Vuurwerk strenger gereglementeerd

moontan

VWC lid
Vuurwerk strenger gereglementeerd

Het afsteken van feestvuurwerk neemt in Riemst (Belgie)almaar toe en veroorzaakt geluidsoverlast, waardoor dieren worden opgeschrikt.

Daarom wordt het gebruik van vuurwerk, knal- en rookbussen en voetzoekers streng gereglementeerd. Telkens moet je een vergunning aanvragen en dat kan enkel voor maximum 30 minuten, op nieuwjaarsnacht van 23.30 tot 1 uur, eenmaal tijdens de kermisperiode en voor uitzonderlijke aangelegenheden te bepalen door het schepencollege.

De activiteit kan enkel plaatshebben tussen 21 en 22.30 uur. De vergunninghouder moet uiterlijk twee dagen vooraf de bewoners in een straal van 180 meter verwittigen zodat die voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.

http://www.hbvl.be/limburg/riemst/vuurwerk-strenger-gereglementeerd.aspx

Sorry hoor, maar wat een gezeik toch allemaal johh. 2 dagen van te voren de burgers waarschuwen in een straal van 180 meter dat je ff een paar knalletjes laat horen? Kom op zeg waar gaat de samenleving naartoe :bonk: Dat zouden ze ook moeten doen bij gepimpte wagens met een brulpijp eronder. Maakt even veel herrie. ''Burgers, over 2 dagen rijd ik met mijn wagen om precies 19:17 door jullie woonwijk, jullie zijn gewaarschuuwd voor eventuele geluidsoverlast...'' en dat doen ze dan weer niet he.. :mad:

Sorry hoor, maar wat een gezeik toch allemaal johh. 2 dagen van te voren de burgers waarschuwen in een straal van 180 meter dat je ff een paar knalletjes laat horen? Kom op zeg waar gaat de samenleving naartoe :bonk: Dat zouden ze ook moeten doen bij gepimpte wagens met een brulpijp eronder. Maakt even veel herrie. ''Burgers, over 2 dagen rijd ik met mijn wagen om precies 19:17 door jullie woonwijk, jullie zijn gewaarschuuwd voor eventuele geluidsoverlast...'' en dat doen ze dan weer niet he.. :mad:

Volgens mij snap jij niet helemaal dat in België het helemaal niet zo vanzelf sprekend is dat men zelf vuurwerk afsteekt met bijvoorbeeld oudejaarsavond. In bijvoorbeeld gemeente Antwerpens is het bijvoorbeeld op die dag strikt verboden om zelf vuurwerk afte steken, andere gemeentes vragen of je een vergunning bij het gemeente huis wil aanvragen om feestvuurwerk af te steken. Verder heeft men het er hier over dat men gewoon een vergunning kan aanvragen indien men de behoefte heeft óm bijvoorbeeld in de eigen achter tuin feestvuurwerk af te steken. Bijvoorbeeld met een feest of verjaardag. Ik zou zeggen ga jij dat maar eens proberen te regelen bij je eigen burgemeester in jou woonplaats in Nederland.. succes! In België kán het nog!

Dat je dan in een straal van 180 meter je buurt bewoners moet informeren.... is dat dan zó erg? Niet iedereen is vuurwerk gek zoals wij. In Nederland is het overigens óók verplicht om de buurt te informeren mocht je een (vergund)vuurwerk willen afschieten

Back
Bovenaan