Vuurwerkbezit leidt tot werkstraf

ylke

VWC lid
LISSERBROEK - Een Lisserbroeker heeft dinsdag 28 mei een werkstraf van 240 uur - waarvan 60 uur voorwaardelijk - en een proeftijd van 2 jaar gekregen. De Lisserbroeker kreeg de straf vanwege het bezit van 25,3 kilo vuurwerk.

Bij een huiszoeking 10 juli 2012 wordt in de ouderlijke woning van de 19-jarige man 25,3 kilogram vuurwerk aangetroffen. Tijdens de zitting somt de politierechter de verschillende soorten vuurwerk op die in de woning werden aangetroffen: 73 mortierbommen, 120 nitraatklappers, 24 grondtollen, 600 ministrijkers, tien vuurpijlen en ook zelfgemaakt knalvuurwerk.

Belangstelling

De man blijkt bijzondere belangstelling te hebben voor vuurwerk en realiseert zich tot zijn aanhouding nauwelijks wat de strafrechtelijke gevolgen voor hem kunnen zijn. Samen met zijn ouders schrijft hij een brief naar het Openbaar Ministerie waarin gevraagd wordt om een transactie omdat T. een schoon strafblad heeft en goed bezig is met opleiding en werk als installatiemonteur.

De officier van justitie gaat niet mee met dit voorstel vanwege het risico dat het voorhanden hebben van vuurwerk met zich meebrengt. Hij legt uit dat voor dit type delicten gewoonlijk zware straffen worden opgelegd. Wel weegt hij mee dat de verdachte tot op heden niet eerder in contact kwam met Justitie en het in feite één delict betreft.

Spijt
Ook is het in zijn visie belangrijk dat de Lisserbroeker spijt betuigt en aangeeft dat het niet weer zal gebeuren. Toch vindt de officier het van belang dat er een 'stok achter de deur' komt in de vorm van een voorwaardelijk strafdeel.

De eis luidt dan ook een werkstraf van 240 uur waarvan 60 uur voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. De rechter is het eens met de strafeis en neemt deze over in haar vonnis.

Bron

Laatst bewerkt:
Sjonge jongen das niet miss!
Bah bah met een gewelds delict kom je beter weg.
Nl is volkomen de weg kwijt!
Ik wens de persoon in kwestie veel succes in het uitvoeren van de straf.
Echt belachlijk voor wat vuurwerk.

Beste Vuurvent ergens heb ik weer het idee dat de media en/of de recht bank weer flink overdrijft.
Ik bedoel wat zijn grond tollen.
En wat voor vuurpijlen.
Welk kaliber shells en zelf gemaakt vuurwerk??
Het klinkt erg veel en tog is het totaal gewicht 25kg.
Waren het klein kalieber shells en kleine pijltjes dan.
En hoe zijn ze bij jou terecht gekomen?
Zou je een toelichting willen geven..?
Ik begrijp het als je ook liever geen toelichting wil geven.

Sterkte man!
Tis al zuur genoeg.

Grond tollen waren flashing demons, ken me niks van grondtollen terug halen, had wat flashing demons 24 stuks.
Ik had gewoon wat sierpijlen uit belgie, Paket vivian, Ji jitsu en de Jupiter.
Shells waren 3" salutes en displays. en wat 2" salutes en displays.
En het (zelfgemaakte) was 3 fp3 smalls in een potje aan elkaar gelont met wat flashing demons eraan, niets spannends. Voor de rest stuur me een pm, en bedankt.

Grond tollen waren flashing demons, ken me niks van grondtollen terug halen, had wat flashing demons 24 stuks.
Ik had gewoon wat sierpijlen uit belgie, Paket vivian, Ji jitsu en de Jupiter.
Shells waren 3" salutes en displays. en wat 2" salutes en displays.
En het (zelfgemaakte) was 3 fp3 smalls in een potje aan elkaar gelont met wat flashing demons eraan, niets spannends. Voor de rest stuur me een pm, en bedankt.

Aangifte doen van Diefstal. Flashing Demons zijn gewoon legaal en dat je gepakt met illegaal vuurwerk betekent niet dat ze je legale vuurwerk zomaar mogen afpakken. Is net zo iets dat ze je aanhouden met een vlindermes en gaan bij je thuis kijken en de broodmessen meenemen. Ze naaien jouw, je moet ze proberen zo hard mogelijk terug te naaien

Aangifte doen van Diefstal. Flashing Demons zijn gewoon legaal en dat je gepakt met illegaal vuurwerk betekent niet dat ze je legale vuurwerk zomaar mogen afpakken. Is net zo iets dat ze je aanhouden met een vlindermes en gaan bij je thuis kijken en de broodmessen meenemen. Ze naaien jouw, je moet ze proberen zo hard mogelijk terug te naaien

Als je nou niet weet waar je over praat, zeg dan niks...

Ey mannen!

Rustig aan! :wink:

Laten we gewoon weer ontopic gaan, meningsverschillen kun je beter via de PM even uitspreken!! :wink:

Ik ben eigenlijk gek dat ik nog op dit gepeupel reageer..

Ik heb geen meningsverschil, ik spot een onwetende post...aangifte doen van diefstal bij de politie, tegen de politie omdat je flashing deamons zijn meegenomen tijdens een huiszoeking....zucht....
Bij een huiszoeking naar vuurwerk, gaat AL het vuurwerk mee indien dit gevonden wordt.
Dit is bewijsmateriaal tegen de verdachte, en bewijsmateriaal teruggeven voor behandeling van een zaak gebeurt niet.

Snap je het nu Karol?

nou ik heb hier 2 jaar geleden ook de "beste" vrienden over de vloer gehad.
rotjes romeinse kaarsen en thunderkings lieten ze gewoon liggen.
me grondbloemen gingen wel mee + wat ze graag wilden hebben.

vorige week voorgekomen.
80 uur werkstraf
en in de rechtzaal ging het niet over me 3 karton sier potjes maar over 2 doosjes strijkers 8 losse nitraatjes en 5 bsc 2010

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan