Vuurwerk verbieden? Dan doen we de auto ook weg!

Jeko

VWC lid
Laten we beginnen bij het begin. Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af? Vroeger gebeurde dit om de geesten te verjagen en om een veilig nieuw jaar in te gaan. Tegenwoordig steken we vuurwerk af met oud en nieuw omdat het er bij hoort net als de oliebollen. Het is een traditie, net als een kerstboom bij Kerst, en eieren met Pasen.

Jaarlijks vallen er teveel slachtoffers tijdens oud en nieuw, vaak ook nog door de fout van iemand anders. Daarbij komt dat er veel mensen zijn die verkeerd om gaan met vuurwerk en zijn er mensen die illegaal vuurwerk afsteken. Het afsteken gebeurt vaak ook nog op een verkeerde onveilige manier, mede omdat men simpelweg geen verstand heeft van illegaal vuurwerk. Mensen onderschatten het illegale vuurwerk. Veel illegaal vuurwerk is dan ook voor professioneel gebruik. Maar vuurwerk verbieden omdat er ongelukken gebeuren... Onzin! Er moet harder worden opgetreden tegen het illegale vuurwerk! En dan niet het "vuurwerktoerisme" richting België en Duitsland. Nee! De grote handelaren die professioneel vuurwerk leveren aan de onbewuste consument. Maar goed, om het even bij de ongelukken te houden, er zijn wel meer dingen waar we in plaats van een maal in het jaar, wel dagelijks mee te maken hebben!

Er gebeuren dagelijks ongelukken op de snelweg. Elke ochtend bij het ontbijt nieuws zijn er files, niet door alleen de drukte, maar ook door ongelukken. De meeste slachtoffers zijn slachtoffer gevallen door een andermans fout. Er gebeuren veel ongelukken door mensen die zich niet aan de snelheid (lees: regels!!!) houden. Dan weet ik maar een simpele oplossing, we moeten de gemotoriseerde vierwieler maar gaan verbieden... Onzin!

Te kort aan personeel om het "vuurwerk beleid" te kunnen handhaven. Er is elk jaar weer een te kort aan personeel dat zich bezig kan houden met het misbruik van vuurwerk. Te vroeg afsteken gebeurt elk jaar nog, en er zijn gewoon een heleboel mensen (met name jeugd en dronken personen) dat zich misdraagt met vuurwerk. Dit valt ook niet te handhaven, moeten we daarom maar het vuurwerk verbieden?

Dagelijks, wat zeg ik, elk uur is er wel iemand die te hard rijdt op de (snel)weg waardoor die gene de medeweggebruikers in gevaar brengt. Hulpmiddelen als flitspalen zijn lang niet overal beschikbaar en bovendien hartstikke duur. En extra politie / controles in zetten is ook geen optie. De overtredingen worden toch wel gemaakt. Het valt domweg niet te handhaven, moeten we daarom maar de auto's verbieden?

Het ergste is nog. Veel "actievoerders" tegen vuurwerk weten niet waar ze over praten. Ze zijn boos omdat ze zelf vervelende dingen meegemaakt hebben met betrekking tot vuurwerk en vinden het daarom nodig om het te gaan verbieden. Om er vervolgens maar allerlei extra zaken bij te betrekken om het hele gebeuren rond om vuurwerk en oud en nieuw extra te overdrijven. De media doet nog een klein beetje meer lucht in de ballon en zo ontstaat er een ondeskundig verhaal met waarom vuurwerk verboden moet worden.

Zo hoor je elke actievoerder wel een windje laten over milieu vervuiling en aantasting van de gezondheid. Maar ga eens na hoeveel auto's er dagelijks rondrijden over onze aardbol, die ontzettend veel vuile lucht uitstoten. Fabrieken met torenhoge schoorstenen waar vuile zwart/grijze rookwolken uit pluimen. En dan niet een maal in het jaar, nee dit zijn problemen die zich 24 uur per dag voor doen.

Vuurwerk afsteken, iets wat een maal in het jaar gebeurt door de consument, iets wat vele gezinnen, jongeren en andere personen graag doen tijdens de altijd nog feestelijke jaarwisseling. Laat ons toch een maal in het jaar een beetje plezier hebben met de scheikundige werking van het vuur!

Door Jeko.

Laatst bewerkt:
Een mooi betoog Jeroen,

Ik neem aan dat dit is naar aanleiding van de bericht gevingen omtrend Stichting Staakt het Vuren ?

Klopt Jack, ik ben dit gaan schrijven nadat ik het nieuwsbericht las over Stichting staakt het vuren plus de reacties daarop van verschillende members.

Dan gooi ik er ook nog maar eens een lap tekst tegen aan:

Ik heb het er laatst nog met een aantal pyrotechniekers over gehad. Over deze stichting en haar plannen. De stichting zal natúúúúlijk oren vinden bij onze Arno, Marianne Thieme van de PVD en meer van dat soort figuren die in mijn ogen niet echt serieus genomen moeten worden.

Er zijn zoveel meer dingen gevaarlijk en milieu vervuilend. Jeroen haalde de auto al aan. En zo zijn er nog wel talloze zaken die vervuilend, gevaarlijk of nutteloos zijn. Maar die we toch gebruiken!

een simpel voorbeeld wat een van deze pyrotechniekers aanhaalde was dit: Waarom moeten wij persee bronwater drinken uit het belgische Spa, of deze zelfs helemaal uit zuid frankrijk of weet ik waar vandaan halen?? Is dit niet vervuilend dan?? Ik bedoel het zal toch op een bepaalde manier hier naar toe getransporteerd moeten worden?? Of is gewoon kraanwater niet voldoende meer tegenwoordig? Wat ook nog eens zeer goedkoop geproduceerd wordt hier in Nederland, op een zeer hoog en schoon niveau.

Oke vuurwerk is niet echt lekker voor het Mileu. zware metalen komen er inderdaad van in het Mileu terecht, en de lucht is inderdaad vervuilt in de nacht van oud en nieuw. Maar onderzoek heeft meerdere keren uitgewezen dat op 1 januari overdag er bijna niks meer van terug te vinden is in de lucht! Ook de zware metalen die zogzegd ind e bodem terecht zouden komen. Daar is amper wat van terug te vinden. een hoop koeienpoep dat is heel wat vervuilender. en laten er daar nou net een hoop van in Nederland op onze grasweides rond scharrelen. en laten die nou net volgens recent onderzoek voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het broeikas effect!

Maarja daar hoor je natuurlijk dat soort mensen niet over (op Marianne Thieme na dan). Immers het biefstukje dat wil men natuurlijk wél op het bord hebben. En graag het liefst zo goedkoop mogelijk. En die lage prijs krijg je alleen maart door zoveel mogelijk te produceren, en dus flink te vervuilen.

Ook ik lust mijn stukkie vlees, en graag zelfs. Maar men steekt op dit gebied graag de kop in het zand! Het is niet alleen dat. Maar ook om geld. Immers gaan er miljoenen om in dit soort branches. en die legt men in het kader van de economie liever geen stro breed in de weg.

Afgezien van alle mileu bezwaren. En wat allemaal nog meer gaat men ook voorbij aan het vermaak wat vuurwerk op kán leveren. En ook een economische factor die er in meespeelt. Een Kermis wat het ene jaar vuurwerk heeft, en het andere jaar niet zal het jaar zonder vuurwerk minder volk trekken, en dus minder inkomsten.

Maar men wil het dus verbieden? Prima zoals gezegd er zijn zat andere dingen die met die argumenten in de aanslag verboden of overbodig gemaakt kunnen worden!

De auto, zoals gezegd. Er vallen veel doden in het verkeer jaarlijks. Afschaffen! We gaan ook geen vis meer vangen! Jaarlijks stikken er nogal een mensen in de graten van de vis. We gaan het voetbal ook maar verbieden! Dat kost een hoop geld aan politie inzet en er vallen hier en daar nogal een slachtoffers bij rellen. De vliegtuigen mogen ook aan de grond blijven, zeer vervuilend, en als er 1 neer stort dan vallen er vele doden ter grote van een klein dorp. we gaan voortaan gewoon op de fiets op vakantie, lekker in een tentje op de veluwe!

De Caffetarias mogen ook hun deuren sluiten. Immers dat is een vette hap. En daar krijgt men weer nare ziektes en kwalen van. Waar ook weer doden door vallen. We gaan Nederland ook maar droog leggen. De alcohol gerelateerde doden zijn zowat niet meer bij te houden, ongelukken, overmatig drank gebruik en noem maar op. En zo kun je nog wel tal voorbeelden opnoemen. Maar dit alles zal niet gebeuren. Waarom niet? Omdat de economische factor dermate zwaar weegt, en ook ons eigen gemakt. Dat dit niet zal gebeuren.

Vuurwerk ja dat mag wel hoor. En als een individu zoals de man van Stichting Staakt het vuren zn zin krijgt wel! De meeste slachtoffers met vuurwerk vallen (zoals al heel erg vaak aangehaald) door ondeskundigheid, niet opletten, en vooral Alcohol! Maar dat zegt men liever dan weer niet. Immers de schuld steken op zo iets dat bekt niet lekker. Nee liever de baldadigheid flink uitvergroten. Knallers het liefst zware bommen noemen, dan wel er afmetingen geven zo groot als Rookworsten. Ja dat bekt prima! En natuurlijk de argeloze consument flink bang er mee maken. Hij weet immers niet beter.

Ik heb gehoord dat de gemeente Den Bosch wiet legaal wil maken en een eigen wiet plantage wilt gaan beginnen. En dat willen ze doen om handel tegen te gaan. Waarom dan niet bij vuurwerk? Als wij de regels krijgen als onze buurlanden en er gewoon goede uitleg word gegeven. Dan denk ikzelf dat er veel minder ongevallen gebeuren. En de mensen die professioneel handelen of mensen die dingen opblazen die moeten ze pakken en niet de freaks als ons die dan gepakt worden!

Een heel mooi stukje.

De meeste ongelukken komen gewoon door dronken en niet weten hoe illegaal vuurwerk in elkaar zit. Maarjah dan moet je maar geen illegaal vuurwerk kopen, want eignelijk mag je dat niet eens in bezit hebben.
Heel soms kan het natuurlijk ook anders zijn..

En dat het schadelijk voor het milieu is dat is gewoon een slap excuus om het vuurwerk te verbieden. Andere redenen kunnen ze ook niet opnoemen.

Er zijn talloze zaken waar de overheid zich veel beter mee moet bemoeien.

Ik lees hier mooi estukjes wat ik zelf in mijn posts ook al aangehaald heb.
Zoals de luchtvervuiling, klinkknalklare onzin. Teminste er zit een kern(reactie) van waarheid in maar laten we het ook eens over de natuur zelf hebben. Het overgrote deel van alle CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door de natuur zelf!!!!!!!!

Bomen maken zuurstof, en geven ons de mogelijkheid om te ademen, maar wat mensen vergeten is dat diezelfde bomen in het donker vele malen meer CO2 uitstoten dan de mens kan.
Voorbeeld:vulkanen. In het verleden van de aarde zijn er vele malen hogere concentraties CO2, metalen, zwavelzuren uitgestoten door de aarde zelf, wat zelfs meerdere keren ijstijden en warmte tijden hebben veroorzaakt (ik praat hier over een tijdsbestek van miljoenen jaren). De aarde hetstelt zichzelf wel weer.
(tenminste, wij bestaan maar heel kort als je kijkt hoe lang de aarde bestaat, en wij mensen hebben de nare eigenschap (of je kan zeggen eigensnap) om alles maar te kunnen beheersen. Maar 1 ding kunnen we nog steeds niet beheersen en begrijpen en dat is de natuur (sommige noemen het God) wat mij betreft is dat goed.

Als het de tijd is voor ons als mens dan is dat zo. Net als de dinosauriers. Het probleem van de mens is altijd geweest om controle te hebben hebben over een ander en vooral de natuur (dat is nl. de GROTE vraag voor velen van ons) het zal nooit en te nimmer lukken. Mensen zoals Johan Meijering zijn zulk soort mensen die altijd die hun vraag beantwoord willen krijgen en hun wil willen opleggen aan anderen. Ze willen altijd hun gelijk krijgen en aandacht vragen om er zelf hun voordeel mee te doen ten koste van het geluk van anderen, omdat hij dat zelf nooit heeft kunnen ervaren.

Echte vrienden zal hij niet hebben... mischien is dat het wel, er zit hem iets dwars.

Laatst bewerkt:
jack heb het met open ogen zitten lezen. Je formuleerd het prima. Ben het voor de volle 100% met je eens!!

oja over milieu gesproken he .
wat dacht dan van kren energie gerbruik om groene stroom op te wekken ?
heeft men daar niet aan dat afval gedacht ? :rolleyes:

oja over milieu gesproken he .
wat dacht dan van kren energie gerbruik om groene stroom op te wekken ?
heeft men daar niet aan dat afval gedacht ? :rolleyes:

Kern afval is relatief (let op relatief!) veilig op te slaan. Dit gebeurd onder andere in oude zoutmijnen. waar het heel erg goed achter slot en grendel zit. En natuurlijk bewaakt wordt. zolang het daar ligt en niemand komt er aan kan het totaal geen kwaad doen.

Wat dacht je van Corus. Dat is vlakbij me huis en ik heb helemaal zwarte longen van die fabrieken. Dat is pas goed voor het milieu!

Kern afval is relatief (let op relatief!) veilig op te slaan. Dit gebeurd onder andere in oude zoutmijnen. waar het heel erg goed achter slot en grendel zit. En natuurlijk bewaakt wordt. zolang het daar ligt en niemand komt er aan kan het totaal geen kwaad doen.

maar tegen de tijd dat de lading in de zoutmijn onschadelijk is
zijn wel wel tonnen verder :wink:

Door alle slechte voorvallen in de media te zetten over vuurwerk krijgen andere mensen een slecht beeld van vuurwerk, maar ze vergeten een ding dat het maar media is. Het kan ons zoveel wijsmaken en zoveel angsten opwekken.

Ze zouden dit eerder in de krant zetten, maar waarom doen ze het niet? Omdat het niet interessant is en omdat het geen gebeurtenis is, ze zijn gewoon dom.

Ik vind dit duidelijk bericht met harde feiten en met een heleboel gelijkaardige voorbeelden...

Back
Bovenaan