Vuurwerk mooi en voor goed doel

moontan

VWC lid
Vuurwerk mooi en voor goed doel
door Carin de Vries

OMMEN - Of het nou rotjes of pijltjes zijn, vuurwerk kopen is een leuke en spannende bezigheid voor kinderen.
Ook in Ommen, waar - evenals andere plaatsen in de regio - de vuurwerkverkoop van start ging.

Met grote ogen staan ze twijfelend voor de vitrines. Zou ik dan toch nog die kopen? Vertwijfeld blijft hij samen met zijn twee jaar jongere broer nog even staan, om vervolgens achter zijn vader naar de toonbank toe te schuifelen. Berry(11) en Jarne(9) zijn met hun vader naar Takman in Ommen gekomen om het nodige materiaal in te slaan voor een spetterende start van het nieuwe jaar. "We willen rotjes, tolletjes, babyvuurpijltjes", vertelt Berry. "Ik vind siervuurwerk niet mooi, daar is niks aan", zegt hij beslist. "We beginnen met afsteken om twaalf uur 's avonds, heel misschien 's middags ook wel wat." De 12-jarige Freek heeft al de nodige ervaring met vuurwerk. "Ik steek nu al zo'n twee of drie jaar vuurwerk af, hè?", vertelt hij met een schuin oog naar zijn vader kijkend. "Ik wil vooral de knallende dingen zoals tolletjes, rotjes en vuurpijlen. Ik vind siervuurwerk wel mooi, maar knal liever op oudejaarsdag." Freek is de enige in de familie die vuurwerk koopt, zijn vader heeft die tijd al ver achter zich liggen. Nu heeft hij een andere taak. "Ik let goed op dat het niet eerder afgestoken wordt. Vroeger vond ik dat ook mooi, net zoals hij nu." Vijftig meter vanaf Takmans winkel hangt een groot oranje spandoek met het woord 'vuurwerk' erop. Het leidt naar de winkel van concurrent Tonny van de Sligte, een fervent vuurwerkman. Met glimmende ogen vertelt hij over zijn 'waren'. "Om 8 uur ging ik open en vijf minuten later had ik al de eerste klanten. Veel mensen hebben van te voren al een pakket besteld en komen dat ophalen. "Tijdens het ophalen wordt er nog vaak wat bijgekocht, hoor", vertelt Van de Sligte.

Het is erg verschillend wat er gekocht wordt. " Een kind kan niet zo snel naar boven kijken. Die kiezen dan ook niet vaak voor siervuurwerk. Vuurwerk heeft een uitstraling, en mensen hebben verschillende karakters. Iedereen moet zelf bepalen wat een product waard is." Maar wat wordt er dan het meest verkocht? "De grotere knalpotten. Dat begint met een goede knal en bovenin de lucht komt er dan een boeket van kleuren. Er zit een soort waaier in, net zoals een wave in een voetbalstadion." De Ommenaar waarschuwt nog voor de verraderlijkheid van het vuurwerk. "Vuurwerk is prachtig, maar het is wel ontzettend krachtig."

Aan het eind van het jaar doet hij nog wat goeds voor de maatschappij: van elke wenspijl die verkocht wordt gaat een euro naar de stichting Doe een wens.

Bron:
http://www.destentor.nl:80/vechtdal/article2385684.ece

Back
Bovenaan