"Vuurwerk heeft kracht handgranaat"

JeRe

VWC lid
Jahoor, gaan we weer, is natuurlijk onze eerste logische reactie. Vroeg me na aanleiding van dit artikel toch wel af, hoe krachtig zijn die dingen nou eigenlijk echt? Als je spreekt van 10 doden door een 'knaller' met 165 gram kruit, lijkt me dat nogal overdreven. Of is die schokgolf dan echt zo hard dat spontaan je ingewanden scheuren? Hieronder het artikel:

De politie vindt steeds vaker extreem zwaar vuurwerk uit China. Dat zeggen vuurwerkexperts van de politie en de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) in de Volkskrant en het AD.

Vuurwerkexpert Ad Nieuwdorp van de Nationale Politie zegt dat een illegale mortierbom met 165 gram kruit, die hij wel tegenkomt, de kracht heeft van drie handgranaten. "Stel je voor dat iemand op de Dam een mortierbom afsteekt. Er vallen dan zo tien doden", zegt hij in de Volkskrant.

Flitspoeder
Volgens Nieuwdorp worden de extreme knallen van dit vuurwerk veroorzaakt door flitspoeder. Dat is zwaarder dan het zwarte buskruit dat in legaal vuurwerk zit. Volgens Nieuwdorp is er vorig jaar vuurwerk met flitspoeder gevonden dat genoeg kracht heeft om een auto mee op te blazen.

In het AD zegt kapitein Fred de Vries van de EOD dat hij zelfgemaakt vuurwerk tegenkomt dat vergelijkbaar is met springstof. Ook hij waarschuwt voor flitspoeder. "Een gram knalt 15 tot 20 keer zo hard als een gram zwart buskruit."

Bron: http://nos.nl/artikel/590986-vuurwerk-heeft-kracht-handgranaat.html

Voorop gesteld dat een knaller met 165 gram kruit niet meer valt onder het kopje vuurwerk vind ik, is het natuurlijk belachelijk dat er 10 doden door vallen:bonk:. Het enige waar ze mee bezig zijn is onze hobby om zeep te helpen. We hebbebn schijnbaar alleen nog maar oorlogstuig in huis. Mortiergranaten, vlinderbommen en noem alle benamingen maar op. Met dank aan allen idioten die dit soort 'vuurwerk' menen te moeten afsteken. Zeker op tijden als midden in de nacht, je schrikt je helemaal het leplazerus.

Ik denk dat Ad beter een andere baan kan zoeken paniekzaaier.:p

Ben ik met je eens... T lijkt nergens op dit nieuws. Ja onze hobby om zeep helpen. Illegaal vuurwerk is t gewoon. Legaal vuurwerk daar zijn wij freaks mee bezig en laat ons dit plezier niet ontnemen..

Ben ik met je eens... T lijkt nergens op dit nieuws. Ja onze hobby om zeep helpen. Illegaal vuurwerk is t gewoon. Legaal vuurwerk daar zijn wij freaks mee bezig en laat ons dit plezier niet ontnemen..

Weer zo'n gekkerd die het niet helemaal begrepen heeft!
Maar wat elbursc zegt klopt niet helemaal, namelijk vuurwerk uit baarle nassau of olen is ook ilegaal.

De quote van Dinoroel hier ook maar even bijpakken? Net op FPM ook gedaan, goeie info :)

Er vanuit gaande dat de explosie wel het gevaarlijke gedeelte is bij een handgranaat. Laten we er even een bekende bij pakken: de m67 uit Amerika.

Deze bevat 180 gram Component B. Dit is een mix van RDX en TNT. Component B heeft een explosiesnelheid van om en nabij de 8000 m/s . Flits kruit heeft een explosiesnelheid van 900 tot 1500 m/s afhankelijk van de compositie van het poeder.
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...eesde-vuurwerk&p=627600&viewfull=1#post627600

Zit er dan kruit in n handgranaat?

Hoe vaak moeten wij het nog vermelden dat een handgranaat gemaakt is voor slopen / doden. Terwijl vuurwerk alleen is gemaakt voor het hebben van plezier en andere positieve dingen.

Nou is het wel zo dat alles wat er hier op het form zit bevoorrecht zijn,omdat het onze hobby is.
Er staat ook niet bij hoe ze het voor ogen zien,maar ik weet zeker dat als er een 5 inch salut tussen een groep mensen word afgestoken of er tussen terecht komt er zeker spraken kan zijn van 10 doden.
De kracht van een salut is niet te vergelijken met een handgranaat,een handgranaat is gemaakt om schaden aan te richten door middel van scherven of shock golf, shell is gemaakt voor een harden klap,waar natuurlijk ook een drukgolf mee gepaard gaat.
het vergelijk flash met buskruit is ook maar net hoe je het ziet,als je een gram flash neer legt zonder verpakking en je doet het zelfde met buskruit dan gaat flash altijd harder.
maar als je een knal met 20 gram buskruit hebt zoals het hoort, goed ingepakt gaat het niet harder dan een gram flash,ook niet als je het zelfde doet bij flash (inpakken)want dat maakt niet veel uit bij flash. Dus als er dan eens meer info word gegeven hoe deze heren aan hun info komen en hoe zij het voor ogen zien, zouden ze misschien iets geloofwaardiger over komen.

De quote van Dinoroel hier ook maar even bijpakken? Net op FPM ook gedaan, goeie info :)

http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...eesde-vuurwerk&p=627600&viewfull=1#post627600
Flash in grotere hoeveelheden heeft een explosieve kracht die vergelijkbaar is met 0.46 tot 0.5x dezelfde massa tnt.
Vanaf 50 gram explodeert het zelfs zonder huls. Dus ook al lijkt het onzin wat die vent zegt er zit zeker een kern van waarheid in. En wat nismo ook zegt een 5 inch salute bij je in de buurt overleef je xeer waarschijnlijk niet wegens interne bloedingen.

Back
Bovenaan