Vuurwerk4all: Leiden kneep een oogje dicht

ylke

VWC lid
LEIDEN - De gemeente Leiden heeft Vuurwerk4all in december vorig jaar verteld, dat de winkel aan de Haarlemmerstraat zich niet aan de regels hoeft te houden. Dat beweert Wim Honsbeek, de eigenaar van de vuurwerkwinkel.

De controleur van de milieudienst zou opgedragen zijn om niet in te grijpen als de winkel meer dan de toegestane duizend kilo vuurwerk in zijn bunker had. ,,Er is mij een oplossing buiten de wet aangeboden’’, zegt Honsbeek. ,,Ik kreeg aangekondigde controles, zodat ik wist wanneer men kwam en ik daarna de bunker kon volzetten.’’

De eigenaar van de winkel op de Haarlemmerstraat ligt al een tijd overhoop met de gemeente. In augustus 2011 kreeg hij vergunning om twee vuurwerkbunkers onder zijn winkel te bouwen. In november van dat jaar kreeg hij ook een omgevingsvergunning waar in stond dat de opslag van 4098 kilo vuurwerk niet in strijd was met het bestemmingsplan. Maar in 2012 werd hem een vergunning voor de opslag van ruim vierduizend kilo vuurwerk geweigerd. Hij mocht nog maar duizend kilo opslaan onder zijn winkel.

In december vorig jaar had Honsbeek op het stadhuis een gesprek met wethouder Pieter van Woensel (VVD) en een drietal ambtenaren. Honsbeek: ,,En daar hebben ze gezegd dat er een controle zou komen op de dag voordat de vuurwerkverkoop begon, en dat ik daarna mijn bunker kon volzetten.’’

De gemeente erkent dat er in december een gesprek is geweest, maar ’herkent zich niet in de uitspraak van Honsbeek dat hij zich na de eerste controle niet meer aan de regels hoefde te houden’. ,,Wel is aan de orde geweest, dat als de gemeente een verzoek tot handhaving krijgt, zij overgaat tot controlebezoek en dat vooraf meldt bij betrokkene’’, aldus een woordvoerster van de gemeente. ,,Maar dat is niet ongebruikelijk bij handhavingsbezoeken.’’

[url="http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article22354163.ece/Vuurwerk4all-Leiden-kneep-een-oogje-dicht?lref=sll]Leidsch Dagblad[/url]

Ik begrijp de frustratie van Wim van Vuurwerk4all wel maar ik ben er geen voorstander van om publiekelijk via de media met modder te gaan gooien zoals dat nu gebeurt. Ga aan tafel met de gemeente, neem een advocaat in de arm of stap naar de rechter als je 100% overtuigd bent dat je in je recht staat. Via de media verlies je bijna altijd, zeker met de huidige groeiende anti-vuurwerk tendens in de media. Daarnaast raken op deze manier steeds meer Leidenaren betrokken en geïnformeerd en voor je het weet regent het bezwaren. Hopelijk komen ze er alsnog snel samen uit!!

Op deze manier laat je de burgers wel weten hoe de overheid blijkbaar werkt.
Vergelijkbaar met de controles in de vleeshandel:

Bezoeken van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) werden drie weken van tevoren aangekondigd. "Een inspecteur heeft wel eens paarden zien hangen, maar dan zeiden we gewoon dat het een speciaal ras koe was, en daar namen ze genoegen mee."

Ben het ook helemaal met gizmo75 eens. Het was netter geweest als Wim deze informatie voor zichzelf had gehouden. En gewoon met de gemeente rond de tafel was gaan zitten. Op deze manier krijgt hij alleen maar meer mensen tegen zich. En vermoed dat leiden na deze informatie ook weer een paar anti vuurwerk mensen erbij heeft gekregen.

Hoop wel dat dit voor Wim geen staartje gaat krijgen. En dat alles goed opgelost gaat worden

Dit is frustratie afreageren waar je achteraf spijt van krijgt.... De gemeente kan je beter als je beste vriend houden; het is altijd een kwestie van gunnen bij de gemeente.

Back
Bovenaan