Als Sinterklaas het land weer uit is en in de huiskamers de kerstbomen verschijnen, ondergaat fietswinkel Profile Baan een kleine metamorfose. De fietsen gaan naar achteren om plaats te maken voor vuurwerk. Ik verbaas mij daar wel een beetje over. Waarom zoveel werk, voor één of twee dagen echte handel?
"We doen dit al dertig jaar," zegt Erik Baan, eigenaar van de zaak. "Ik vind het mooi om te doen, het is even iets anders erbij. Je kunt het bijna als een service voor de klanten zien. Veel mensen die hier voor de fiets komen, kopen hier ook hun vuurwerk, zoeken het hier in de winkel uit." Hij lacht erbij. "De jongeren niet. Die kijken op internet en bestellen vooral online. Dat kan bij ons via www.vuurwerkland.nl/nijverdal. Dat is mooi, hoor. Daar staan ook allemaal filmpjes op. En we hebben natuurlijk onze traditionele winactie op de facebookpagina Baan tweewielers."
Fietsen
Terwijl hij vertelt, werkt hij verder aan een fiets. "Dat gaat gewoon door," zegt Erik. "De fietsen. Het betekent wat extra drukte, met het vuurwerk erbij, maar er zijn altijd veel mensen die willen helpen. Op oudejaarsdag, als de meeste mensen hun vuurwerk komen halen, zijn hier zoveel mensen aan het werk dat de meeste klanten binnen tien minuten weer buiten staan. Of niet, maar dan zijn ze aan het kletsen met bekenden. Het is eigenlijk een heel sociaal gebeuren hier!"
Voorschriften
Om vuurwerk te mogen verkopen, moet je aan de nodige voorschriften voldoen. "Zeker na Enschede (de vuurwerkramp in mei 2000 - red.)," zegt Erik. Hij heeft achter de zaak een speciale bunker laten bouwen en in de zaak een speciaal sprinklersysteem aan laten leggen. "Dat was een hele investering en er veranderen nog steeds voorschriften, maar dat heb ik er graag voor over."
Verkoop
Particulieren mogen alleen de laatste drie dagen van het jaar vuurwerk kopen. Eerder (online) bestellen kan wel. Dit jaar is de verkoop officieel toegestaan op 28, 29 en 31 december. "Veel mensen halen hun vuurwerk op oudejaarsdag op, omdat je het dan ook af mag steken," zegt Erik. "Daarom is het die dag extra druk. Gelukkig hebben we hier aan de Boomcateweg genoeg parkeerruimte en plek in de winkel voor al die mensen. En genoeg hulp om de klanten snel te helpen. Dat is geweldig mooi, al die vrienden die zomaar komen helpen. Gewoon, omdat het zo leuk en gezellig is."
https://www.twentsvolksblad.nl/nieuws/algemeen/594489/vuurwerk-in-fietswinkel-profile-baan-