Ze raakt aan een punt, maar alcohol en hondenbezit is een veel betere vergelijking.
Ik vind die paarden hobby en sport wel een goeie. Dat is ook iets wat we niet vaak in een aandachtswijk tegenkomen.
Ongeveer 500.000 mensen veroorzaken hiermee tienduizenden verwondingen per jaar meestal breuken en kneuzingen. 700 moeten jaarlijks worden opgenomen in het ziekenhuis en hebben een bed nodig. Er vallen in ons land 1 tot 5 doden per jaar door deze liefhebberij.
Persoonlijk vind ik het ook helemaal niet diervriendelijk. Elk paard moet voor "zijn taak" getraind worden. Het is aangetoond dat die dieren vaak hun ruggen verslijten door ze te berijden.
Ook raken ze gewond of geblesseerd zoals dat dan zo mooi heet. Maar als ik mijn kat heb geblesseerd heb ik terecht heel wat uit te leggen bij de dierenarts.
Het is ook al geen milieuvriendelijke bezigheid met zo'n 450.000 paarden die hiervoor speciaal worden gehouden komt er heel wat vrij.
Daar komt voor mij ook nog eens bij dat ik die dingen eng groot vind als ze dichtbij passeren met zo'n 13 jarig meisje of minder begaafde er bovenop. Ik weet dat ze leren om iets onder controle te houden wat nooit 100% onder controle te houden valt, een dier.
En kan iemand mij uitleggen waarom die enorme hopen stront van hun niet opgeruimd hoeven te worden?
Heel die paardensport en hobby mag voor mij per direct afgeschaft worden. Het dient alleen maar ter vermaak. Van die trailer maak je maar een tiny house en die grote slurpende snelwegtractor ruil je maar in voor een elektrische gezinswagen.
Maar ik vind ook dat ik niet zo moet zeiken. Dat laat ik over aan activisten. Ieder zijn ding, toch? Dus denk ik dat het soms beter is om m'n mond te houden.
Dachten er maar meer mensen zoals ik.