Vuurwerk: milieutax

moontan

VWC lid
Vuurwerk: milieutax

Het oudejaar is weer volop uitgeknald. Zo’n 65 miljoen aan knal- en siervuurwerk ging over de toonbank en de lucht in.

Het was oorspronkelijk bedacht om kwade geesten te verjagen. Maar, dat dit sterk achterhaald is omdat de aarde gewoon rond is en deze in de 365 dagen haar rondje rond de zon heeft voltooid, weten we allemaal. Ook dat net op reeds vanaf 21 december, de kortste dag, de dagen weer langer worden. Kortom, dat de donkerte verdwijnt en de dagen weer langer worden is niet omdat boze geesten het donker maakten, maar gewoon een proces dat met het universum te maken heeft.

Desalniettemin wordt het oudejaar uitgeluid met vuurwerk. Dat hier tal val mensen door verminkt raken of zelfs aan overlijden, dat mag hem de pret, letterlijk, niet drukken. Dat er dieren, ja ook een aantal mensen, zelfs van in de stres raken, ook dat zal het vuurwerk niet stoppen.

De knallen lijken elk jaar harder. Wordt de mens dover dat er hardere knallen nodig zijn?

Drie dagen mag het verkocht worden. Vanaf dat moment kun je er letterlijk donder op zeggen dat het gefluit en geknal niet van de lucht is. Je moet zeer goed opletten dat je als toevallige passant niet over een net ontstoken stuk vuurwerk loopt.

Oorverdovende knallen ontnemen de rust. En als die geklonken hebben, dan liggen daar een of meerdere stukken restanten afval. En daarnaast stinken de minibommen dat je er misselijk van wordt. Als je te lang een deur open hebt staan, dan dringt die penetrante geur je huis en huiskamer binnen. En je hebt het er nog lang niet uit.

Vreemd genoeg heb ik ze in Kopenhagen niet horen spreken over vuurwerk en hoeveel vervuiling dát met zich meebrengt. Trouwens, alle zogenaamde natuurbeminnende organisaties hullen zich in stilzwijgen als het om vuurwerk gaat.

We betalen ons scheel aan millieutaxen als het gaat om gas en elektriciteit, die toch naar mijn idee behoren tot de primaire levensbehoeften. Maar je hoort niet over een milieutax op vuurwerk, terwijl dat juist onnodig en zeer vervuilend is.

Anders gezegd; ik snap er dus geen ene mallemoer meer van. Wie durft er de millieutax op vuurwerk bespreekbaar te maken?

reageren op dit artikel kan hier:
http://www.wuz.nl/artikel/38395.Vuurwerk: millieutax.html

Als het hier NOG duurder word gaan we tog gezellig allemaal naar Belgie en Duitsland en dan kunnen de handelaren nog beter zaken doen.

Wordt inderdaad vervelend:p Hoe bedoel je bestaat niet meer, als ik op de link klikt kom ik nog gewoon bij het artikel..

vooral doen! bloeit de illegale handel nog meer op. En zullen nog meer mensen naar het buitenland afreizen!

t'Is beter dat zo'n iemand van de aardbodem verdwijnt. Kom op joh! Het is maar 1 keer per jaar en gas, kolen, auto's en de industrie is 24uur per dag en dat 365,25 dagen per jaar. Dus hou op met dat gezeik!

Back
Bovenaan