Vuurwerk mogelijk oorzaak van brand molen Burum

Torrr

VWC lid
BURUM - De Friese politie, die onderzoek doet naar de brand die zaterdagavond de molen van Burum volledig in de as legde, meldt dat in de buurt van de molen restanten van gebruikte vuurpijlen zijn aangetroffen.

De politie sluit daarom brandstichting niet uit. Het onderzoek is in volle gang, maar er zijn nog geen verdachten aangehouden.

De brand in de historische molen Windlust ontstond rond 22:30 in het bovenste gedeelte van de molen. De brand greep snel om zich heen, een half uur na het uitbreken van de brand zakte de molen reeds ineen. Brandweerkorpsen uit Grijpskerk, Groningen en Zoutkamp hebben de brand weliswaar geblust maar de molen ging geheel verloren.

Door de hitte van het vuur zijn diverse ramen van de naastgelegen kerk gebarsten. Ook een camper en een bestelauto die vlak bij de molen geparkeerd stonden, raakten beschadigd.

Bron.

Die titel klopt van geen kanten.

het is eerder... 'Brand molen Burum veroorzaakt door misbruik van vuurwerk'

maarja helaas in de journalistiek houden ze van misleidende titels..

Die titel klopt van geen kanten.

het is eerder... 'Brand molen Burum veroorzaakt door misbruik van vuurwerk'

maarja helaas in de journalistiek houden ze van misleidende titels..

der zijn te veel onduidelijkheden nog, maar als er rond deze tijd van het jaar vuurpijlen worden afgeschoten, zijn er vrijwel altijd mensen die lopen te klagen, dus voor hetzelfde geldt liggen die vuurpijlen er al sinds nieuwjaarsdag.
als de brand bovenin de molen is ontstaan, zou dat veroorzaakt kunnen zijn door een vuurpijl die in een rieten dak is gevlogen. Al is die kans natuurlijk vrij klein, de kans dat mensen de molen bewust in de fik hebben gestoken lijkt me zelfs kleiner.

Op rtlnieuws.nl staat aangegeven dat het mogelijk in brand gestoken is.

dus of nou met vuurwerk gedaan is of niet.. zonder duidelijkheid wat opnoemen.. typisch media helaas

Molen burum waarschijnlijk in brand gestoken

Molen burum waarschijnlijk in brand gestoken

De politie sluit niet uit dat vuurpijlen de oorzaak zijn van de brand in molen Windlust in Burum. De historische molen uit 1787 brandde in korte tijd tot de grond af.

In de buurt van de molen werden gebruikte vuurpijlen aangetroffen. Toen de brandweer bij de brand aankwam, kon die weinig meer uitrichten, zegt locoburgemeester Boerema van Burum.

Skyline van Burum
"De molen werd niet echt meer gebruikt, maar was nog wel regelmatig in bedrijf voor bijvoorbeeld demonstraties", zegt Boerema. "Het was een van de oudste molens van Friesland en gezichtsbepalend voor Burum. Je zou kunnen zeggen dat de molen de skyline van Burum vormde."

Ramen kerk gebarsten
Door de hitte barstten enkele ramen van een kerk en raakten een camper en een bestelwagen die bij de molen stonden beschadigd.

Verzekeringswaarde 1 miljoen
De eigenaar van de molen, de stichting Erfgoed Kollumerland en Nieuwskruisland, is vast van plan een nieuwe molen te bouwen. "De verzekeringswaarde is ruim 1 miljoen euro, maar dat is inclusief btw, dus we hoeven ons niet rijk te rekenen", aldus bestuurslid Jacqueline Brauwers. "Het is voor het dorp eeuwig zonde en voor Friesland eeuwig zonde. Binnen en buiten het dorp zijn mensen erg geschokt."

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieu...en-burum-waarschijnlijk-in-brand-gestoken.xml

Jongens (12 en 14) opgepakt voor molenbrand BURUM - De politie heeft twee jongens uit Burum opgepakt voor de brand in de oude molen in het Friese dorp. De twee zijn 12 en 14 jaar oud.De twee jongens maakten deel uit van een groep jongeren die zondagavond vuurwerk afstaken in het dorp. Uit het buurtonderzoek en het verhoor van getuigen werd duidelijk dat deze twee jongens in ieder geval deel uit maakten van de groep en dat zij in de omgeving van de molen waren geweest. De politie sluit meer aanhoudingen dan ook niet uit.

De oude molen was een heel bijzondere. Dat zei locoburgemeester Jelle Boerema van de gemeente Kollumerland maandagochtend. ,,Het was een van de oudste molens van Friesland en gezichtsbepalend voor Burum. Je zou kunnen zeggen dat de molen de skyline van Burum vormde.''

zo, dat weten we vrijwel zeker eigenlijk dat hun het gedaan hebben. erg jammer dat dit gebeurt is en dit komt het imago van vuurwerk niet ten goede in dat dorp. als ze het uiteindelijk inderdaad zijn: flink straffen die lui!

Vuurtje stoken leidde tot molenbrand Burum BURUM - De brand die zondag de historische molen Windlust in het Friese Burum in de as legde, is ontstaan doordat een groep jongens een vuurtje had gestookt. Het vuur sloeg vervolgens over naar enkele houten planken van de molen. De jongens dachten dat ze het vuur daarna hadden uitgemaakt, totdat ze later op de avond zagen dat de hele molen in brand stond.Dat meldde de politie donderdag. De afgelopen dagen werden in totaal zes jongens tussen 12 en 15 jaar uit Burum, Kollum en Dokkum aangehouden die zondagavond in de buurt van de monumentale molen uit 1787 waren. Uit hun verklaringen blijkt dat ze uit een papiercontainer achter een kerk oude bijbels en psalmboekjes hadden meegenomen en die bij de molen hadden aangestoken. In de verhoren hebben ze gezegd dat het nooit hun bedoeling is geweest om de molen in brand te steken, aldus de politie. Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie beslist of ze strafrechtelijk worden vervolgd.
De stichting Erfgoed Kollumerland, eigenaar van het monument, wil de molen laten herbouwen.

Wel grappig dat mensen gelijk vuurwerk moeten roepen als oorzaak beetje zwak.:frusty:

Wel grappig dat mensen gelijk vuurwerk moeten roepen als oorzaak beetje zwak.:frusty:

dit keer ben ik het daar niet mee eens. het lijkt me best mogelijk dat je dat denkt als er restanten van vuurpijlen zijn aangetroffen. dat het door vuurtje stoken komt betekend een slotje wat mij betreft en een hele geruststelling. :bye:

Laatst bewerkt:
dit keer ben ik het daar niet mee eens. het lijkt me best mogelijk dat je dat denkt als er restanten van vuurpijlen zijn aangetroffen. dat het door vuurtje stoken komt betekend een slotje wat mij betreft en een hele geruststelling. :bye:

Dat kan best zijn dat ze denken dat vuurpijlen de oorzaak zijn,maar als ze het niet zeker weten hoezo moet dit dan in een nieuwsbericht staan?
Vind dat vuurwerk zo een slecht imago krijgt terwijl het helemaal niet aan de orde blijkt te zijn.

Dat kan best zijn dat ze denken dat vuurpijlen de oorzaak zijn,maar als ze het niet zeker weten hoezo moet dit dan in een nieuwsbericht staan?
Vind dat vuurwerk zo een slecht imago krijgt terwijl het helemaal niet aan de orde blijkt te zijn.

ik vind dat je de mogelijke en vermoedelijke oorzaken best in het nieuws mag zetten.
het is wel zo dat het bij de media in trek is om vuurwerk de schuld te geven wat misdaden betreft maar nu hebben ze toch gewoon de mogelijkheden nagegaan? dat gebeurt toch altijd?

Molen in as door brandende bijbels

De monumentale molen in het Friese Burum is waarschijnlijk afgebrand doordat jongens bij de molen bijbels en psalmboeken in brand hadden gestoken. Eerder werd gedacht dat de brand was ontstaan door vuurwerk.

De politie heeft zes jongens tussen de 12 en 15 jaar opgepakt vanwege de brand afgelopen zondagnacht. Tijdens het verhoor zeiden zij dat zij door Burum liepen en onderweg papier uit een container haalden. Het bleek de container van de koster te zijn, die de oude bijbels en psalmboekjes had vervangen voor nieuwe. De jongens staken de bijbels in brand bij de 225 jaar oude molen.

Het vuur sloeg over naar houten planken van de molen. Volgens de jongens hebben ze het vuur direct uitgemaakt. Dat hebben ze niet helemaal goed gedaan, want later op de avond stond de molen in lichterlaaie.

Het is volgens de zes nooit de bedoeling geweest om de molen in brand te steken.

Tegen de jongens is proces-verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie beslist of de zes strafrechtelijk worden vervolgd.

http://nos.nl/artikel/361524-molen-in-as-door-brandende-bijbels.html

dus het is niet zeker dat ze strafrechtelijk worden vervolgd?! in wat voor land leven we toch. :angry: het is toch meer dan logisch dat je word vervolgt als je zoiets hebt gedaan.

Het OM beslist. Dat zegt dus nog niets over of ze berecht worden of niet. Bovendien is het goed mogelijk dat de andere 4 alleen een boete krijgen voor de rest, omdat uit het bericht/de verklaringen blijkt dat alleen die 2 jongens het vuur hebben gestookt.

over die vuurwerkrestanten vraag ik me nog echt af wat ze gevonden hebben. want ik heb zo'n vermoeden dat deze restanten gewoon van oud en nieuw zijn. Al is het goed mogelijk dat ze naast het vuurtje ook wat vuurpijlen hebben afgestoken.

Het OM beslist.
over die vuurwerkrestanten vraag ik me nog echt af wat ze gevonden hebben. want ik heb zo'n vermoeden dat deze restanten gewoon van oud en nieuw zijn. Al is het goed mogelijk dat ze naast het vuurtje ook wat vuurpijlen hebben afgestoken.

ja en wat is nou in de buurt van de molen. als er een kilometer verderop restanten van een vuurpijl lagen van mogelijk nog van oud en nieuw notabene dan zeg toch maar dat het door vuurwerk kwam :angry:

Back
Bovenaan