'Vuurwerk moet je wel kunnen blijven zien'

ylke

VWC lid
DEN HAAG - Vuurwerk kan prachtig zijn, maar het moet niet het laatste zijn wat je ogen zien. Dat zei de Rotterdamse oogarts Tjeerd de Faber woensdag tijdens een informatiebijeenkomst voor de Tweede Kamer, die binnenkort over verbod of beperking van consumentenvuurwerk spreekt.

Volgens de oogarts werden er over de laatste 4 jaar 1250 ogen beschadigd door vuurwerk, 100 daarvan bleven blind. Naar een schatting van de dokter werd deze ellende in 60 procent veroorzaakt door legaal vuurwerk.

Het repareren van oogletsel kostte alleen al tijdens de laatste jaarwisseling zoveel, dat hij van hetzelfde geld 1000 senioren weer had kunnen laten zien, aldus De Faber. „En het is niet het werk waarop wij zitten te wachten.”

De kosten van letsel door vuurwerk worden nog verhoogd door psychische begeleiding van getroffenen en hun verminderde kansen later in het leven, erkende ook de Vereniging Plastische Chirurgie, waarvan de leden elk jaar weer bezig zijn handen en gezichten zoveel mogelijk te reconstrueren.

Clemens Mensink van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek noemde vuurwerk zelfs een 'stille sluipmoordenaar', want volgens hem zijn er in de maand januari extra sterfgevallen door ronddwarrelend vuurwerkstof.

De hoorzitting was een initiatief van de Partij voor de Dieren.

Bron

nou ja, het is natuurlijk wel zo dat elke krant liegt over vuurwerk maar de telegraaf is en blijft wel een sensatiekrant. roddelgraaf is een betere naam.
ontopic: 60 procent word veroorzaakt door legaal vuurwerk. en maar zeuren over dat 'levensgevaarlijke' ilegale spul. dat verbod komt er trouwens toch niet. er zal teveel kritiek zijn en nederland vind nog steeds over het algemeen dat vuurwerk een traditie is. maar als er nog een keer iets dergelijks als een vuurwerkramp komt is het wel afgelopen denk ik.

Ik moet zeggen dat ik het feit dat er zoveel ongelukken mee gebeuren erg vind.
Ik weet niet of wat hij zegt waar is. Maar als het waar is dat hij van het geld 1000 senioren weer kan laten zien dan had hij dat moeten doen. Want het is niet zijn geld. Het is geld van de mensen zelf waarvoor ze zelf al jaren zorgverzekering betalen. Dat ze minder kans hebben op arbeidsmarkt en dat daar extra kosten mee gemoeid zijn zal ik niet ontkennen.
Plus ik vind het knap dat hij 1000 blinde mensen compleet kan laten zien.
Verder vind ik het absurd dat hij zegt dat het werk is waar ze niet op zitten te wachten.
Te gek voor woorden. Echt waar. Als het goed is doet hij werk waar hij nooit op zit te wachten. Als het goed is hoop dat je nooit meer blinde of slechtziende mensen hebt.
Maargoed, dat elk oogletsel 1 teveel is en dat we dit zoveel mogelijk moeten voorkomen is een feit.

greetzzz

ik vind bijvoorbeeld ook dat niet het vuurwerk maar de gebruiker er verantwoordelijk voor is. als je oogletsel hebt en ik noem een voorbeeld: je bent zo stom bent geweest om te lang boven een vuurpijl te blijven staan is het wel je eigen schuld en vind ik niet dat je kan zeggen vuurwerk moet afgeschaft worden.

Waarom kan men nou ook nooit eens kijken naar hoe het misschien veiliger zou kunnen? Ik snap gewoon nog steeds niet waarom wij hier in Nederland geen legaal gebruik kunnen maken van een schietsysteem bijvoorbeeld.

In allerlei andere landen word dit gewoon toegestaan. Men hoeft dan bijvoorbeeld niet meer zo kort op het vuurwerk te gaan staan om het aan te steken. Kan mijns inziens al voor een hele simpele verbetering qua veiligeheid zorgen. Hoef je niet meer met je giegel per ongeluk vlak naast een cake te staan als die bijvoorbeeld door een productiefout o.i.d spontaan uit elkaar spat met alle mogelijke gevolgen van dien.

Tevens kun je in Duitsland bijvoorbeeld ook gewoon hele kant en klare "showtjes" kopen die men 1x aansteekt, om vervolgens te kunnen genieten. Waarom kunnen zoiets hier in Nederland niet gewoon bestellen of laten maken door gecertificeerde lieden. Gewoon alles netjes gemonteerd op een plank of pallet.

Ook juist een verruiming van het aantal grammen totaal per cake (en dan zou het leuk zijn als er iets meer per tube zou kunnen, maar dat even terzijde) zou juist bij kunnen dragen aan de veiligheid. Immers meer grammen, meer tubes, meer draagvlak voor het gehele product. Dus veel stabieler. Waarom koopt men nu een pakket met losse artikelen, terwijl die ook zouden kunnen worden verwerkt in een, kant en klaar stabieler product. Die hoeft men dan ook maar een keer aan te steken, en dus ook maar een keer dicht in de buurt te zijn van het vuurwerk.

Zo...ook ik heb weer even wat stoom afgeblazen.

het was wel een azijnpisser die Tjeerd de Faber maar hij had wel twee voorstellen die alle liefhebbers zullen omarmen.

1. De Vuurwerkbrillen moeten met behulp van overheidsgeld gratis worden weggegeven bij elke bestelling
2. De overheid moet er voor zorgen dat de voorlichting verbeterd worden

Tevens kun je in Duitsland bijvoorbeeld ook gewoon hele kant en klare "showtjes" kopen die men 1x aansteekt, om vervolgens te kunnen genieten. Waarom kunnen zoiets hier in Nederland niet gewoon bestellen of laten maken door gecertificeerde lieden. Gewoon alles netjes gemonteerd op een plank of pallet.

QUOTE]

goede post, firedragon! alleen als die complete showtjes in nederland tegestaan worden zal dat wel weer 500 euro gaan kosten of zoiets. :mad:.
al die belastingen mogen ze van mij dus ook wel schrappen.

exceses dat er iets fout ging met het citaat.

Vuurwerk moeten wij inderdaad blijven kunnen zien ja. Dat is exact de reden waarom er geen vuurwerkverbod moet komen. Dan kunnen wij het prima blijven zien! En horen, ruiken, voelen, ervaren...

Back
Bovenaan