Vuurwerk moet je aanvragen

pyromaniac

VWC lid
MEISE - Met de feestdagen in aantocht wil het gemeentebestuur benadrukken dat u voor het afsteken van vuurwerk in het bezit moet zijn van een toelating van de burgemeester. Aangezien ook politie en brandweer hun advies hierover moeten uitbrengen alvorens een toelating kan afgeleverd worden, moeten de aanvragen uiterlijk tegen 18 december 2009 ingediend zijn.

Dat kan per post: Gemeentebestuur Meise, dienst Secretariaat, Tramlaan 8, 1861 Meise, maar ook per e-mail, op [email protected]. Het gemeentebestuur houdt er zich evenwel aan iedereen te wijzen op de gevaren van vuurwerk.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=M02JH22T

Hoe willen ze dat nou weer gaan waarmaken, dan koop je je vuurwerk in een ander dorp/stad en heb je het alsnog ! Dit gaat toch niets worden... die vent is gek !!

Alhoewel het is in Belgie en daar zijn al meerdere steden/ dorpen die zo'n beleid voeren.

Dit is toch gewoon hoe het in Belgie geregeld is?
Misschien beetje verwarrend dat er niet gemeld is dat Meise in België ligt.

Maar misschien is dit toch ook wel de toekomst voor Nederland?
Dat je een soort van examen moet afleggen zodat je kunt aantonen dat je weet waar je mee bezig bent? Wat vinden jullie daarvan?

Dat je een soort van examen moet afleggen zodat je kunt aantonen dat je weet waar je mee bezig bent? Wat vinden jullie daarvan?

Slecht plan; leidt alleen maar tot geldklopperij en extra bureaucratie.

Precies ja, geen goed idee. Ik kan me trouwens ook nog wel herineren dat er een paar jaar geleden plannen waren om per dorp/stad 1 plaats word aangewezen waar je dan vuurwerk mag afsteken, dit zal wel zo ongeveer een zelfde plan zijn waar (hopelijk) niks terecht van komt. (in Nederland)

Als dat niet een rede voor ze is om de staatskas weer eens goed te vullen vind ik het op zich geen slecht idee. Als ze de boel tenminste op die manier beter kunnen handhaven. Aangezien ze dat nu al niet lukt zullen een paar papieren daar denk ik niks aan veranderen..

Nog een voorbeeld :

Het bromfietsexamen, eerst alleen een theorie examen, nu ook een praktijk examen wat weer duurder wordt.
Vroeger kreeg/kocht je voor dat geld een brommer op je 16e en gassen maar.

Ik ben wel voor veiligheid, ook in het verkeer maar dat kan ook op een andere manier.

Jongens, dit gaat echt alleen over de manier waarop Belgie al zo lang ik mij kan herinneren omgaat met vuurwerk. Je moet het officieel aanvragen en bij uitzondering geeft de burgemeester een bepaalde tijdspanne "vrij" voor vuurwerk.

In Nederland is dit niet aan de orde, omdat wij een heel andere regelgeving hebben op dat gebied. Vuurwerk is hier bijvoorbeeld niet het gehele jaar te koop. Zou dat wel zo zijn, dan zou deze regeling waarschijnlijk serieus overwogen worden.

Over Nederland
Het enige dat we in Nederland tegenwoordig wél in gaten moeten houden is dat er in bepaalde zones om uiteenlopende redenen een vuurwerkverbod geldt. Soms betreft het een druk centrum van een stad of bijvoorbeeld schoolpleinen of andere specifiek aangewezen plekken. Deze info wordt in de lokale kranten aangekondigd aan het publiek. Er zijn overigens niet veel van deze zones. Maar als ze er zijn dien je ze te respecteren.

Cameo

Nog een voorbeeld :

Het bromfietsexamen, eerst alleen een theorie examen, nu ook een praktijk examen wat weer duurder wordt.
Vroeger kreeg/kocht je voor dat geld een brommer op je 16e en gassen maar.

Ik ben wel voor veiligheid, ook in het verkeer maar dat kan ook op een andere manier.

Klopt ja. Ik weet het nog goed, het jaar dat ik 16 werd moest je opeens een certificaat halen. Wat was ik pissig toen:p Maar ik vind het CBR 1 van de grootste uitzuigers van Nederland. Alles kost een kapitaal en ze maken het zo lastig dat bijna iedereen alles 2 of 3 keer moet doen. En dan maar geld innen..

maar goed, on-topic..

als ze in Nederland ook zo moeilijk gaan doen om een beetje vuurwerk af te mogen steken, heb ik bijna een goede reden om te emigreren! wat een belachelijke manier van doen.

Back
Bovenaan