Vuurwerk en milieu....

SweetCoconut

VWC lid
Hoi allemaal!

Zoals iedereen weet is vuurwerk slecht voor het milieu. Veel metalen en troep komen in het milieu. Milieu is tegenwoordig een actueel punt waar opgelet moet worden volgens grote groepen van de bevolking. Echter was ik benieuwd naar of er nou freaks zijn die hier rekening mee houden en hoe jullie erover denken.… En dan op wat voor manier zouden jullie er rekening mee houden?

Als hier al een topic over is hoor ik het graag :)

Persoonlijk hou ik niet echt rekening met het milieu. Ik steek gewoon mijn vuurwerk af, ik let niet echt op de plekken waar ik dat doe (ja wel uit het oogpunt van overlast, maar niet dat ik het niet bij een bos doe omdat dat extra slecht voor de bomen is of iets in die richting). Natuurlijk ruim ik op 1 januari wel gewoon mijn troep op. Vegen hoort er bij :p

nope, hou me daar niet echt mee bezig.

en wat joost aangeeft ik ruim ook wel me zooi op, maar dat meer uit sociaal oogpunt en een stukje veiliheid weigeraars enzo.

Ah oke!
Opruimen hoort er zeker bij en dat vind ik ook.
Echter komt er zoveel troep vanaf en voelt niemand zich daar verantwoordelijk voor? Dit heeft namelijk erg veel effecten op ons milieu en al helemaal de zware metalen die in de sloten terecht komen...

Opruimen van je vuurwerk vind ik erbij horen, als ik in mijn eigen straat stook ruimt me pa het voor me op. Ga ik 's ochtends/'s middags stoken proberen we zoveel mogelijk op te ruimen, al blijven we lange tijd op een plek staan en we zijn daar klaar dan bellen we bij het dichtstbijzijnde huis aan om daar een bezem te lenen. De meeste mensen waarderen dit ook en hebben dan ook minder last van ons als jeugd zijnde.

Ikzelf ben eigenlijk ook niet met het milieu bezig tijdens oud en nieuw. Tuurlijk ruim ik de troep weer op, maar meer dan dat ook niet. Wat zijn volgens jullie dingen die we kunnen doen, behalve de troep opruimen en evt. minder afsteken?

Afsteken en netjes opruimen. Meer kun je niet doen. Haal eens 10 auto's weg van een parkeerplaats en je kunt een tanker vullen met olie wat op de grond ligt.

Qua verbrandingsresten die in de atmosfeer komen is ons vuurwerk maar een kleine bijdrage aan het mondiale probleem. Haal wat vliegtuigen uit de lucht, sluit een kolencentrale en laat de auto eens wat vaker staan (ga fietsen, en niet op zo'n gehandicaptenfiets met trapondersteuning...) dat draagt al heel wat meer bij.

Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je je troep zo veel mogelijk opruimt. Maar dan weer: wat is vuurwerkafval? Grotendeels papierpulp, met klei en wat verbrandingsresten. En waar komt het terecht? Bij ons overmatige afval op de vuilnisbelt.

De mensheid graaft z'n eigen graf. Laten we dan maar onbekommerd genieten van dat ene jaarlijkse vuurwerkmoment, maar de zooi achter onze kont opruimen.

nou het is heel simpel .
als ik sta te stoken denk ik echt niet om het milieu hoor .
de wereld is veel te zwaar om op mijn schouders te dragen .
er is maar 1 dag dat ik alle zorgen naast me neer leg .
als het aan de overheid licht mogen we overal voor opdraaien .
Met andere worden er zijn grenzen .
als je die grenzen zelf niet stelt doet niemand dat .
kijk toen men alle bomen in het regenwoud ging kappen voorlandbouw grond , is ons stikstofcyclus op deze aarde verstoort .
zodra men weer nieuwe bomen aan gaat planten zal ons stikstof cyclus waar in balans raken .
maar dat zal wel jaren gaan duren .
kijk natuurlijk is het verhaaltje wat ingewikkelder maar ik heb wel zo kort en eenvoudig mogelijk verteld waar het allemaal aan zou kunnen liggen .

Tja ik denk er wel over na.
Ik ben best bezig met de natuur en milieu.
Maar als grote bedrijven gewoon lekker in de Noordpool naar Olie gaan boren.
De Amazone gewoon wordt omgezaagd, en dit ook in Borneo aan de gang is.
,,Vissers'' vissen met dynamiet en zo het hele marine leven naar de knoppen helpen.

Denk ik dat de vervuiling door vuurwerk wel meevalt.
In de jaren 90 werden de schoorstenen hoger gebouwd werden omdat dat milieuvriendelijker was.
Maar de zure regen kwam dan bij de buurlanden terecht, dus daar zijn ze snel mee gestopt.
Ik dat veel vuurwerk niet ver de atmosfeer terecht komt, omdat het dan toch wel op de grond komt door de neerslag/mist/sneeuw, enz.

We mogen toch ook een keer genieten toch?

Ik heb ooit wel eens een emmisie rapport van mijn werk op de vuilverbranding gepost bij fpm.
Die registreert ook de deeltjes in de lucht die aangezogen worden naar de oven.
Je ziet in dit emmissierapport een piek net na 0.00 jaarwisseling die binnen een kwartier weer wegvalt.
Volgens onze milieutechnoloog is die belasting minimaal van impact ten opzichte van de impact die een druk bereden snelweg iedere dag geeft.

Hoe de zware metalen zich gedragen durf ik niet te zeggen, maar vaak zie je dat piekbelasting lang niet zo schadelijk is als duurbelasting.

Daarmee bedoel ik dat continue een beetje verontreiniging op de lange duur veel schadelijker is.
Dus kan je je afvragen of het allemaal wel zo erg is wat vuurwerk betreft.

Er word heel veel geschreeuwd maar een goede onderbouwing is er nooit.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel in verscheidene onderzoeken 2 jaar geleden gelezen dat vuurwerk 70% van de zware metalen in het water brengt. Als dit echt zo is is dit wel echt schrikbarend hoog.
Ook geloof ik wel dat de uitstoot van gassen en deeltjes niet mega hoog is tijdens de jaarwisseling alleen ook het hele jaar door de auto's en alles. Die kleine dingen stapellen gewoon mee omhoog...
En voor de zwaremetalen is het denk ik het beste om alles op te ruimen voordat het regent zodat niet alles het water in kan stromen.

En voor de zwaremetalen is het denk ik het beste om alles op te ruimen voordat het regent zodat niet alles het water in kan stromen.

Ik denk dat de ,zware metalen' uit medicijnen een groter probleem is.
Dit is nu de grootste zorg voor de water zuiveringen.
Wat men aan medicijnen in neemt, wordt ook weer voor een gedeelte uitgeplast.
En dat kunnen ze bij de waterzuiveringen er zeer moeilijk uit krijgen.

Ik ben zelf ook een wandelende medicijn kast en ik slik aardig wat weg iedere dag.
Houdt mij wel bezig, maar ik kan voor het milieu niet even een dagje overslaan.

Back
Bovenaan