Vuurwerk verhit gemoederen in Denekamp: ‘Het waren geen rotjes, maar van die bommen’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerk verhit gemoederen in Denekamp: ‘Het waren geen rotjes, maar van die bommen’

De overlast van zwaar vuurwerk leidt in Denekamp tot grote commotie. Een 41-jarige dorpsgenoot is afgelopen weekeinde aangehouden, nadat hij vrijdag woedend verhaal ging halen bij drie jongens, na een zoveelste knal. S. wordt mogelijk poging tot doodslag ten laste gelegd.

Omwonenden vinden het ‘de omgekeerde wereld’ en tonen mededogen en begrip met S. „Het begint wel allemaal met dat vuurwerk, hè. En geen rotjes, maar van die bommen.”

Wat er precies is gebeurd moet nog uit het onderzoek van de politie blijken. De verklaringen van S. en de drie betrokken jongens verschillen sterk. Vast staat dat zij het het vuurwerk vlak bij de woning van S. afstaken en dat hij tegen hen heeft geschreeuwd dat het afgelopen moest zijn. Daarna is hij ze op z’n tractor achterna gegaan, omdat ze hem naar eigen zeggen ook nog hadden uitgelachen. Hij kreeg één van die jongens te pakken op de Dorpermeienweg.

Niet zo slim
Volgens die jongen heeft S. op hem ingereden en is hij geslagen. Via een WhatsAppgroep deelt hij met een bekende zijn verhaal, toegevend dat het afsteken van het vuurwerk ‘ook niet zo slim was’. „Hij kwam vol gas met de trekker met een voorlader op mij af. Ik kon net naar achteren anders was ik er niet meer geweest. Uit het niets begon hij op mij in te slaan met een stok. Ik kon geen kant op.” Volgens de jongen zit hij nu thuis met een hersenschudding en zijn z’n hand en arm ‘toegetakeld’.

S. heeft een heel ander verhaal en ontkent dat hij op de jongen is ingereden. Twee getuigen zouden dat kunnen bevestigen. Hij spreekt bovendien van noodweer. „Toen ik ze op de Dorpermeienweg zag kwam één van hen stevig op me aflopen. Omdat ik me bedreigd voelde, heb ik hem inderdaad een paar klappen gegeven met de wandelstok van mijn vader. Die twee andere knapen hebben de hele tijd niks gezegd. Ik zou vol gas met de trekker op hen zijn ingereden. Maar dat is absoluut niet gebeurd.” Hij zegt elke keer doodsbang te zijn dat resten smeulend vuurwerk in zijn stro terecht komen.

Doodzieke vader
Omwonenden hebben compassie met S. Ze zeggen uit eigen ervaring te kunnen spreken over de alsmaar aanhoudende vuurwerkoverlast, waar niets tegen gedaan wordt. Een van de buurtbewoners, die niet met naam in de krant wil om geen vervelende reactie te krijgen: „S. heeft een doodzieke vader thuis. Die vecht voor z’n leven. En dan steeds vlak bij zijn huis dat gedonder met die vuurwerkbommen. Hij trekt het gewoon niet meer. Ik woon wat verderop, maar ik word er ook helemaal mesjokke van.” Een andere buurtbewoner claimt dat-ie vrijdag ook op het punt stond om naar buiten te gaan. „De kinderen schreeuwen van schrik de boel elkaar. Zo hard knalde het.” Rond de jaarwisseling stond Denekamp ook hoog in de lijst van het regionale meldpunt tegen vuurwerkoverlast.

De mishandelde jongen deed in het weekeinde aangifte. De politie kan inhoudelijk nog niets zeggen over het lopende onderzoek.

Vernieling reclamezuil
S. kwam anderhalve maand geleden ook met de politie in aanraking na een vernieling van een reclamezuil en mogelijke mishandeling. Dat had te maken met de opening van een afvalbrengpunt van de agrarische coöperatie W&B, nadat de bezwaren daartegen van omwonenden door de gemeente waren afgewezen.

S. is daarvoor toen ook aangehouden. Enkel buurtbewoners nemen het voor hem op. „Ik ken hem als een eerlijk persoon. Over zijn rol in die zaak heeft hij ook de waarheid gesproken. Volgens mij wordt dat hele gedoe met de tractor opgeblazen.”

https://www.tubantia.nl/dinkelland/...ren-geen-rotjes-maar-van-die-bommen~a7d23be6/

Back
Bovenaan