VuurwerkBarometer 2010

moontan

VWC lid
vuurwerkbarometer2010.gif

Vuurwerkbarometer 2010
15 november 2010 - Openbaar Ministerie

Een overzicht van de hoeveelheden vuurwerk die door de politie en het Openbaar Ministerie in de jaren 2007 tot en met 2010 in beslag zijn genomen.

vuurwerkbaro2010.gif

De stand van zaken in 2010
Tot en met 12 november 2010 is er 113.750 kg vuurwerk in beslag genomen;

De stand van zaken in 2009:
Tot en met 31 december 2009 is 241.440,208 kg vuurwerk in beslag genomen;
Tot en met 23 december 2009 is 196.790,808 kg vuurwerk in beslag genomen;
Tot en met 10 december 2009 is 161.425,73 kg vuurwerk in beslag genomen;
Tot en met 27 november 2009 is 151.485,4 kg vuurwerk in beslag genomen;
Tot en met 20 november 2009 is 144.290 kg vuurwerk in beslag genomen.

http://www.om.nl/onderwerpen/vuurwerk_oud_en/vuurwerkmap/item_149163/

Dit is erg veel! Dit jaar komt het aardig in de buurt met vorig jaar.. misschien overtreft 't het wel? Niet te hopen natuurlijk.

Zeker niet gering, de politie en justitie krijgen steeds meer in de gaten hoe alles Nederland binnen komt. Ik ben wel benieuwd hoeveel ze eigenlijk van al het illegale vuurwerk onderscheppen... Ik denk zo onderhand wel zo'n 40/50%??
Jammer van al dat mooie spul...

grtz

40-50% dat zouden ze echt graag willen.

enkele grote partijen doen het aantal in beslag genomen kg's flink stijgen. Maar wat komt er niet gewoon in de kofferbak de grens over??

Het is natuurlijk niet mogelijk maar zou de echte cijfers wel eens willen zien, wat er aan illegaal vw de lucht in geschoten wordt.

9 van de 10 keer kan ik er niet rouwig om zijn dat het wordt gepakt hoor?
Woonwijken met huizen waar voor 100-e kilo's in huis ligt?.. garageboxen vol?
Als er wat mis gaat zijn de gevolgen niet te overzien..
En nee, dan heb ik het niet over de jongetjes met 3 pakjes nitraten.

Shells, cobra, explod, heeft niets in een woonwijk te zoeken.

Het wordt wel ieder jaar meer wat ze zogezegd in beslag nemen.

Dit kunnen een paar dingen betekenen. Of er wordt ieder jaar meer, en meer (verboden) vuurwerk geïmporteerd en ingevoerd. en Justitie kan het niet echt een halt toe roepen. Door de grotere import is gemakkelijker om meer in beslag te nemen.

Of justitie pakt steeds meer, en meer. En is steeds effectiever bezig met het opsporen van partijen verboden vuurwerk. Maar de totale import van illegaal vuurwerk blijft gelijk, of neemt zelfs áf

Ik vrees dat dit overzicht niet helemaal representatief is, het is namelijk zo dat als TNO een partij nederlands consumenten vuurwerk afkeurd, deze ook in beslag genomen wordt en ook als illegaal vuurwerk aangemerkt wordt en derhalve hier bij opgeteld wordt.
Het rare is dat mocht dit vuurwerk in bijv duitsland of belgië wel goed gekeurd zijn/worden dit toch ingeleverd/geconfisceerd word.

Zeker niet gering, de politie en justitie krijgen steeds meer in de gaten hoe alles Nederland binnen komt. Ik ben wel benieuwd hoeveel ze eigenlijk van al het illegale vuurwerk onderscheppen... Ik denk zo onderhand wel zo'n 40/50%??
Jammer van al dat mooie spul...

grtz

Inderdaad jammer!
Maar dat zo'n 40 tot 50% van het totaal in beslag wordt genomen?
Nee dat denk ik niet, ten eerste daar kom je nooit precies achter omdat niemand weet hoeveel er werkelijk de grens over gaat en dat komt ook nooit iemand te weten. Dat soort cijfers zijn schattingen, maar dat bijna de helft in beslag wordt genomen, geloof er maar niks van. Voor een paar jaar terug stond er wel eens stukjes op de fora dat het gebruik in illegaal vuurwerk vorig jaar en vooral in dit jaar met >80% terug gebracht moest zijn, of dat ze >80% van alles in beslag zouden nemen.
Ik denk dat er nog geen 10% van het totaal geconfisceerd wordt.
Nogmaals niemand weet hoeveel vuurwerk illegaal de grens over komt, het kan 1 miljoen kg zijn, maar het kan voor hetzelfde geld ook wel 3 miljoen kilo zijn.

Ik vrees dat dit overzicht niet helemaal representatief is, het is namelijk zo dat als TNO een partij nederlands consumenten vuurwerk afkeurd, deze ook in beslag genomen wordt en ook als illegaal vuurwerk aangemerkt wordt en derhalve hier bij opgeteld wordt.
Het rare is dat mocht dit vuurwerk in bijv duitsland of belgië wel goed gekeurd zijn/worden dit toch ingeleverd/geconfisceerd word.

Dat klopt!

40-50% dat zouden ze echt graag willen.

enkele grote partijen doen het aantal in beslag genomen kg's flink stijgen. Maar wat komt er niet gewoon in de kofferbak de grens over??

Het is natuurlijk niet mogelijk maar zou de echte cijfers wel eens willen zien, wat er aan illegaal vw de lucht in geschoten wordt.

Dat zul je wel nooit te weten komen.

Back
Bovenaan