. Dat er commotie is over al die voorvallen bij elkaar opgeteld, dat weet ik’’, zegt voorzitter Quirien Tepas van de dorpsraad. ,,Zeker voor de mensen rond het plein kan ik me die onrust voorstellen.’’ Hij benadrukt om calamiteiten vooral te melden bij de politie.
Er zijn nog geen aanhoudingen verricht voor de vuurwerkbom. ,,We moeten het vooral van getuigen hebben,'' zegt politievoorlichter Menno Hartenberg over het vandalisme in Callantsoog. ,,Het zijn bijna altijd zaken waarbij je geen sporen vindt. Getuigen of camera's kunnen dan opheldering brengen.'' De politie sluit niet uit dat de vuurwerkbom bij Sylt door de plaatselijke jeugd is aangestoken. De schade was enorm: vier kapotte ramen, de gevel beschadigd, en in de winkel een enorme ravage.

Meer in de Schager Courant van donderdag 14 oktober

http://www.noordhollandsdagblad.nl/...cle6470876.ece/Vuurwerkbom-wakkert-onrust-aan

Dat is geen vuurwerk
dat is een explosief volgensmij geeft een cobra 6 nog niet zon kracht af.
Dit zou vast wel een zelfmaak 100grammer zijn geweest ofzo

Euh, ik vind het gebruik van het woord 'bom' nog geeneens zo storend hier. Die lui zitten óf zeer zwaar vuurwerk, óf zelfgemaakte troep af te steken. En dat op een moment dat het sowieso niet mag. Dan vraag je om gezeur. En als je dan ook nog ravage gaat veroorzaken, vraag je helemaal om een lel om je oren.

Ik vind dat vuurwerk niet in relatie gebracht mag worden met een enorme ravage. Ik wou dat t wettelijk verboden was om dit te mogen gebruiken in de media. Want alweer een negatief bericht over vuurwerk terwijl t mogelijk amper vuurwerk is.

Ik vraag me af wat een italiaanse bom bv. doet die tegen een gevel wordt gelegd...ramen vast wel kapot...

Waar in hemelsnaam?
Klinkt als een dorp waar nog nooit wat gebeurd is. Heel wat opwinding, een paar knalletjes. Niet om het één of ander, maar dit noem ik dus onrust zaaien.

Met het wordt erg onrustig. 200 hooligans/marokannen die lopen te rellen, dan noem je het erg onrustig. Ik vind het verhaal vergeleken met wat er wekelijks aan ellende in de "grote stad" gebeurd toch wel wat opgeblazen.

Al kan ik mij wel voorstellen dat mensen schrikken van een onverwachtse knal en schade veroorzaakt door vuurwerk triestig is.

Gaat mij om de vorm van verslaggeving. Het bericht wordt gebracht of Judgement Day overmorgen is.

En dan nog stellen een paar kapotte ramen niet veel voor bij wat er in de stad gebeurt. Vandaar dat ik het artikel in zijn totaliteit juist meer voor onrust vindt zorgen dan dat het bijdraagt aan redelijk objectieve berichtgeving.

Ik wil het gedrag overigens niet goed praten. Laat dat even voorop staan.

Ok duidelijk, maar het verschilt denk ik ook over welk stad je het hebt. Bij ons in Groningen sneuvelen zelden tot nooit ramen door vuurwerk. Bij jou is dat schijnbaar normaal?

Nee, hier gooien ze die er eerder uit. Het gaat mij om het perspectief van het verhaal. In Rotterdam of Amsterdam gebeuren wel ergere dingen. Als je dat dan vergelijkt met een dorp dan krijg je heel andere belevingen en verhalen. Ik denk dat er in de stad nuchterder en minder sensatie gericht gereageerd zou zijn op een uitgeknald raampje.

Voor mij als buiten de Randstad levende is het wel ongelooflijk om te horen dat randstedelingen dit soort dingen normaal vinden... Ik vind het echt buitensporig!

'Normaal' is dan weer groot gezien. Hij bedoeld dat hij dit soort dingen nog niks is vergeleken met de dingen die er in de grotere steden gebeuren, en dat dit vergeleken met dat dan erg opgeblazen is. En ik denk dat als je in de krant leest over zoiets als je in de stad woont dat je er niet eens raar van opkijkt, omdat ze zulke voorvallen 'gewend zijn'.

Waar in hemelsnaam?
Klinkt als een dorp waar nog nooit wat gebeurd is. Heel wat opwinding, een paar knalletjes. Niet om het één of ander, maar dit noem ik dus onrust zaaien.

Met het wordt erg onrustig. 200 hooligans/marokannen die lopen te rellen, dan noem je het erg onrustig. Ik vind het verhaal vergeleken met wat er wekelijks aan ellende in de "grote stad" gebeurd toch wel wat opgeblazen.

Al kan ik mij wel voorstellen dat mensen schrikken van een onverwachtse knal en schade veroorzaakt door vuurwerk triestig is.

Ik wil niet al te lastig zijn maar dat van die hooligans/Marokkanen is toch wel erg gegeneraliseerd... Verder is het natuurlijk van de zotte dat dit gebeurd! Hoe debiel ben je dat je een winkel opblaast!!?:angry:

Normaal is het zeker niet, maar daar gaat het wel bijna naartoe helaas.
In de avond na eeen uurtje of 10 hoor je hierzo regelmatig een raampje in elkaar gegooid worden :-(

Maar over de senatie termen van de media, tjah daar raken we nooit over uitgepraat denk ik. Dus ik ga me er niet eens meer druk over maken :) als hun het een bom willen noemen, dan is het maar lekker zo :sad: , hoe vervelend ik het ook maar mag vinden :mad:

Ik wil niet al te lastig zijn maar dat van die hooligans/Marokkanen is toch wel erg gegeneraliseerd... Verder is het natuurlijk van de zotte dat dit gebeurd! Hoe debiel ben je dat je een winkel opblaast!!?:angry:

Winkel opgeblaast ? , waar lees jij dat ?
Dat is dus sensatie zoeken / maken.

Op het moment dat er staat : enorme ravage
Wil ik toch wel een eerst zien wat er nou aan de hand is.
Natuurlijk keur ik het gedrag van de e.v.t dader niet goed. Maar een winkel opblazen, neej die term gaat hem niet worden.

Niets generaliserends aan. Rondom wedstrijden van ajax en Feyenoord is zat gebeurt en in Culemborg is het één en ander gebeurd rondom rellen met Marokkaanse jongeren. Dat noem je niet generaliseren, dat noem je opsommen van incidenten. Als er had gestaan alleen marokkanen of hooligans zorgen voor spanningen, dan had het een generalisatie geweest.

Daarnaast heb ik die voorbeelden alleen gebruikt om het verschil tussen gebeurtenissen aan te tonen en zit er verder geen politieke boodschap achter. Ik hoop dat mijn post je nu iets duidelijker is.

Voor mij als buiten de Randstad levende is het wel ongelooflijk om te horen dat randstedelingen dit soort dingen normaal vinden... Ik vind het echt buitensporig!

Dat noemen ze gewenning.
Als je iedere dag een knal hoort, dan schrik je daar op den duur ook niet meer van.

Maar om op de berichtgeving in te gaan: als ze hier zulke berichten plaatsen dan wordt er lokaal ook anders gereageerd. Kom je uit een nette wijk, dan is de verontwaardiging vaak groter dan wanneer je in een probleemwijk woont. Oftewel, een verhaal kan vele facetten hebben. In de media wordt alleen het facet sensatie vaak gebruikt.

Back
Bovenaan