Vuurwerk verbieden is taak voor gemeenten

ylke

VWC lid
Arno Bonte en David Rietveld e.a, fractievoorzitter GroenLinks Rotterdam, raadslid GroenLinks Den Haag. Initiators burgerinitiatief vuurwerkverbod (2009) − 06/01/12, 13:00

Minister Opstelten moet meer mogelijkheden scheppen om de jaarlijkse overlast van vuurwerk aan te pakken.

'De jaarwisseling is nog steeds geen feestje.' Dat was de reactie van minister Opstelten op de onrustbarende - maar jammer genoeg gebruikelijke - cijfers die na de jaarwisseling bekend werden. Vele gewonden, hevige explosies, tientallen auto's in brand, een stijging van het aantal belaagde hulpverleners. Alle reden om de constatering van de minister volledig te onderschrijven.

Als raadsleden en wethouders merken ook wij jaar in, jaar uit welke enorme inspanningen worden geleverd door hulpdiensten, welzijnsorganisaties en schoonmakers om de aanloop en afwikkeling van de jaarwisseling in goede banen te leiden. Zeker in tijden waarin fors bezuinigd wordt, steekt het dat miljoenen euro's gemeenschapsgeld opgaan aan het voorkomen van deze ellende of aan het herstellen van schade aan publieke eigendommen. Ook het belagen van hulpverleners is een doorn in het oog. En daarbij: elk vuurwerkslachtoffer is er één te veel.

Het lijdt geen twijfel dat de Nederlandse vuurwerktraditie een belangrijke - zo niet doorslaggevende - rol speelt in het verloop van de jaarwisseling. Deze vrij jonge traditie om massaal vuurwerk af te schieten ontstond eind jaren zestig en is vooral in het laatste decennium behoorlijk geëscaleerd.

Het is door die escalatie niet zo gek dat ruim zes op de tien Nederlanders zich niet meer veilig voelen tegen het eind van het jaar. Om over mensen met de longziekte COPD en mensen die afhankelijk zijn van een hulphond maar te zwijgen. Het is triest te moeten constateren dat ook hulpverleners regelmatig worden belaagd met vuurwerk.

Wat ons betreft is deze traditie in de huidige vorm niet langer houdbaar.

Genieten van vuurwerk kan op een andere manier georganiseerd worden, zonder alle bijkomende nadelen. Zolang het in Nederland toegestaan blijft voor particulieren om vuurwerk af te steken, zullen burgemeesters en gemeenten worden aangesproken op het uit de hand lopen van de jaarwisseling.

Als oud-burgemeester weet minister Opstelten als geen ander dat het voor lokale autoriteiten belangrijk is om zoveel mogelijk in te kunnen spelen op lokale situaties. Op het gebied van het bestrijden van vuurwerkoverlast zijn die mogelijkheden nu te gering. Gemeenten kunnen nu uitsluitend en op zeer beperkte schaal locaties of gebieden aanwijzen waar géén vuurwerk mag worden afgestoken.

Wij willen dat de minister de gemeenten meer mogelijkheden geeft om vuurwerkoverlast aan te pakken. Wij denken aan het bieden van de mogelijkheid om een gemeentelijk vuurwerkverbod in te stellen, om specifieke afsteeklocaties aan te wijzen of om de afsteektijden te beperken.

Wat ons betreft wordt de jaarwisseling zo snel mogelijk weer veilig en feestelijk. Meer bevoegdheden voor gemeenten om vuurwerkoverlast aan te pakken kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

Mede namens: Anke Huisman - fractievoorzitter ChristenUnie Gouda; Christiaan Kwint, wethouder GroenLinks Heerhugowaard; Hans van 't Hof, fractievoorzitter GroenLinks Strijen; Jelle Kort, fractievoorzitter GroenLinks Enschede; Marit v.d. Riet, dagelijks bestuurder GroenLinks Rotterdam Feijenoord; At Zweers, fractievoorzitter GroenLinks Krimpen aan den IJssel; Hasan Kuçuk, fractievoorzitter Islam Democraten Den Haag.

Bron

Een lange brief zonder oplossingen:
1. Meeste overlast komt door afsteken buiten de toegestane tijden, op de momenten dat er dus al een vuurwerkverbod is.
2. Belagen/lastigvallen van hulpverleners is niet vuurwerk gerelaterd. Hulpverleners kan je ook met bakstenen, flessen en zelfgemaakte bommen/projectielen (die niet per se met vuurwerk te hoeven worden gemaakt) belagen. Probleem is dat met oud en nieuw mensen in groepen het nieuwjaar samen vieren, alcoholmisbruik leidt in zo'n situatie vaker en sneller tot ongeregeldheden (zoals bij het voetbal).
3. Gemeentelijk vuurwerkverbod maakt het alleen nog maar gevaarlijker. In gemeentes of plekken waar het wel mag is het mogelijk dat er vuurwerktoerisme komt waardoor er veel meer mensen op een kleine plek komen waar veel vuurwerk zal worden afgestoken. Dit kan tot meer ongelukken leiden.
4. Afsteekplekken zijn niet te handhaven. Zeker niet met de huidige bezuinigingen bij de politie.
5. Zelfde situatie voor beperken afsteektijden.
6. Vuurwerkshows zijn geen oplossing voor drankmisbruik. Bovendien, als er iets tijdens vuurwerkshows zou misgaan worden deze straks ook verboden. Daarnaast als er mensen zijn die klagen omdat de shows te dicht bij hun huis wordt afgestoken, kan dit ook problemen voor de organisatoren opleveren die misschien dan helemaal geen zin meer hebben om shows te organiseren.
7. Als je in iedere gemeente een vuurwerkshow houdt, hou je het probleem van luchtvervuiling. Vuurwerk in professionele shows is vaak zwaarder.

Als ik het trouwens goed heb kunnen gemeentes door middel van een APV wel degelijk een verbod instellen bij bepaalde plekken (winkels, gebouwen in aanbouw, bejaardentehuizen etc). Als het goed is is dit ook jaren geleden gebruikt toen 31 dec op een zondag viel en de bible belt dorpen de zondagsrust wilde handhaven.

Oud en nieuw is een feest. Om een feest ordelijk te laten verlopen moeten mensen hun verantwoordelijkheden nemen. Doordat dit niet altijd gebeurt ontstaan er wanordelijkheden. Hier kan je vuurwerk niet de schuld van geven. Dit is gewoon een brief van vuurwerkhaters die alle mogelijke (niet gerelateerde) argumenten gebruiken om hun hetze kracht bij te zetten.

Laatst bewerkt:
In welke droomwereld leven die mensen toch.... Nog steeds geen flauw idee van de werkelijke situatie. Wanneer snappen ze nu eens dat alle ongeregeldheden en consumentenvuurwerk, twee los van elkaar staande issues zijn?...
Trouwens net als vroegah weer een mooi stukje tekst met "zogenaamde" feiten en beweringen die totaal niet onderbouwd zijn.... Ik blijf mooi rechts aanhouden.

In welke droomwereld leven die mensen toch.

@ genius En het ergste is dat deze mensen zichzelf nog politici noemen ook.
Ze brabbelen maar wat, en hebben geen enkel benul waar ze eigelijk over ***len.
Lukt het niet met een totaal verbod, dan maar met een beperking tot afsteken of plaatselijk verbod.

Gewoon niet meer op deze 2 idioten letten jongens, dat is het beste

Een lange brief zonder oplossingen:
1. Meeste overlast komt door afsteken buiten de toegestane tijden, op de momenten dat er dus al een vuurwerkverbod is.
2. Belagen/lastigvallen van hulpverleners is niet vuurwerk gerelaterd. Hulpverleners kan je ook met bakstenen, flessen en zelfgemaakte bommen/projectielen (die niet per se met vuurwerk te hoeven worden gemaakt) belagen. Probleem is dat met oud en nieuw mensen in groepen het nieuwjaar samen vieren, alcoholmisbruik leidt in zo'n situatie vaker en sneller tot ongeregeldheden (zoals bij het voetbal).
3. Gemeentelijk vuurwerkverbod maakt het alleen nog maar gevaarlijker. In gemeentes of plekken waar het wel mag is het mogelijk dat er vuurwerktoerisme komt waardoor er veel meer mensen op een kleine plek komen waar veel vuurwerk zal worden afgestoken. Dit kan tot meer ongelukken leiden.
4. Afsteekplekken zijn niet te handhaven. Zeker niet met de huidige bezuinigingen bij de politie.
5. Zelfde situatie voor beperken afsteektijden.
6. Vuurwerkshows zijn geen oplossing voor drankmisbruik. Bovendien, als er iets tijdens vuurwerkshows zou misgaan worden deze straks ook verboden. Daarnaast als er mensen zijn die klagen omdat de shows te dicht bij hun huis wordt afgestoken, kan dit ook problemen voor de organisatoren opleveren die misschien dan helemaal geen zin meer hebben om shows te organiseren.
7. Als je in iedere gemeente een vuurwerkshow houdt, hou je het probleem van luchtvervuiling. Vuurwerk in professionele shows is vaak zwaarder.

Als ik het trouwens goed heb kunnen gemeentes door middel van een APV wel degelijk een verbod instellen bij bepaalde plekken (winkels, gebouwen in aanbouw, bejaardentehuizen etc). Als het goed is is dit ook jaren geleden gebruikt toen 31 dec op een zondag viel en de bible belt dorpen de zondagsrust wilde handhaven.

Oud en nieuw is een feest. Om een feest ordelijk te laten verlopen moeten mensen hun verantwoordelijkheden nemen. Doordat dit niet altijd gebeurt ontstaan er wanordelijkheden. Hier kan je vuurwerk niet de schuld van geven. Dit is gewoon een brief van vuurwerkhaters die alle mogelijke (niet gerelateerde) argumenten gebruiken om hun hetze kracht bij te zetten.

Stuk voor stuk punten die ook al bij mij in mijn gedachten de ronde deden, ik wil je dan ook hartelijk danken voor je bijdrage middels deze post aan het forum !!

Deze heb ik verstuurd !!

Vul hun email box !!!

Beste partij Groen Links,

Ik wordt er zo misselijk van dat die Arno weer begint met zijn strijd tegen legaal vuurwerk !!!

Ga je sterk maken tegen illigaal vuurwerk
Ga je sterk maken tegen elke minuut een vliegtuig
Ga je sterk maken tegen al die auto’s

Maar pak een land z’n tradities niet af, stelletje schijnheilen !!!!!!!!

Jullie rijden ook in een auto
Jullie gaan ook met het vliegtuig
Jullie vervuilen ook het milieu met jullie luiers

Mensen maak je geen zorgen om deze kwal:
groen-links-arno-bonte1.jpg

Zijn eigen partij, groenlinks, heeft zelfs aangegeven dat ze het niet eens zijn met zijn geblaat over een verbod op consumentenvuurwerk.

Als zelfs de meerderheid van zijn eigen partij het niet met hem eens is denk ik niet dat we veel te vrezen hebben als het om deze man gaat, die trouwens wel een wat kinderlijke uitstraling heeft.

:bye:

(PS help, ik heb letterlijk 6 keer moeten inloggen om dit bericht te plaatsen en aan te passen :sad:)

Ik maak me ook totaal geen zorgen om deze mannen.
Maar het punt wat voor mij blijft is dat het vuurwerk telkens weer in het negatieve daglicht komt door hun.

hey dat is een bekend gezicht daar boven mijn hoofd .
ik maak mij geen zorgen om die vent wat we weten heus wel dat die vent gewoon uit zijn nek klets .
want wat heeft een auto brand nou in in hemels naam nou met vuurwerk te maken .
en een hulp verlener hoeft lang niet altijd maar bekogelt te worden met vuurwerk
dat kan ook met stoep tegels en zo kunnen we nog wel uuuuuuren door gaan .
nee vriend wij zijn echt niet bang voor jou !

Wat een lelijke harsens heeft die vent!
Ik had net nog zo'n trek in een frikandel speciaal, maar nu ik die lelijke harsens van die vent heb gezien is m'n eetlust opslag geblust!
Gatverdamme wat goor!

Nou ja ik eet straks wel, als ik überhout nog trek krijg.

Heej, broer van Adje misschien? Ik zou mij er ook geen zorgen over maken. Een vuurwerkverbod komt er echt niet. Politici, tenminste zo noemen ze zichzelf, ***len maar vaak wat in het rond. Ze vertegenwoordigen maar een piepklein deel van de samenleving die ook vind dat vuurwerk verboden moet worden. Hij heeft waarschijnlijk zelf vroeger nooit vuurwerk af mogen steken en dat is al zielig genoeg... Waar ik het wel mee eens ben is dat we ons tegen aggressie tegen hulpverleners en vadalisme moeten keren. Dat is puur een mentaliteitskwestie en heeft niets te maken met nederlands consumentenvuurwerk.

Als ik dit bericht lees denk ik dat er niks van komt, want de gemeente wilt zelfstandigheid, maar heeft niet genoeg financiële middelen, de regering zegt dat het hun eigen schuld is en voor je het weet liggen de gemeente, provincie en alle andere instanties overhoop.

Deze heb ik verstuurd !!

Vul hun email box !!!

Beste partij Groen Links,

Ik wordt er zo misselijk van dat die Arno weer begint met zijn strijd tegen legaal vuurwerk !!!

Ga je sterk maken tegen illigaal vuurwerk
Ga je sterk maken tegen elke minuut een vliegtuig
Ga je sterk maken tegen al die auto’s

Maar pak een land z’n tradities niet af, stelletje schijnheilen !!!!!!!!

Jullie rijden ook in een auto
Jullie gaan ook met het vliegtuig
Jullie vervuilen ook het milieu met jullie luiers

Toevallig nog een reactie terug gehad?

met welk leger wilde de politie komen dan ?

toegangs hekken op de grens en elke auto controleren ?
die tijd hebben we nu wel gehad denk ik ?

er zijn nooit genoeg wouten om dit in "goede" banen te laten lopen.
het gaat er hier niet om het uitvoeren maar om de mensen die dan ons vuurwerk liefhebbers de rug toe keren.
nederland is een groot land als je elke hoek van de straat moet gaan bemannen met politie of weet ik veel wie ze daar voor willen gebruiken.

willen ze dit gaan doorvoeren dan gaan we terug naar 1940 1945 met avond klokken en hekken aan de grens en het leger in de straat.
gr

Elburgersc,
Maak je niet druk mannen laat die vent toch slap ouwehoeren hij weet niet waar hij het over heeft en sterke argumenten kan hij niet eens opnoemen! Wat een verstand zeg en dat zit in de politiek! Rot op laten ze het illegale spul maar opsporen dan word hhet als heel anders.

Inderdaad. Maar het zou leuk zijn als VWC. Groot in de media reactie terug geeft. Om hem voorschut te zetten met zijn slechte argumenten. Waardoor hij wel naar denkt voor dat hij weer iets zegd over vuurwerk.

Back
Bovenaan