'Vuurwerk verbieden heeft totaal geen zin'

Torrr

VWC lid
16 november 2010

ZAANSTREEK - Om de vuurwerkoverlast tegen te gaan in de Zaanstreek heeft het geen zin om vuurwerk te gaan verbieden. Dit vinden de bezoekers van WebRegio.nl. Onlangs zijn er in verschillende plaatsen in de Zaanstreek, waaronder Koog a/d Zaan, Wormer en Westzaan, steeds meer jongeren al begonnen met het afsteken van vuurwerk. Hoe voorkom je dit?, vroeg WebRegio aan haar bezoekers.

Liefhebber laat aan WebRegio weten dat het wellicht een idee is om de minimum leeftijd op te rekken naar 18, of zelfs 21 jaar? "Daar voorkom je wellicht al wat (nee, lang niet alles) mee. Verder streng controleren, en ook eens de ouders toespreken?" Liefhebber laat verder weten dat zij tegen een totaalverbod is: "Ik vind vuurwerk zelf ook geweldig leuk, maar dat geknal hoeft voor mij ook niet zo, gewoon wat mooi siervuurwerk. Met zo‘n verbod laat je de goeden onder de kwaden lijden, dat kan niet de bedoeling zijn."

Ook Vuurwerkjunkie ziet het nut niet van een totaal verbod op vuurwerk: "Kijk naar alles wat verboden is, dat wordt juist gedaan. Hoe toleranter Nederland wordt, hoe minder mensen het gaan doen. En bij te vroeg afsteken, gewoon naar HALT sturen.

Lowie ziet wel iets in een totaalverbod. Hij gooit er zelf een schepje boven op: "Vuurwerk mag alleen door professionals worden afgestoken."

Commando ziet maar één oplossing: "Je pakt het volgens mij maar op 1 manier aan, vuurwerk moet gewoon het hele jaar vrij in de verkoop net zoals in vele landen. Ik weet zeker dat we dan ook van het vroegtijdig geknal af zijn in de aanloop naar oud en nieuw, want dan is de lol er van af. Het werkt ook in de andere landen, dus waarom niet in ons eigen Nederland."

goed om te lezen dat de liefhebber uit eindelijk weet door te dringen in de media .
dat is toch een verschil van dag en nacht met een paar jaar geleden zeg :D

De leeftijd opschroeven naar 18 of 21 heeft geen enkele zin.
Jongere kopen het vuurwerk dan wel in het buitenland, of laten een ouder vriendje het vuurwerk voor ze aanschaffen.

Over de uitspraak van lowie zal ik maar wijselijk mijn mond houden:)

Verder een zeer leuk stukje bedankt voor het posten

Heeft inderdaad geen zin. Toen ik nog geen 16 was liet ik altijd mijn buurjongen m'n vuurwerkhalen, of me ouders etc.

Vind het wel wat hebben, heel het jaar door verkopen. Dan zal er na 2 jaar niks meer aan zijn.

Maarja gemengde gevoelens, ene kant voordelig en andere kant nadelig. Nadeel is dat wij als freaks er ook , misschien niet veel maar toch iets, minder aan gaan vinden.

Mensen die vuurwerk willen als het verboden is kunnen het echt wel ergens kopen. Wat dan weer resulteert in nog meer illegale praktijken.

Als je het legale vuurwerk gaat verbieden en dus ook niet meer word geleverd en gemaakt voor Nederland. Dan hou je dus al het illegale vuurwerk over en word de vraag groter dus krijg je meer handelaars en veel mensen die gewoon naar de buurtjes gaan en zo krijg je alleen maar meer illegaal vuurwerk en waarschijnlijk ook meer vandalisme en overlast. Gewoon een traditie die in het nederlandse bloed zit en gewoon er niet uit te krijgen is.

De mensen die het willen verbieden vergeten ook dat met o&n een heel groot deel met vuurwerk bezig is en natuurlijk ook uitzonderingen daar gelaten. Maar als dalijk alles zich gaat vervelen rond oud en nieuw en naar feesten gaat en de stad in wat krijg je dan wel niet voor gezeik?

Dat van die leeftijd omhoog gooien heeft helemaal geen nut. Dat gaat het zelfde als sigaretten en alcohol ze komen er toch wel aan.

Kijk ook hoe erg de economie er afhankelijk van is. Check maar eens de kranten na oud en nieuw hoeveel er opgeleverd is door vuurwerk.

Denk je ook niet dat al die bedrijven niet gaan protesteren als er een verbod komt? Hun krijgen hier echt heeel veel geld mee. Verbod kan alleen maar leiden naar dingen die ze op dit moment niet echt zouden willen..

kijk maar naar frankrijk
daar zijn druks niet gedoogt en bakken vol junks liggen onder de brug daar

nee gewoon zo laten anders halen mensen het toch uit belgie of duitsland ( moet toegeven ik zelf ook dan )

Back
Bovenaan