Vuurwerk hoort bij Trafitie. Horst aan de Maas.

ylke

VWC lid
In enkele gemeenten in Nederland is het dit jaar verboden om op bepaalde plekken vuurwerk af te steken tijdens de jaarwisseling. In de gemeente Horst aan de Maas is dit niet het geval: van woensdag 31 december 18.00 uur tot donderdag 1 januari 02.00 uur mag overal vuurwerk afgestoken worden. Veel inwoners van gemeente Horst aan de Maas vinden dat vuurwerk bij de traditie hoort, al blijft het voor de meeste mensen bij kijken.

Jacqueline Hofman (66) uit Horst vindt vuurwerk wel leuk, maar begrijpt dat anderen er hinder van ondervinden. “Ik heb er zelf geen last van, maar ik heb dan ook geen dieren. Misschien dat mensen met dieren of ouderen in verzorgingstehuizen er wel last van kunnen hebben.” Ze vindt vuurwerk mooi om naar te kijken, maar zou het zelf niet afsteken. “Het is echt een traditie, het hoort bij Oud en Nieuw. Zelf heb ik het nooit afgestoken, dat wil ik ook niet. Het blijft voor mij bij kijken.”

Malou van Rooij (21) uit Horst vindt dat vuurwerk bij de jaarwisseling hoort. “Het is heel feestelijk en het is leuk om naar te kijken. Als de gemeente het zou verbieden op sommige plaatsen, zou dat erg jammer zijn.” Zelf steekt ze het niet af. “Ik kijk er graag naar, maar zelf afsteken zou ik niet doen. Als ik op straat jongens zie knoeien met rotjes, vind ik het toch erg gevaarlijk.”

Suzanne Verhappen (40) uit Horst: “Het zou jammer zijn als vuurwerk verboden wordt. Maar ik snap wel dat er gemeenten zijn die het op sommige plaatsen verbieden. Sommige mensen kunnen overlast ervaren van vuurwerk.” Zelf vindt ze dat vuurwerk er gewoon bij hoort. Ook steekt ze ieder jaar vuurwerk af. “Meestal koop ik voor maximaal vijftig euro een doos met van alles wat. Dan hoef ik alleen maar een lontje aan te steken en dan heb ik enkele minuten mooi vuurwerk. Ik houd niet zo van die grote pijlen.”

Meneer en mevrouw Janssen (61 en 64) uit Horst vinden het goed dat er dit jaar pas vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken mag worden, in plaats van de hele dag. “Dit is beter voor de dieren en ouderen”, zegt mevrouw Janssen. Verbieden vindt ze te ver gaan. “Het is leuk om naar te *kijken.” Zelf steekt ze geen vuurwerk af, omdat ze het erg duur vindt. “Er zijn genoeg mensen die het wel afsteken, dus er is altijd wel iets om naar te kijken. Het lijkt me ook leuk als de gemeente iets zou organiseren, dat er bijvoorbeeld rond middernacht bij de ijsbaan iets wordt afgestoken.”

Bob Obers (28) uit Horst zegt: “Ik vind het prima om naar te kijken. Wat anderen doen mogen ze zelf weten, maar ik vind het zonde van mijn geld. Je hebt er maar een paar seconden plezier van.” Hij zou het wel waarderen als er door de gemeente centraal iets geregeld wordt. “Als er door de gemeente iets georganiseerd wordt, zijn er misschien minder mensen die zelf vuurwerk gaan kopen, waardoor er ook minder overlast ontstaat.”

Annie Cox (77) uit Horst vindt het prima dat er vuurwerk afgestoken wordt. “Van mij mag het, als ze maar niet te veel overlast veroorzaken en na het afsteken hun rotzooi weer opruimen.” In het verleden hebben Annie en Hub wel eens vuurwerk afgestoken: “Nu doen we het niet meer, vanwege onze leeftijd. We vinden het wel erg leuk om naar te kijken. We gaan tijdens de jaarwisseling op straat kijken en daarna een glaasje champagne drinken en de buurt een gelukkig Nieuwjaar wensen.”

Bron

Back
Bovenaan