Vuurwerk zwaarder in 2013; veiligheid steeds belangrijker

Torrr

VWC lid
EINDHOVEN/HELMOND - Vuurwerkwinkels openen deze week de deuren. Verkopers proberen het negatieve imago als gevolg van illegale knallers te bestrijden. Ze zetten dit jaar vol in op kwaliteit en veiligheid.

Lonten en vuurwerkbrillen worden steeds vaker (bijna) gratis weggegeven, terwijl etiketten met gebruiksaanwijzingen opnieuw een prominentere plek op artikelen hebben gekregen. Ook worden veilige 'lanceerplatforms' voor vuurpijlen aangeboden. En sinds dit jaar is er het CE-keurmerk; alles moet eerst langs TNO.

Imagoverbetering
"Veiligheid staat absoluut op één", aldus Marc van Huët en Michael van Til van De Vuurwerkwinkel Eindhoven, gevestigd op De Hurk. Zij en andere verkopers van consumentenvuurwerk zeggen dat letsel en materiële schade door illegale waar, waarvan de politie sinds 1 oktober al weer 30.000 kilo in beslag heeft genomen, het imago van hun product sterk aantast. "De branche doet er alles aan om het imago te verbeteren", aldus Niels de Lauré van de Bestse vestiging van groothandel Lesli Vuurwerk.

Zwaar vuurwerk
Ondertussen is consumentenvuurwerk de afgelopen jaren wel zwaarder en heftiger geworden. Vorig jaar werd de maximale dosis kruit per pijp verhoogd van 15 naar 25 gram, dit jaar zijn de diameters van de kruitpijpen verruimd van 20 naar 25 millimeter. Jan de Wit van vuurwerkwinkelketen El Blanco in Helmond: "Voor zwaar siervuurwerk hoef je tegenwoordig niet meer naar België."

Video: wat zijn dit jaar de toppers in het assortiment van groothandel Lesli?

Tips vuurwerk kopen en afsteken
•Legaal vuurwerk mag door iedereen vanaf 16 jaar op zaterdag 28, maandag 30 en dinsdag 31 december worden gekocht bij de erkende vuurwerkhandelaren.
•Goedgekeurd vuurwerk is altijd voorzien van een lont, een Nederlandse gebruiksaanwijzing en het opschrift ‘Bestemd voor particulier gebruik’.
•Consumenten mogen maximaal 25 kilo vuurwerk in uw bezit hebben.
•Bedrijven mogen sinds vorig jaar 10.000 kilo vuurwerk opslaan en hoeven dit enkel te melden. Aan de opslag zijn wel strenge eisen verbonden.
•Afsteken mag enkel tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur.

Zie bron voor meer info : http://www.ed.nl/regio/eindhoven/vu...eiligheid-steeds-belangrijker-video-1.4133160

Categorie 2 singleshots, kaarsen en cakes mogen zelfs 30mm zijn. Mja, het siervuurwerk is wel beter geworden. Nu nog de cakes uit categorie 3 toestaan tot 2"/ 1000 gram totaal. ;-)

Categorie 2 singleshots, kaarsen en cakes mogen zelfs 30mm zijn. Mja, het siervuurwerk is wel beter geworden. Nu nog de cakes uit categorie 3 toestaan tot 2"/ 1000 gram totaal. ;-)

Lijkt me geweldig, mits de prijzen niet te bizar worden en vergelijkbaar zijn met wat ze in andere landen vragen waar deze wel zijn toegestaan. Maar ja dat is waarschijnlijk nog wel heel ver weg en voorlopig nog een utopie ?

Lijkt me geweldig, mits de prijzen niet te bizar worden en vergelijkbaar zijn met wat ze in andere landen vragen waar deze wel zijn toegestaan. Maar ja dat is waarschijnlijk nog wel heel ver weg en voorlopig nog een utopie ?

Ja inderdaad, dat blijft voorlopig nog een utopie.

Alleen in Nederland zitten ze zo op dat veiligheid. Andere landen is het helemaal niet zo'n probleem. Ook wordt zwaar vuurwerk direct met onveilig gelinkt en dat is ook niet waar.

Ook illegaal vuurwerk wordt als onveilig gezien maar professioneel vuurwerk is ten alle tijden altijd veel beter dan consumenten vuurwerk. Viel me de laatste demo ook op. Volgens CE keurmerk moet het effect boven 8 meter uitgedoofd zijn. Geen enkel Nederlands goedgekeurd vuurwerk haalde dat, die 8 meter. Tenminste op die demo. Ik vraag me dan af of ze het in 2017 wel in orde hebben

Back
Bovenaan