Vuurwerk is in strijd met de grondwet

R@lph

VWC lid
De kruistocht tegen het consumentenvuurwerk begint vanuit Groningen, tenminste als het aan Johan Meijering van de Stichting Staakt het Vuren ligt.

Johan Meijering (61) zijn weerzin tegen vuurwerk dateert van de jaarwisseling 2006/2007. "Ik wilde de straat waarin ik woon even oversteken om bij mijn overbuurman te gaan kijken. Wat ik toen beleefde... Het leek wel oorlog. Ik kon door al het vuurwerk geen kant uit. Nooit eerder ben ik zo bang geweest. Ik dacht: Dit is waanzin. Hier moet wat aan gebeuren"

De initiatiefnemer van de stichting Staakt het Vuren ging op zoek naar feiten die tegen het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling pleiten. Die vond hij onder meer in een rapport van de Politieacedemie over de laatste viering van oud en nieuw in Nederland. "De kosten van de directe en indirecte schade bedroegen naar schatting een miljard euro. In een land waar de regering zich het hoofd breekt over geld voor een armoedebeleid... Er vielen 1100 gewonden, althans die zijn geregistreerd. En er zijn 1500 aanhoudingen verricht."

"De politie kan het eigenlijk helemaal niet meer aan. Die zou tijdens de jaarwisseling hulp van de marechaussee moeten krijgen. Het vuurwerk is niet alleen gevaarlijk, maar ook slecht voor de gezondheid. Er komt ontzettend veel vuil in de lucht. Eigenlijk is het toestaan ervan in strijd met de grondwet. Die zegt dat de gezondheid en veiligheid van de burgers gewaarborgd moeten worden. En denk ook eens aan het illegale vuurwerk. Dat is uiterst gevaarlijk maar brengt ook grote criminaliteit met zich mee."

Hij is ervan overtuigd dat zijn visie vanuit Groningen het land zal veroveren. "Het past natuurlijk mooi in het duurzaamheidsbeleid van de gemeente die we hier dat symposium houden. Maar ik vind het ook een mooi idee dat vanuit het Noorden vanuit de nabijheid van het waddengebied met zijn zuivere lucht, onze gedachte het land gaat veroveren. Want dat gaat gebeuren." Australië, Ierland, vijf Amerikaanse staten en drie Belgische gemeenten maakten al een einde aan het afsteken van consumentenvuurwerk. "Het kan dus. Dan hou je alleen evenementenvuurwerk over. Daar zijn wij voor, tenzij al het vuurwerk milieuvriendelijk wordt. Ik hoop dat het zo ver komt. Ik vind vuurwerk op zich namelijk prachtig"

Gemeente steunt symposium
Het symposium Staakt het vuren, Waarom één miljard verknallen? is gratis toegankelijk. Dat is mogelijk door een subsidie van 3500 euro van de gemeente Groningen. Het gemeentebestuur besloot tot de bijdrage omdat het de gedachte van de organiserende stichting sympathiek vindt en het thema goed past in het duurzaamheidbeleid. Bovendien raakt het thema aan de luchtkwaliteit, de gezondheid en veiligheid van de burgers, aldus de gemeente. Het symposium vindt woensdag 10 december plaats in Cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen en duurt van 14.00 tot 17.00 uur.

De stichting Staakt het Vuren presenteert maandag in Den Haag drie boeken: Vuurwerk - Dagboek van een onruststoker, een dagboek waarin Johan Meijering verslag doet van een jaar onderzoek en strijd voor een vuurwerkvrije jaarwisseling.

Explosief Vuurwerk - Feiten liegen niet, een naslagwerk met feiten en cijfers over vuurwerk, ook van Johan Meijering.

Verwoestend vuurwerk, een roman van Johan van Wijk uit De Wilp.

"Die zegt dat de gezondheid en veiligheid van de burgers gewaarborgd moeten worden"

Laat ze die man tegen zichzelf in bescherming nemen, want je zo druk maken om 1 dag in het jaar is niet goed voor je hart lijkt mij!

Dit is een typish mannetje wat vroeger thuis niks te vertellen had,Op school altijd gepest werd en waarschijnlijk nooit aandacht heeft gekregen en dit nu op alle mogelijke manieren probeert te krijgen.

Wat een zielig oud vervelend kereltje.
Ga toch verhuizen naar de noordpool jonge,Heb je van niemand last.
Maar nog beter WIJ HEBBEN GEEN LAST VAN JOU.

Inderdaad pyromaniac ben het helemaal met je eens. Het is een egoistische oude zak. Hij vind het niks dus moet heel nederland er maar onder lijden. Hij kan dit toch never nooit voor elkaar krijgen? De regering zal toch ook wel snappen dat Nederland dit niet pikt. We waren zo goed op weg met onze 500 grams regel. En een iemand richt zo'n partij en het zou gelijk verboden moeten worden? Dit kan toch niet.

Ik sta echt te koken hier.DEZE MAN MOET GESTOPT WORDEN.

Dit is mijn versie:
"Ik wilde de straat waarin ik woon even oversteken om bij mijn overbuurman te gaan kijken. Wat ik toen beleefde... Het leek wel een snelweg. Ik kon door al het verkeer geen kant uit. Nooit eerder ben ik zo bang geweest. Ik dacht: Dit is waanzin. Hier moet wat aan gebeuren".

Laten we alle auto's ook verbieden, zijn veel gevaarlijker, en veel vervuilender, en maken ook een teringherrie en daar heb ik het hele jaar last van.
Hypocriete graan****** meneer Johan Meijering, ga lekker genieten van je pensioen ergens heel ver weg. Als je het hier niet zint dan ga je maar naar Australie ofzo :bye:

Waarom zoveel tijd/geld steken in een zinloze kruistocht?
Dus jij wil de Hollandse traditie kapot maken?

Owjah al die koeien daar in groningen vervuilen de lucht en grond nog veel meer met al dat methaan gas en die gier! Maar daar zal jij niet mee zitten toch meneer Meijering?

Laatst bewerkt:
Deze man houdt gewoon van zwaar overdrijven om zijn zin door te drukken en wordt daarmee nog beloont met een subsidie ook, moet niet gekker worden...

Hij was nog nooit zo bang geweest?
Oud-agenten zijn over het algemeen niet zo gauw bang uitgevallen.
En je bent al helemaal niet bang uitgevallen als je in een tijd zoals deze op je website vermeld hoeveel tig duizenden euro's je wel niet aan valse kunst hebt gekocht en daarbij ook nog eens je adres op het internet vermeld...

1 miljard euro aan directe en indirecte schade door vuurwerk en dat zou in dat rapport te lezen zijn? http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/92352/jaarwisselingsonderzoek.pdf
Je kan zoeken in dat rapport totdat je een ons weegt, maar nergens zal je het vinden.
Maar ja, 1 miljard klinkt nu eenmaal lekker en vestigd goed de aandacht op je.
En denk ook eens aan het illegale vuurwerk. Dat is uiterst gevaarlijk maar brengt ook grote criminaliteit met zich mee.
En wat gebeurt er wanneer je het legale vuurwerk verbied?
Dan wordt er bij gebrek aan een alternatief, veel meer illegaal vuurwerk gekocht en afgestoken en vererger je het probleem alleen maar.

Het zou wellicht verstandig zijn om ook een psycholoog uit te nodigen en deze te vragen om zijn deskundige mening over het extreme gedrag van deze persoon.

Lijkt me toch dat het niet goed tussen je oren zit, wanneer je na één negatieve ervaring met iets er twee boeken over schrijft en je er geestelijk bijna dagelijks mee bezig houdt.

Die vent is echt gek. Ik maak me vooral boos over het feit dat hij zogenaamd over mijn zuur verdiende geld loopt te zeiken. Ik vraag me af hoeveel hij aan goede doelen schenkt. Ik bepaal zelf wel waar ik mijn geld aan besteed. Tevens hij is waarschijnlijk helemaal niet op de hoogte over de akties die Stichting Doe Een Wens heeft gehad. Hij heeft zich blijkbaar niet verdiept in de branche maar oogkleppen opgedaan en zijn eigen draai eraan gegeven. Meneer is waarschijlijk zo'n geitebreier die z'n aandacht nodig heeft. Iemand die over alles en iedereen wil beslissen wat wel en niet goed is. Naar mijn mening een gevaar voor de vrijheid hier in NL. Deze man moet gestopt worden, in ieder geval zijn subsidie!!!
Er zijn mensen/bedrijven/stichtingen/goede doelen die dat geld wat hij krijgt beter kunnen gebruiken dan zo'n idiote ouwe suffe duffe laag over de grondkruipende uit de ouwe klei getrokken herriemakende mediageile brompot! :angry:

En die boeken... naar welk doel gaat de opbrengst? Links ***len rechts zakken vullen zeker? Hij wil gewoon aandacht om zijn boeken te verkopen.

Laatst bewerkt:
Ik snap het niet, dan moeten ze het verkeer toch ook verbieden? Die geven ook uitlaatgassen, veroorzaken meer dooie per jaar. Of koeien die vervuilen de lucht meer op 1 dag dan alle auto's in nederland. Dus deze man weet niet waar hij het over heeft, verbied hij NL vuurwerk dan komen overal de shell's misschien vandaan, ben je dan blij? Nee! Oftewel verander voorlopig niks (Behalve misschien om 12.00 pas mogen afsteken voor uitslapende mensen) anders komen er nog meer problemen. :mad: :angry:

Ps: Misschien moet hij even naar de psychiater om wat medische wiet te halen. :p

Die vent is echt gek. Ik maak me vooral boos over het feit dat hij zogenaamd over mijn zuur verdiende geld loopt te zeiken. Ik vraag me af hoeveel hij aan goede doelen schenkt. Ik bepaal zelf wel waar ik mijn geld aan besteed. Tevens hij is waarschijnlijk helemaal niet op de hoogte over de akties die Stichting Doe Een Wens heeft gehad. Hij heeft zich blijkbaar niet verdiept in de branche maar oogkleppen opgedaan en zijn eigen draai eraan gegeven. Meneer is waarschijlijk zo'n geitebreier die z'n aandacht nodig heeft. Iemand die over alles en iedereen wil beslissen wat wel en niet goed is. Naar mijn mening een gevaar voor de vrijheid hier in NL. Deze man moet gestopt worden, in ieder geval zijn subsidie!!!
Er zijn mensen/bedrijven/stichtingen/goede doelen die dat geld wat hij krijgt beter kunnen gebruiken dan zo'n idiote ouwe suffe duffe laag over de grondkruipende uit de ouwe klei getrokken herriemakende mediageile brompot! :angry:

En die boeken... naar welk doel gaat de opbrengst? Links ***len rechts zakken vullen zeker? Hij wil gewoon aandacht om zijn boeken te verkopen.

Het is gewoon heel simpel babba. Het is allemaal vriendjes politiek. Die man is een typische doorsnee ouwe zeikerd die toevalig in het bestuur van de gemeente een golfvriendje heeft en die regelmatig elkaars kontje likken. Zo gaat dat namelijk bij mensen met geld. Ff golf spelen, etentje, sigaartje en dom gepraat en dat vriendje regelt even dat hij geld krijg van de gemeente! Terwijl anderen 1000 brieven sturen, handtekeningen acties houden, demonstraties enz......

Zou hij het verbieden van vuurwerk ook daadwerkelijk voor elkaar kunnen krijgen? Hij lijkt erg zeker van zijn zaak. En word door veel mensen gesteund. Het lijkt me dat ze in den haag toch ook wel weten wat voor gevolgen het verbieden van vuurwerk met zich meebrengt?

Als je het verbied, gaat iedereen juist het illegale pad op om nog wat te krijgen. Zelfs de meest brave vaders. Want ik zie ook veel mannen om mij heen die de 31e even weer kind zijn.

Back
Bovenaan