Vuurwerk: man is vóór, vrouw tégen.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerk: man is vóór, vrouw tégen.

De Nederlandse man wil dat consumentenvuurwerk blijft. Vooral vanwege de gezelligheid en de lol van zelf afsteken. De vrouwen lijken er echter wel klaar mee, blijkt uit een grote enquête van BN DeStem, Algemeen Dagblad en andere regionale kranten van De Persgroep.

BREDA - Ruim 156.000 bezoekers van de nieuwssites van deze kranten vulden de enquête in. Tweederde (65%) van alle mannen is tegen een vuurwerkverbod in zijn gemeente. Dat steekt opvallend af tegen de vrouwen: daar is 61% juist vóór een verbod.

Waarom vooral de mannen tegen een verbod zijn, wordt ook snel duidelijk: 72% vindt het gewoon leuk om zelf vuurwerk af te steken. Bij de vrouwen die vuurwerk willen behouden, zijn 'gezelligheid' en 'traditie' verreweg de meest genoemde termen die voor hen de doorslag geven vuurwerk te behouden. Een meerderheid van de vrouwen (58%) ruilt het zelf afsteken van het (consumenten)vuurwerk graag in voor centrale vuurwerkshows. Terwijl juist 62% van de mannen dat maar niks vindt. Uiteindelijk is daarmee een kleine meerderheid (54%) van de deelnemers aan de enquête tegen een vuurwerkverbod.

Gemeenten kunnen zelf beslissen om een afsteekverbod voor vuurwerk in te stellen. Benieuwd naar de enquêteresultaten in uw gemeente? Ga dan snel naar de website: bndestem.nl/vuurwerk

https://www.stadsbladbreda.nl/nieuws/algemeen/582264/vuurwerk-man-is-voor-vrouw-tegen-

Het komt dus neer op :

Voor het gemak gaan we er van uit dat de bezoekers voor de helft man en de andere helft vrouw waren/

Dus 78.000 mannen, waar van er dus 56.200 voor vuurwerk zijn.
Bij de vrouwen zijn er 32.760 die zelf willen blijven afsteken/
Samen maakt dat 88.960 bezoekers die voor vuurwerk zijn.
Dat is in dit geval dus : 75.36 %

It's not so bad :angel:

Nee! Dat mogen ze dus niet! Een gemeente mag dit jaar alleen vuurwerkvrije zones aanwijzen. Wederom #nepnieuws!

Ik denk eerder verkeerd verwoord dan nepnieuws aangezien de rest voor de verandering neutraal geschreven is. Ik denk dat ze op bepaalde plekken een afsteekverbod bedoelen ipv van overal.

Het komt dus neer op :

Voor het gemak gaan we er van uit dat de bezoekers voor de helft man en de andere helft vrouw waren/

Dus 78.000 mannen, waar van er dus 56.200 voor vuurwerk zijn.
Bij de vrouwen zijn er 32.760 die zelf willen blijven afsteken/
Samen maakt dat 88.960 bezoekers die voor vuurwerk zijn.
Dat is in dit geval dus : 75.36 %

It's not so bad :angel:

Op basis van het percentage dat het AD noemt (54 procent is tegen een vuurwerkverbod), kun je volgens mij afleiden dat er meer mannen dan vrouwen aan de enquete hebben meegedaan. Als de verhouding 50-50 was geweest, zou het percentage deelnemers dat tegen een verbod is, op 52 zijn uitgekomen, volgens mij.

Er zijn meer vrouwen dan mannen in Nederland....en ouderen dan jongeren...

Back
Bovenaan